Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28

Standaard

De baas? het zal ook vooral een goede samenwerker moeten zijn dunkt me.
    Maar zoals jij in no time op een podium je zaken voor elkaar moet krijgen, moet hij dat ook.
    Als hij op t punt staat te soundchecken en individuen komen ook nog eens met eigen spullen... Ach laat het hem lekker regelen.

Senior Member

Standaard

podiumtechnici (ook in het paard) kan inderdaad heel wisselend zijn. speel je in de grote of de kleine zaal? en wanneer? mogen we komen kijken? heb je een linkje naar je band? motown is vet.

truc 1: zet je amps aan de zijkant van het podium en blaas het podium over, niet het publiek in. beter voor de mensen op de eerste rij, beter voor jezelf als je over het podium wilt wandelen.

truc 2: inderdaad liever zachter dan hard, en laat de monitorman voor de rest het werk doen. spreek af dat na de soundcheck niemand meer aan zijn knoppen draait.

truc 3: neem een priklijst mee voor de technici en schrijf gelijk even op welke monitor welke bron moet weergeven (bv wedge links: gitaar 1 zacht, gitaar 2 hard, zang hard, snare en bassdrum en bass medium). zeker als je alleen een korte tijd krijgt om te soundchecken scheelt dit tijd.

Standaard

Ervaring op festivals leert dat je wel wat kreten aan de monitorman kunt roepen, maar dat het na linecheck (ofwel, krijg ik de mic voor de gitaar/keyboard/whatever binnen) aftikken en gaan is. Wat je dan daadwerkelijk op je monitor krijgt is afhankelijk van de monitor technicus. Dat iemand je komt vertellen dat één van je amps het niet doet is ook optioneel... Kortom, jij hoort dat het niet klinkt, maar door de podiumbalans is de kans dat je daadwerkelijk erachter komt wat er aan de hand is minimaal.

truc 3 als algemeen prima. Maar, er kan altijd iets misgaan. Ik ben gewend dat ik onze zangeres van haar eigen monitor meer dan genoeg hoor, en stem daar mijn dynamiek op af. Gisteren was haar monitor bagger... resultaat is dat ik mijn dynamiek op geen enkele manier kan afstemmen.

Senior Member

Standaard

In ear gebruiken dus. Tijdens repetities gebruiken we een jamhub waar iedereen in prikt. Amps zijn gewoon traditioneel gemiced maar het geluid van mij en de rest van de band komt keurig binnen via m'n in ear setje. Voordeel: geen suizende oren en loeiende piepende floormonitoren, ideaal! Temeer omdat je je eigen mix kan maken.

Moderator

Standaard

Meeste is eigenlijk wel gezegd. Vooral niet heel veel harder gaan dan je normaal gesproken nodig hebt op een kleiner podium zou ik willen benadrukken. Klein en binnen moet het vaak zachter dan je zou willen, maar als je een referentiepunt hebt van hoeveel je normaal gesproken nodig hebt: groot podium en/of buiten niet veel harder tenzij je amp heeeeel ver van je af komt te staan.
    Goeie monitoring inderdaad, met iets van de drummer als je daar ver vandaan staat.
    Het is inderdaad wel even wennen hoor, je bent even een beetje je 'plekje' kwijt, tenminste, zo ervaarde ik dat de eerste keren op grotere of buitenpodia. Dus zorg dat je lekker in de muziek blijft, komt het helemaal goed
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Standaard

Het is al gezegd door Harald: hoe minder op je monitor hoe beter.

Probeer eerst met nul komma niets op je monitor te spelen. Plaatsing van versterkers en bandleden tov elkaar zijn veel effectiever dan welke steun door extra monitors ook. Ik heb ooit een schijnbaar onoplosbaar monitor probleem uit de wereld geholpen door twee zeer ontevreden muzikanten van plek te laten wisselen, daarna hadden ze dat wat ze steeds misten helemaal niet meer nodig op de monitor. Was in het circustheater in scheveningen, dus aan de monitoren zelf heeft het niet gelegen.

