Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 36

Discussie: Toonladder vraagje

  1. #21

    Standaard

    TB: "maar verder heb je gelijk als je zegt dat 'modes' niet mogen verward worden met ' toonladders'."

    G: "Modes ZIJN toonladders."

    Arme Blackie... die schijnt nu in bed te liggen met een zak ijs op zn voorhoofd terwijl ie ijlt dat ie nooit meer een vraag zal stellen op GN en voortaan wel pentaatjes blijft spelen...

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2005
    Locatie
    Temse,Oostvl, Belgie
    Berichten
    974

    Standaard

    Dit is de enige C majeur toonladder. Ook wel C Ionisch genoemd.

    En gek genoeg heeft deze toonladder dezelfde noten als de A mineur toonladder (ook wel A Eolisch/Aeolian genoemd)
    A Mineur Ladder.

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HouseMetalJazz Bekijk bericht
    TB: "maar verder heb je gelijk als je zegt dat 'modes' niet mogen verward worden met ' toonladders'."

    G: "Modes ZIJN toonladders."

    Arme Blackie... die schijnt nu in bed te liggen met een zak ijs op zn voorhoofd terwijl ie ijlt dat ie nooit meer een vraag zal stellen op GN en voortaan wel pentaatjes blijft spelen...
    Nu denk ik wel ja

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht
    Modes ZIJN toonladders.
    Op http://kmt.hku.nl/~walther/Reader/01...ers.html#modus vond ik het volgende over de modus:
    Het begrip modus wordt ook in een ruimere betekenis gebruikt, eerder als toonsoort dan als toonladder, waarbij het niet alleen om de noten zelf gaat maar ook om de manier waarop de noten gebruikt worden.

  5. #25

    Standaard

    Dat doet niets af aan het feit dat een modus (of kerktoonladder) gewoon een toonladder is. Hoe je het gebruikt is een tweede. Sommigen menen D-dorisch te spelen terwijl ze gewoon C-majeur spelen over een D mineur akkoord in een C majeur stuk. Dat is inderdaad niet modaal.

    Omdat in een modaal stuk zo de nadruk wordt gelegd op de melodie en veel minder op de harmonie, kun je moeilijk ontkennen dat het een toonladder is. Wat is het dan wel?

    Toonsoort impliceert mijns inziens een akkoordenprogressie met een sterke subdominant - dominant - tonica relatie geconstrueerd rondom deze tonica. Modale muziek heeft dat absoluut niet. Met die definitie van die site ben ik het dus ook niet eens.
    Laatst gewijzigd door Gesualdo; 24 augustus 2013 om 17:51

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Zonder ' modes' heb je geen geharmoniseerde toonladder, en ook geen akkoorden. Geen subdominant, geen dominant en geen tonica.
    Een Dmin kan de ii, de iii en de vi of i zijn, enz. Speel een Dmin6 en je weet direct wat het verschil is als het een i een iii of een iv is...
    Geen modes ? Dan vergeet je nog de tensie-tonen die je kan ontlenen aan andere modes uit andere toonladders.

    Ik heb op die site niks gelezen dat niet in elk theorieboekje staat. Wie het niet mee eens met de gangbare muziektheorie moet het maar voorleggen op de volgende vergadering van de Verenigde Naties.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 25 augustus 2013 om 01:17

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Wie het niet mee eens met de gangbare muziektheorie moet het maar voorleggen op de volgende vergadering van de Verenigde Naties.
    Zouden die t weten?

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarvrouwtje Bekijk bericht
    Zouden die t weten?
    Zolang ze er over vergaderen, blijft alles bij het oude...

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Zolang ze er over vergaderen, blijft alles bij het oude...
    Haha true

  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Zonder ' modes' heb je geen geharmoniseerde toonladder, en ook geen akkoorden. Geen subdominant, geen dominant en geen tonica.
    Een Dmin kan de ii, de iii en de vi of i zijn, enz. Speel een Dmin6 en je weet direct wat het verschil is als het een i een iii of een iv is...
    Geen modes ? Dan vergeet je nog de tensie-tonen die je kan ontlenen aan andere modes uit andere toonladders.
    Men neme C majeur en maakt uit deze noten een F majeur, een G majeur en een C majeur. Daar heb je geen modus voor nodig. Wat je bedoelt met dat je een modus nodig hebt om te harmoniseren snap ik ook niet. Daarnaast kan een Dm nog meer harmonische functies hebben. Mineur-6 akkoorden hebben al snel de neiging om te fungeren als m7b5-akkoorden. De Dm6 dus een Bm7b5, afhankelijk van de context.

    Ja, alteraties kun je lenen uit andere modi, maar hoe weerlegt dit het feit dat een modus een toonladder is?

    De maker van die site zegt inderdaad wat in de meeste theorieboeken staat. Daarentegen zijn de meesten ook fout.

    Maar ik denk dat we teveel off topic gaan. Temeer we niets hebben teruggehoord van TS.
    Laatst gewijzigd door Gesualdo; 25 augustus 2013 om 12:29

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top