Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 28 EersteEerste ... 3111213141523 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 274

Discussie: Simpel 6v6 of 6L6

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    ehh die cap is er toch alleen om DC te blokkeren? Die potmeter zit er om het signaal af te knijpen en maar deels door te sturen naar de V1B. Het wijzigen van impedantie door de anodeweerstand, daar heb ik echt geen idee van.
    Een cap blokkeert DC (en ontkoppelt daarmee DC naar de volgende trap) maar heeft wel een frequentie afhankelijke wisselstroom weerstand.
    Nico

Senior Member

Standaard

Ja, dat is dus het idee vam toonregeling. Die werking begrijp ik globaal. Je gebruikt het als filter, je vorige post moet ik nog 5x nalezen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    dan had je : 39dB - 20db (verzwakking van de tonestack) = 19db op V1B. Nu gooi je daar 39dB op.
    Oke, dat hele rekenwerk moet ik nog een paar keer doorlezen, maar het lijkt erop dat ik teveel decibel de tweede helft van V1 in douw.

Die 18.6V, moet ik die dan gewoon ongeveer voor de helft afknijpen (verstoken) voor de 1M potmeter?

Extra 1M weerstand in serie opnemen? 66k+7.2K+1M+1M?

1000000/2073200 x 20 is 9, nogwat, dus ongeveer de helft.
    Laatst gewijzigd door Tabula Rasa; 24 augustus 2013 om 17:48
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Dan ga je wel de kantel frequentie veranderen.

de RC filter 22nF:1M ga je veranderen in 22nF:2M.

Dan kan je bijvoorbeeld nog beter die 100K anode weerstand splitsen in 2x 47K en dan in het midden gaan zitten. Dan is je signaal gehalveerd zonder de instellingen verder te veranderen.

Overigens als je dan op 9V gaat zitten krijg je nog wel een forse oversturing op V1B. Als je weer op -2V (ik zou zelf wat negatiever gaan zitten zodat je een beetje in het midden komt te zitten.
    bij -5V gaat is de buis zo'n beetje dicht. Als jij nu met 9V aan komt, betekent dat de buis vanaf 5V gaat clippen (top) en afknijpen (bodem). Bij die top heb je nog een probleem dat als de grid positief wordt, deze gaat geleiden zoals een anode. Derhalve wordt er stroom getrokken uit de vorige trap via de 22NF. Die gaat opladen en kan leiden tot een blocking distortion.
    Dit effect kan je in dit geval compenseren door bijvoorbeeld een 470K weerstand vanaf de loper van de potmeter naar de Grid van V1B te voeren. Als nu de grid positief wordt, dan wordt er stroom getrokken. Echter door die 470K weerstand zal er spanning over die weerstand lopen en daalt de grid spanning weer.
    Nico

Senior Member

Standaard

Dit is wat ik er nu van gemaakt heb. Ik heb de anodeweerstand opgesplitst in 2 weerstanden van 47k in serie (zoals Nico voorstelde).

Hier nog even het origineel,

Het signaal richting VIb moet nu oke zijn. Vanuit het originele schema moet de midpot nog verwijderd worden. Kan ik alles tussen de koppelcap en de twee anodeweerstanden wegknippen of moet ook nog rekeninghouden met de twee 100k weerstanden waarlangs signaal gebypassed wordt?
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Nou ik denk het niet. HEt signaal van V1A is te hoog..... En je tekent hem in V1B
    Nico

Senior Member

Standaard

Crap, post van Nico niet goed gelezen, ik kan die 470k weerstand op de pot zetten, maar volgens mij kan ik ook de verdeling van de 100k anodeweerstand aanpassen, bijvoorbeeld 68k en 33k in serie. Dan zou ik toch meer richting de 5 volt moeten kunnen gaan. Of met een 100k potmeter op het boardje, signaal op poot 1 anode op poot 3 en poot 2 naar de koppelcap. Is dit een domme gedachtegang of zou het kunnen werken?

Senior Member

Standaard

Oops, zat niet op te letten, die seriewseerstanden moeten natuurlijk op VIa. Zit ik met mijn suffe kop verkeerd te tekenen. Vanavond verder kliederen.

Senior Member

Standaard

Overigens heb je wel eens naar het schema van de 5F1 van Fender gekeken?
    Nico

Senior Member

Standaard

Já, champje met alleen een volumepotmetertje, een 12ax7 en een enkele 6v6 eindbuis.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten