Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 18 van 28 EersteEerste ... 81617181920 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 171 t/m 180 van 274

Discussie: Simpel 6v6 of 6L6

Senior Member

Standaard

Weer even vanaf het begin met de opgesplitste anode weerstand van 47 + 47:

anode weerstand is 92k hsp is 386v dus de loadline van 386v naar 4.19mA. Kathodeweerstand in het schema is 1.5k als je wilt biassen op 1.5v dan geldt: 1.5v/0.0015 (mA), grofweg afgelezen van de loadline)= 1000R voor de kathode weerstand. In de tekening staat een 1.5k kathodeweerstand en komt de boel veel negatiever uit.

in het orignele schema staat een 1.5k kathodeweerstand.... Moet die niet lager zijn?

ga het nog even exact uitrekenen maar vind het vreemd. Nu aan het werk en vanavond hobbien.

Senior Member

Standaard

De buis uit jouw tekening staat waarschijnlijk net iets anders ingesteld. Big deal, tis maar net wat jij bepaald.

Maar, even iets anders waar ik bezwaar tegen heb. De split anodeweerstand zorgt er idd voor dat je signaal de helft kleiner wordt maar het brom niveau van de voeding blijft hetzelfde. De signaal/ruis (brom) verhouding neemt dus toe met een factor twee wat een behoorlijke achteruitgang van geluidskwaliteit is.

Wat is dan een betere oplossing?

Stel je gaat gewoon uit van het anode signaal. Na de koppelcap neem je een weerstand op welke net zo groot is als je roosterlekweerstand. In jouw geval is dat de potmeter van 1Meg. De 1Meg weerstand neem je dan op tussen de koppelcap en de potmeter. Voordeel is dat ook hier je signaal tot de helft afneemt maar dat geldt ook voor het aanwezige brom/ruis niveau. De signaal/ruis verhouding blijft dan intact. Bovendien kun je een beetje hoog gaan pieken door een klein capje van een paar pF over die weerstand te plaatsen. Leuker kunnen we het niet maken.

Nico, jij als gerespecteerd buizengoeroe moet maar zeggen als ik dat verkeerd zie.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Dan gaan we die situatie ook uitwerken. Lijkt me beter dat ik alle waarden uit het originele schema wis, alles zelf leer berekenen en zelf invul. Ga dus ook een tekening maken van de versie met 1 100k anode weerstand.

Senior Member

Standaard

Ik zit de hele tijd stiekum mee te lezen en krijg zowaar weer zin om aan m'n SP10 projectje te gaan werken... dat ligt ook al maanden stil.
    Inspirationeel verantwoord topic, dit!
    "In God we trust, all others pay cash."

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Dan gaan we die situatie ook uitwerken. Lijkt me beter dat ik alle waarden uit het originele schema wis, alles zelf leer berekenen en zelf invul. Ga dus ook een tekening maken van de versie met 1 100k anode weerstand.
    Ik heb niet alles doorgelezen ,maar waarom houdt je niet het Ampmaker schema aan ? Dat is een beproefd concept , heb je deze berekeningen helemaal niet nodig. Nogmaals , ik heb niet alles gelezen en je zult er vast een reden voor hebben.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendriks Bekijk bericht
    Ik heb niet alles doorgelezen .........
    ff doen dan .

Het gaat TS om het berekenen, gewoon omdat het kan.

De versterker zelf gaat het niet om want dan kun je idd beter een kitje kopen. Door tegen problemen aan te lopen leer je het snelst en daar gaat het om.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Juist, kitje kopen, layout nasolderen zonder të weten wat je doet is een beetje "tekenen met Ravensburger". Uiteindelijk heb je een mooie tekening, maar je kan nog steeds niet tekenen. Als ik een standaard champ zou willen, dan koop ik wel een standaard champ of een kitje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Ik zit de hele tijd stiekum mee te lezen en krijg zowaar weer zin om aan m'n SP10 projectje te gaan werken... dat ligt ook al maanden stil.
    Inspirationeel verantwoord topic, dit!
    Zo'n squiertje heb ik ook nog liggen. Wel een erg slap chassis, maar kan wel heel leuk zijn. Gewoon lekker weer oppikken en in kleine stapjes kennis vergaren.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Juist, kitje kopen, layout nasolderen zonder të weten wat je doet is een beetje "tekenen met Ravensburger". Uiteindelijk heb je een mooie tekening, maar je kan nog steeds niet tekenen. Als ik een standaard champ zou willen, dan koop ik wel een standaard champ of een kitje.
    Helemaal helder , zou ik ook eens moeten doen.

Senior Member

Standaard

En ik zet de zaak af en toe op scherp zodat ze echt moeten na denken. niet verkeerd bedoeld.
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten