Ik ben de laatste tijd een beetje aan het experimenteren met mijn geluid. Ben voorlopig gestopt met bands en me aan het concentreren op mijn set up. Daarbij komen ook de pickups in mijn gitaren aan de orde. Ik heb een JB in de brug van mijn Les Paul custom, maar overweeg deze te vervangen door een wat minder "gekleurde" pickup qua sound en wellicht iets minder output.
De JB heeft nogal wat nadruk op mids. Voor sommige (vooral hardere) stijlen is dat goed. Ligt ook redelijk makkelijk in de mix.
Voor wat meer gematigde sounds kan het misschien beter.
Wat ik zoek is een pickup die seventies/eighties hardrock aankan, maar ook de wat gematigder stijlen: blues of zelfs redelijk cleane stukken. Moet goed clean te draaien zijn met volume van gitaar. Met name de wat cleanere tonen vind ik wat minder bij de JB..
De pickup moet niet teveel kleuren en open klinken. Niet teveel hoog en niet teveel bas, niet schel (ik haat schel), krasserig of nasaal. Mooie open warme toon, zonder modderig (ik haat modderig) te worden. Moet wel wat gain (denk Lizzy, GnR, Van Halen gebied) aankunnen en daarbij wel de definitie behouden
Ik heb een beetje rond gekeken, maar ben vrij nieuw in het pickup verhaal. Seymour Duncan Antiqueties klonken wel lekker op youtube, maar wat zegt dat....
Maar er zijn zoveel andere merken: Bare Knuckle, Shaw, Suhr (Doug Aldrich pu's bv.) enz.
Het gaat met name om de brug pu, maar setje kan ook!
Ohja: amp is een JCM800
Kenners: enlighten me!! Budget is overigens niet zo'n issue....
Thnks
Favorieten/bladwijzers