Ontbreekt er na plaatsing, afstemming en 1e check iets in het beeld, vraag het dan pas op je monitor.
    Laatst gewijzigd door peter_heijnen; 2 december 2013 om 15:07
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Senior Member

Standaard

Jep veel is hier al uitgelegd bedankt hiervoor. Maar ik zit in de sessieband van hem. laat ik het zo maar uitleggen. Ik speelde op een jamsessie. Producer liep naar me toe en vroeg me nummer of ik in de studio bij hem dingen wilde opnemen. Zo gezegd zo gedaan. Allemaal singles ingespeeld album gedaan van een zanger enz. Maar hij wilde op een grootte manier zijn album releasen. Dus paard van troje grote zaal voor plusminus 2000 man. Er komen ook wat andere artiesten en daar mag ik ook nog niks over zeggen. Zodra het op paard.nl staat is het officieel. En als het een vette gig word. Dan is het misschien nog wel touren maar eerst kijken hoe dit gaat.

Maar ik ga sowieso vragen voor de kick in mij monitor en voor de rest niet veel. We krijgen echt genoeg tijd voor te soundchecken. Het is niet zoals op een festival aansluiten en spelen. Maar normaal in een kroeg of waar ik speel zijn er maar 50 man ofso. Dit lijkt me inderdaad heel afleidend zoveel mensen. Alles stamp ik erin dus dat ik heel de avond alle riffjes kan dromen. En gitaar solo's mag ik improviseren, dus dat ik gewoon een show kan maken inplaats van opletten wat ik speel. Want dat word ook verwacht van heel de band. Alles moet swingen en nog meer als gewoon motown. Maar tuurlijk speel ik met feel

Hoe vonden jullie het de eerste keer op een groot podium voor veel mensen?

Senior Member

Standaard

je wilt ook snare

maar het is (zolang je je muziek blind kan spelen) veel eenvoudiger in een grote zaal, veel leuker, je voelt minder gene, tenminste ik dan. maar dat is heel persoonlijk.

Standaard

Als je al ervaring hebt met in-ear (en dit beviel) zou ik gewoon voor in-ear gaan, dan weet je zeker dat je hetzelfde ervaart op welk podium dan ook. De grootte van het podium maakt dan niet meer uit, evenals het volume van je versterker, aangezien toch alles wordt uitversterkt.

Mocht je niet met in ears werken is het handig om de versterker niet te ver weg zetten, liever aan de zijkanten en naar je toe gekanteld (zitten er van die tilt-back legs op een supersonic?). Volume hoeft dan niet eens veel hoger ten opzichte van een kroeg, en je geluid is zoals je het gewend bent. Vaak is het podiumgeluid op grote podia opener en beter, omdat je met minder monitors, drummers en andere herrie per vierkante meter zit en je niet vlak naast een paar PA-speakers staat. In ieder geval veel succes en vooral veel plezier toegewenst!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jim__ Bekijk bericht
    Als je al ervaring hebt met in-ear (en dit beviel) zou ik gewoon voor in-ear gaan, dan weet je zeker dat je hetzelfde ervaart op welk podium dan ook. De grootte van het podium maakt dan niet meer uit, evenals het volume van je versterker, aangezien toch alles wordt uitversterkt.

Mocht je niet met in ears werken is het handig om de versterker niet te ver weg zetten, liever aan de zijkanten en naar je toe gekanteld (zitten er van die tilt-back legs op een supersonic?). Volume hoeft dan niet eens veel hoger ten opzichte van een kroeg, en je geluid is zoals je het gewend bent. Vaak is het podiumgeluid op grote podia opener en beter, omdat je met minder monitors, drummers en andere herrie per vierkante meter zit en je niet vlak naast een paar PA-speakers staat. In ieder geval veel succes en vooral veel plezier toegewenst!
    Dankjewel komt helemaal goed! Ja er zitten tilt back legs op en ik hoor mezelf heel vreemd alleen maar minder door als die gericht staat naar mij. Teveel midden krijg ik in me hoor en dat vind ik niet lekker klinken. Ik heb hem veel liever gewoon op de grond. We gebruiken geen in ears wel monitoren. Maar nog een vraagje. Normaal speel ik met een aardig laagje reverb erop. Moet dat iets terug geschroefd worden als je in een grote zaal speelt in verband met galm?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten