Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 28 van 28

Standaard

Als je cab direct gemict wordt dan heb je bijna geen last van natuurlijke ruimtelijkheid en galm. Immers de microfoon zit bijna direct tegen de speaker. Een meer direct geluid kan je niet krijgen.

Speel dus gewoon met de reverb die je gewend bent. Als ik in hele kleine kroegjes speel ( max 50 man) dan micen we alleen de stem. Dan speelt de factor publiek mee, die als een muur het geluid absorbeert en dan zou ik de reverb wat terugschroeven. Anders niet. Check deze filmpjes. Een is vanuit het publiek, één is direct en professioneel opgenomen. Die vanuit het publiek lijkt het alsof er veel meer galm opzit, wat er werkelijk niet uit het pedaal komt. Je bent dus afhankelijk van de monitorman. Draai je je amp weg ( als je hard speelt zou ik dat zoiezo doen) dan ben je nog meer afhankelijk van de soundman. Maar je komt hem wel een stukje tegemoet. Hij kan immers makkelijker een mx maken.

direct

publiek

merk je het verschil?
    Laatst gewijzigd door Rick trodat; 10 december 2013 om 17:07

Standaard

als je motown speelt heb je sowiso weinig tot geen reverb nodig......
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Standaard

@RickTrodat wat me vooral opvalt is dat in het publieksfilmpje de delay veel uitgesprokener is. Lijkt daar wat harder waardoor je meer repeats hoort. Zou live kunnen als de knoppenman de verschillende amps anders gebalanceerd heeft. De publieksopname staat zo te zien pal voor de versterkers van Bonamassa die waarschijnlijk op (bona)massavolume staan...

BOnamassa is nu niet bepaald iemand van de gitaar kabel versterker methode. De setup is belachelijk uitgebreid voor het genre. Trouwens wel een van de interressantere gitaristen in die hoek (But he ain't Billy Gibbons ) Fair enough, Gibbons is lang zo technisch niet. Maar die houdt ook wel van een experimentje met zijn gitaarsound.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    @RickTrodat wat me vooral opvalt is dat in het publieksfilmpje de delay veel uitgesprokener is. Lijkt daar wat harder waardoor je meer repeats hoort. Zou live kunnen als de knoppenman de verschillende amps anders gebalanceerd heeft. De publieksopname staat zo te zien pal voor de versterkers van Bonamassa die waarschijnlijk op (bona)massavolume staan...

BOnamassa is nu niet bepaald iemand van de gitaar kabel versterker methode. De setup is belachelijk uitgebreid voor het genre. Trouwens wel een van de interressantere gitaristen in die hoek (But he ain't Billy Gibbons ) Fair enough, Gibbons is lang zo technisch niet. Maar die houdt ook wel van een experimentje met zijn gitaarsound.
    Tja heel technisch gezien kan de knoppenman er ook nog een extra delay op hebben gezet voor de zaal. Wat helemaal niet op de recording terugkomt. Wat zijn setup betreft, viel het in the borderline juist mee. Zijn standaard pedalen op zijn pedalenplank en twee delays in een rack. 2 marshalls en een sterop 4*12. Valt hier wel mee. Op grotere podia wil hij wel eens 6 versterkers meenemen.

Standaard

Ik heb wel eens gehad dat het leek alsof er een raar faseverschil of phasing aan de hand was op mijn gitaarsound op mijn monitor, ten opzichte van het geluid dat er uit mijn amp kwam, zeker op standje scheur. als ik te snel van mijn amp (stond een paar meter achter me) naar de monitor liep klonk het heel raar.
    Nu heb ik toevallig een oude Electric Mistress flanger waarvan je niet kan zien of die aan of uit staat dus je begrijpt mn verwarring.
    Volgende optreden even met mn vaste monitorman overlegd en bleek dat een beetje laag toevoegen aan de gitaarsound in de monitor genoeg was om het probleem op te lossen.
    Dus mijn tip is denk ik dat als je op een groot podium je elektrische gitaar (ook) over je monitor hoort zorg dat de EQ in de monitor overeen komt met de sound die uit je amp komt, zodat je niet in verwarring gebracht wordt zoals ik
    hoi

Standaard

als jij een goede amp hebt.
    en daarbij nog eens je gitaargeluid uit een monitor laat komen.

Dan krijg je faseproblemen op de plekken waar je ze allebei kan horen.
    Zeker nu je digitale mengtafels hebt is dat soms erg vervelend aan het worden.

Maar in ieder geval : ALS je jouw versterker niet te hard zet EN dat alleen laat aanvullen met wat monitor op de plek waar je jouw amp niet hoort.. DAN is het geen probleem.
    In de meeste gevallen staat de amp al zo hard dat je hem overal hoort. (en dus iedereen er last van heeft) Waarna er OOK nog eens gitaar op de monitor gevraagd wordt. Waardoor je gitaargeluid MINDER hoorbaar zal zijn. Want door fase knopen en buiken verziek je de "verstaanbaarheid" van je gitaartoon.

Zachter is ECHT beter op het podium. Je moest eens weten hoeveel problemen je voorkomt met zachter spelen.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Difficulttocure Bekijk bericht
    Ik heb wel eens gehad dat het leek alsof er een raar faseverschil of phasing aan de hand was op mijn gitaarsound op mijn monitor, ten opzichte van het geluid dat er uit mijn amp kwam, zeker op standje scheur. als ik te snel van mijn amp (stond een paar meter achter me) naar de monitor liep klonk het heel raar.
    Nu heb ik toevallig een oude Electric Mistress flanger waarvan je niet kan zien of die aan of uit staat dus je begrijpt mn verwarring.
    Volgende optreden even met mn vaste monitorman overlegd en bleek dat een beetje laag toevoegen aan de gitaarsound in de monitor genoeg was om het probleem op te lossen.
    Dus mijn tip is denk ik dat als je op een groot podium je elektrische gitaar (ook) over je monitor hoort zorg dat de EQ in de monitor overeen komt met de sound die uit je amp komt, zodat je niet in verwarring gebracht wordt zoals ik
    Mijn tip om juist dit soort problemen te vermijden: zolang het kan vooral geen gitaar extra op je monitor.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Standaard

wat Peter zegt.
    zorg dat je je versterker goed kan horen (vraag bijv. een kistje aan de zaal als je een combo gebruikt).
    9 van de 10 keer heb ik alleen mijn akoestische instrumenten op de monitor staan. Verder niets, ook geen andere instrumenten. Zacht spelen, heerlijk.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten