Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30

Standaard snaren een voor een of tegelijk vervangen

Hallo

snaren vervangen dat kunnen we allemaal.
    Maar wat is nu t beste? Dat je je snaren een voor een vervangt zodat de spanning op de hals blijft

Of kun je ze er allemaal tegelijk er af gooien zodat je flink kan poetsen?

Gewoon uit interesse
    Hoor vaak dat iedereen hier anders over denkt en was benieuwd naar jullie mening

groet

Senior Member

Standaard

Ook hier zul je verschillende meningen lezen en er zijn dacht ik ook al topics over.

Mijn mening is dat het prima kan. Ik haal ze er ook geregeld allemaal af om even de toets te behandelen en er gebeurt echt niks.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ook hier zul je verschillende meningen lezen en er zijn dacht ik ook al topics over.

Mijn mening is dat het prima kan. Ik haal ze er ook geregeld allemaal af om even de toets te behandelen en er gebeurt echt niks.
    Juist, ook al zou het kwaad kunnen (geen idee), ik wil de toets en frets altijd even schoonmaken als ik de snaren vervang en dat gaat erg makkelijk als er geen snaren op de gitaar liggen.

Senior Member

Standaard

Maakt echt niets uit. Ik vind het op sommige gitaren alleen practischer om de snaren een voor een te doen, bijv. op een telecaster (3 zadels) dan blijft de brug nog een beetje normaal!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jambi Bekijk bericht
    Wil natuurlijk niemand dood maken met een blije mus.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Mijn moedertje zei altijd al, Gibson's wegen zijn duister en zelden doorgrondelijk
    VINYL GEZOCHT!

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Juist, ook al zou het kwaad kunnen (geen idee), ik wil de toets en frets altijd even schoonmaken als ik de snaren vervang en dat gaat erg makkelijk als er geen snaren op de gitaar liggen.
    Me 2 (op mijn akoest.)!!!

Standaard

met een rosewood toets, zegt onze ome grover ,moet je eerst alle oude snaren er afhalen om hem met water goed schoon te maken
    want rosewood trek nog al wat zooi aan en dat komt weer op je nieuwe snaren
    ben ik met hem eens

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mennen08 Bekijk bericht
    zodat de spanning op de hals blijft
    Als dat kwaad kon, dan kon je nooit je TOM bridge hoger zetten. (Althans bij mij moet er een groot deel van de snaren-spanning af voordat ik die omhoog krijg, zelfs met schroevendraaier.)
    Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is dat sommigen die snaren in een sneltrein vaart één voor één doorknippen met een kniptang.
    Ik voel me toch iets geruster als ik ze langzaam losdraai/ontspan.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest Bekijk bericht
    met een rosewood toets, zegt onze ome grover ,moet je eerst alle oude snaren er afhalen om hem met water goed schoon te maken
    want rosewood trek nog al wat zooi aan en dat komt weer op je nieuwe snaren
    ben ik met hem eens
    Liever niet met water en al zeker niet op ongelakte delen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Als dat kwaad kon, dan kon je nooit je TOM bridge hoger zetten. (Althans bij mij moet er een groot deel van de snaren-spanning af voordat ik die omhoog krijg, zelfs met schroevendraaier.)
    Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is dat sommigen die snaren in een sneltrein vaart één voor één doorknippen met een kniptang.
    Ik voel me toch iets geruster als ik ze langzaam losdraai/ontspan.
    Kan je ook combineren, doorknippen onder spanning is toch al geen goed idee maar als je eerst de spanning van de snaar afhaalt is zo'n doorgeknipte snaar bij veel gitaren veel gemakkelijker los te halen, denk aan omgebogen en gekrulde delen van rond de tuner door kleine gaatjes moeten trekken en zo. (Als ze vast zitten met pinnen bij de brug maakt het natuurlijk niets uit)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kwispelhond Bekijk bericht
    doorknippen onder spanning is toch al geen goed idee
    Ja dat bedoelde ik eigenlijk, maar dat was niet echt duidelijk in mijn post.
    Eerst ontspannen en dan knippen dus.

Senior Member

Standaard

Vanuit het midden naar de buitenkant de spanning eraf halen.. Het probleem bij 3+3 headstocks is dat je ze er lastig vanuit het midden weer op kan zetten, maar ik zet ze er allemaal op onder lichte spanning en draai ze dan vanuit het midden op spanning. En ja, allemaal tegelijk, gaat de handeling ook sneller en zitten de andere snaren niet in de weg..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten