Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 18 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 179
    Senior Member

Standaard

die Gold sparkle ziet er goed uit! alleen mis ik in je binding een zwarte strook. zeker als de body wit wordt (white chicken toch?) dan lijkt me een witte binding langs witte lak niet ideaal.

opvullen binding: je zou nadat binding op neck zit, alles kunnen afplakken en bv met 2K lak de binding vullen.

Senior Member

Standaard

Ik was er ook nog niet over uit qua binding kleuren, maar zon zwarte rand zorgt wel voor een mooi contrast met het wit.

De binding opvullen met 2 k is inderdaad wel een slim idee. Las ook dat de cure tijd 24 tot 48 uur is, perfect om daarna de boel glad te churen. Een laagje van 1 mm zal voldoende zijn.

Senior Member

Standaard

Ik wil eerst de hals af hebben voordat ik de body ga doen, aangezien ik de body makelijker nog kan aanpassen. Ik heb een purfling cutter gebruikt om het binding kanaal te snijden in het ebony fretboard, ik heb een keer een binding gefreesd en dat was in deze telcaster body. Maar ik vertrouwde mezelf niet genoeg om daarmee de hals ook te doen. Man wat is dat hout ebony hard, een staafje ter grootte van een lucifer krijg ik niet zomaar doormidden. Na 4 uur rustig snijden, is dit het resultaat, een zijde van de hals gedaan. Je kan de andere zijde zien waar ik na veel moeite 1 mm ingesneden heb.. Op de foto zie je af en toe nog wat ebony op het maple zitten waardoor het niet recht is, maar geloof mij het is kaarsrecht, zie laatste foto. Kunst is om de eerst tien sneden rustig te doen zodat het mesblad niet beweegt en een mooie rechte voorsnede maakt. Eenmaal ingesneden kan je wat meer druk uit oefenen. Een purfling cutter is erg fijn, het is niet snel, maar ik doe het gitaarbouwen voor mijn plezier en zo met je handen bezig zijn is erg rustgevend.

Senior Member

Standaard

Gisteravond on het genot van een leffe de rest van de toets afgerond, wat een werk. Ik moet wel zeggen, zo'n purfling cutter is echt zo verkeerd nog niet. Het duurt dan wel echt een tijdje voordat je resultaat ziet, maar het geeft voldoening om het resultaat te zien wat je met je blote handen gedaan heb. Een foutje is er ingeslipt(eenleffe teveel), ik denk dat ik die er wel uit kan schuren zodra de binding er op zit. Ik moet daarna toch nog met het radiusblock overheen om de binding gelijkwaardig met de radius van de toets te laten lopen. Of is een fix dmv CA + ebony(heb al mijn schaafsels bewaard voor eventuele fouten) zaagsel een oplossing hiervoor, ik weet niet of opgedroogd CA goed te zien is op ebony? Schade is niet super groot maar het zit er wel.

Senior Member

Standaard

Als er een houtsoort is waarbij CA of epoxy goed werken is het ebben (donker en weinig nerf), dus dat foutje kan je wel rechtzetten, maar helemaal onzichtbaar lukt nooit.
    knap die binding doen met de hand, heel wat werk kan ik me voorstellen

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Als er een houtsoort is waarbij CA of epoxy goed werken is het ebben (donker en weinig nerf), dus dat foutje kan je wel rechtzetten, maar helemaal onzichtbaar lukt nooit.
    knap die binding doen met de hand, heel wat werk kan ik me voorstellen
    Ik ben erg verbaasd hoe scherp die snede gelukt is met enkel een mes. Het fijne van zo'n purffling cutter is dat je naderhand nog een paar keer langs de randen gaat en hij flinterdunne strookjes weg haalt, nog dunner dan papier. Enige nadeel is dat je echt geduld moet hebben, als je gaat overhaasten door wat meer druk uit te oefenen dan krijg je dus die ellendige foutjes.

Maar kwam nog deze link tegen mbt repareren dus komt wel goed denk ik
    http://www.frets.com/FretsPages/Luth...boardivot.html

Senior Member

Standaard

Heb geprobeerd met aceton de binding met elkaar te lijmen, maar dat schoot niet op, kon de boel zo weer uit elkaar trekken. Ook na een dag wachten, dus ben secondelijm aan de gang gegaan en dat werkt prima tot nu toe. Ook na het schuren van de overtollige binding bleef het goed zitten. Ik moet het de laatste 1,5 mm nog voorzichtige wegschuren. Ik heb in de bindinggoot een strookje binding horizontaal gelijmd. Dit omdat de buitenstelaag straks bestaat uit een laag 2k clear, van ongeveer een 0,5 mm( na tip van barno). Hierdoor zou je eventueel het hout kunnen zien dus daarom een horizontaal strookje gelijmd. Hierna ben ik begonnen met een witte binding van 0,5 mm dik om het fretboard heen te lijmen, begonnen aan de kopse kant omdat het makkelijker is om het strak te trekken om de hoek heen. Hierna even een schuurpapier om een blok hout er langs hehaald om het overtollige lijm weg te halen. Hierna ben ik met een zwarte binding van dezelfde dikte er langs gegaan. Wederom met secondelijm allemaal. Als laatste laag is de gold sparkle er op gegaan. Er is nu een ruimte van 0,5 mm over waar ik de 2k clear coat ga spuiten over de gold sparkle heen. Dit zal ik ook gaan toepassen bij de body. Ik moet nog de kop van de hals gaan doen, maar wilde eerst weten of deze aanpak met secondelijm en alle lagen individueel lijmen zou gaan werken. Heb gekozen van gold sparkle/ black / white binding, een w/b/w zou de dike worden en ik wilde het risico niet nemen om nog meer van het fretboard weg te snijden en dan de kans vergroten dat er een fout in zou sluipen. Ps mijn kat jat steeds die gold sparkle binding, het is net een ekster.

Senior Member

Standaard

Supermooi gedaan, knap !!
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Dank je coco! Doe jij trouwens cnc gegraveerde neck plates? Ik wil een gold plated met iets er in gegraveerd. Weet nog niet wat maar in ieder geval iets wat de gitaar nog mooier maakt.

Hier nog een laatste foto van de hele neck

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muffstuff Bekijk bericht
    Dank je coco! Doe jij trouwens cnc gegraveerde neck plates? Ik wil een gold plated met iets er in gegraveerd. Weet nog niet wat maar in ieder geval iets wat de gitaar nog mooier maakt.
    Via pm
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten