Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 22 van 28 EersteEerste ... 122021222324 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 220 van 274

Discussie: Simpel 6v6 of 6L6

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Maar eerlijk is eerlijk: volgens mij had Larsje een veel lastiger bouwproject als ik het me goed herinner.
    Negative.....ging om uitgekauwd bouwpakket. Ook daar kun je soms de gekste dingen tegenkomen schijnt het zoals in spiegelbeeld een buisvoet aansluiten. Typisch een beginnersfout. Bij jouw zie je dan gelijk het voordeel als je in het diepe stapt en alles van begin af zelf moet uitzoeken. Je leert bv (en wij ook) welke gelijkrichter je moet toepassen en vooral wat je moet laten. Ik zeg zo vaak dat je van een bouwpakket alleen leert solderen en met een beetje geluk proef je een keer wat hoge spanning is, dat dan weer wel natuurlijk.

Zoiets als "maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes"
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    zoiets?

0.25W

is dat een kit-amp? ik zoek een goedkope kit-amp van een zeer laag wattage..

Senior Member

Standaard

en TR, as always, hulde! ben benieuwd..

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Je leert bv (en wij ook) welke gelijkrichter je moet toepassen en vooral wat je moet laten.
    Was inderdaad leerzaam om te ontdekken hoe zo´n GZ34 nou werkt. Heel vreemd en bijna niet uit te leggen met de hoogspanning en gelijkstroom op de gloeidraden met wisselstroom/spanning. Voor je gevoel gebeurt daar iets dat onmogelijk is.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door da Liks Bekijk bericht
    en TR, as always, hulde! ben benieuwd..
    Thanx, je weet waar mijn huis woont en ik heb altijd een bakkie thee voor je. bel, fax, mail. fb of app maar.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Was inderdaad leerzaam om te ontdekken hoe zo´n GZ34 nou werkt. Heel vreemd en bijna niet uit te leggen met de hoogspanning en gelijkstroom op de gloeidraden met wisselstroom/spanning. Voor je gevoel gebeurt daar iets dat onmogelijk is.
    Welnee joh, een gelijkrichter kun je mooi vergelijken met een ventiel.

Wat ik me kan herinneren vergaten we ff dat een gz een direct verhitte kathode heeft wat wil zeggen dat de gloeidraad direct als kathode fungeert

Senior Member

Standaard

Nu een paar uurtjes kunnen spelen op dat geval. Heerlijk! Stratocaster, halsemelent, tonepot stukkie dicht en je hebt gelijk een John Mayer achtig geluid, wat me doet denken. Aan Slow Dancing in a Burning Room. Brightcapje trekt het geluid helemaal open!

Senior Member

Standaard

Op mijn boardje de kathodeweerstand van V1a (100k) overbrugd en dat levert een lekkere boost op. Ik denk dat ik daar maar ergens een schakelaartje voor ga monteren.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Op mijn boardje de kathodeweerstand van V1a (100k) overbrugd en dat levert een lekkere boost op. Ik denk dat ik daar maar ergens een schakelaartje voor ga monteren.
    De 100k is niet je kathodeweerstand en daar hoort ook een schakelaar. De 100k weerstand is tegen het ploppen als je de schakelaar zou gebruiken. Wat je met de schakelaar doet is de condensator van 47uF parallel aan de werkelijke kathodeweerstand (1k5) schakelen. Je killed daarmee de tegenkoppeling en boost dan niet alleen mid/hoog maar het hele frequentiegebied.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 14 oktober 2013 om 14:02
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Dan moet ik de boel weer ff open maken om te kijken wat ik gedaan heb. De 100K potmeter die ik er extra bij gezet heb zit op V1b, die zit aan de tegenkoppeling vast. Die 100K weerstand die ik overbrugd heb zit paralel aan de kathode weerstand (je hebt gelijk) van V1a. Door die te overbruggen zet je inderdaad de condensator paralel aan de kathode weerstand (stond ie natuurlijk al, maar dan met die weerstand er achter die vele malen groter is dan de kathodeweerstand (100k vs 1.5k)
    147-c Guitars

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten