Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 28 EersteEerste ... 2101112131422 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 274

Discussie: Simpel 6v6 of 6L6

Senior Member

Standaard

Ga vanavond eerst de hsp meten, dan kan ik de loadline berekenen. Maar vannacht rond een uur of 2 viel het kwartje. In het originele echema wordt heel veel gebypassed en alleen de middenpot haalt een bepaald gebied weg. Ik neem in mijn tekeing een veel groter deel van het signaal weg uit de lus (eigenlijk alles met de MV pot) terwijl het signaal van VIa constant blijft. Hierdoor trek je de verhoudingen scheef. Ik denk dat ik daar het probleem moet zoeken.

maar eerst ga ik even de hsp meten, loadline tekenen op basis van de 100 anodeweerstand, als het goed is weet ik dan welke zwieper de wisselspanning maakt en kan ik zien wat de versterking doet.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Als je dan toch bezig bent, reken dan eens uit hoeveel signaal er op de eindpitten komt als je een single coil (100mV) en een Humbucker (400mV) aansluit....... Dan snap je mijn eerdere opmerkingen...
    Euuuhhh????

Duurt nog wel even voordat dat me lukt. Moet eerst snappen hoe ik dat ga uitrekenen. Ben nu hier aangekomen:

Spanningen gemeten:

Uit het stopcontact komt kennelijk 237V

6.9v gloeispanning, zonder buizen in de voetjes

HSP op punten A, B en C gemeten met alleen het voedingsboardje

A 388v/269v/120v/0v
    B 391v/271v/121v/0v
    C 386v/268v/119v/0v

Op de anodeweestand staat dus 388v gelijkspanning

Anode weerstand is 100K. Load line loopt dus diagonaal van 388v naar 3.8mA (388:100=3.(voltage gedeeld door weerstand is ampere)

Kathodeweerstand in het schema is 1.5k. Hier is ook een load line van te tekenen.

Een rechte lijn tussen twee punten (op aanwijzingen uit het boek van Blencowe 1.5mA en 0.5mA gepakt):

Wanneer 1.5mA stroom door de 1500 ohm weerstand loopt is de spanning over de weerstand 2.25v
    wanneer 0.5 mA stroom door de 1500 ohm weerstand loopt is de spanning over de weerstand 0.75v

Biaspunt is dan -2.0v door de kathode weerstand van 1.5k

En hier ben ik het verder geheel kwijt, dus weer terug naar af. Ik ben echt te oud geworden om te leren geloof ik.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ik ben echt te oud geworden om te leren geloof ik.
    Wat moet ik dan wel niet
    Nico

Senior Member

Standaard

Wat moet ik dan wel niet
    Tsjaa, weet ik niet. Ik merk wel dat ik engels bijna nooit gebruik. Erg lastig aangezien alle info in het engels is en ik verder totaal geen basiskennis heb op dat gebied. Ik denk dat ik je kan uitleggen hoe een batterij werkt, maar dan houd het ook echt verder op.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Maar je was er bijna

Als je nu op de load lijn (groen) de swing tekent op de grid dan zie je op de verticale as (rood) de stroom variatie en op de horizontale as (blauw) de swing op de anode. Nu kanje gerust alle andere formules erop loslaten en tutti
    Nico

Senior Member

Standaard

Nu kanje gerust alle andere formules erop loslaten en tutti
    Als je dan toch bezig bent, reken dan eens uit hoeveel signaal er op de eindpitten komt als je een single coil (100mV) en een Humbucker (400mV) aansluit....... Dan snap je mijn eerdere opmerkingen...

Dat lukt me dus niet. Ik weet dat er een ac golfbeweging komt op de plek van de groene lijn, maar hoe ver die uitzwaait weet ik niet (te berekenen).
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

a) je hebt je bias punt bepaald op -2V.
    b) op de ingang krijg je dus een swing (bij 200mV signaal) van -2.05 tot -1.95. (de helft erbij en de helft eraf)
    c) als je vanuit die punten (en die mag je gewoon schatten) kom je uit op een stroom variatie van tussen de 1.25mA en 1.45mA ( de rode lijnen).
    d) door de anode gaat dus een stroom lopen van 1.25- 1.45mA.
    e) dat betekent dat er een spanningsval over de 100K weerstand (immers daar gaat de stroom doorheen) valt van (100000* 0.00125 = 125V) tot (100000* 0.00145) = 145V).
    d) dat betekent dat er op de anode de spanning zal varieren van (400-125 = 275V) en (400-145= 255V) is dus een delta van 20V
    e) als je goed kijkt zie je dat de groene lijn al gauw iets van 200mV lang is. Dat zou betekenen:
    - dat bij deze instellingen een gain van 20 / 0/0.200 = 100 te bereiken (ook toevallig bij een 12AX7)
    - de buis redelijk lineair is in het gebied waarin je opereert. Te zien door de redelijk evenwijdige curve afstanden langs de loadlijn

Zo dit is het eerste deel. Dit is nog niet de signaalspanning die doorkomt naar V1B (daar zit nog een impedantie wijziging agv. de anode weerstand, een cap en een potmeter tussen). Maar snap je dit wel?

Overigens is het eenvoudiger om een groter bereik te nemen van bijvooorbeeld -1V tot -3V (dus een signaal van 2V). In de berekeningen maakt dit eigenlijk niets uit omdat per saldo het resultaat hetzelfde wordt. Dit gaat eigenlijk alleen op als je op een redelijk lineair gebied van de buis opereert.

Als je straks de spanningen naar beneden gaat brengen kom je in een heel ander gebied van de buis terecht en zullen de resultaten ook een stuk anders worden.
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 24 augustus 2013 om 14:52 Reden: punt b op 200mV gezet
    Nico

Senior Member

Standaard

Zo, da's wel heel erg duidelijk uitgelegd geloof ik. Denk dat ik het snap.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Zo dit is het eerste deel. Dit is nog niet de signaalspanning die doorkomt naar V1B (daar zit nog een impedantie wijziging agv. de anode weerstand, een cap en een potmeter tussen). Maar snap je dit wel?
    ehh die cap is er toch alleen om DC te blokkeren? Die potmeter zit er om het signaal af te knijpen en maar deels door te sturen naar de V1B. Het wijzigen van impedantie door de anodeweerstand, daar heb ik echt geen idee van.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Nou dan krijg je nu het 2e gedeelte
    Als je de buis in de keten bekijkt (Anode weerstand-anode-kathode-GND) dan valt er over de buis (anode-kathode) een spanning van (ga uit van de -2V bias punt):265V (tussen 255 en 275 in) - 2V (spanning over de kathode) = 263V.
    wet van ohm stelt R = U / I = 263 / 0.00135(wederom tussen de 1.25 en 1.45) = 194.8kOhm
    Samen met de kathode is de uitgangs impedantie van de buis : 194.8 + 1.5K zeg 196k afgerond.
    Echter parallel daaraan is er een 100K die via de voeding naar GND gaat. Dus wordt de impedantie nu:
    1/R = 1/ 196000 + 1 / 100000 R = ongeveer 66K.

De uitgangs impedantie mag je hier op houden van de buis.
    Die wordt belast met een serie keten van 22nF + 1Meg potmeter.
    bij 1000Hz is de z van de cap 1 / (2 x PI x f x C) = 1 / (2 x PI x 1000 x 0.000000022) = 7.2K
    De hele keten nu is dus uiteindelijk:
    66K + 7.2K + 1M.

Op de bovenkant van de potmeter komt dus (1000000 / 1073200) * uitgangsspanning (20V bij 200mV ingang) = 18.6V

de Gain uiteindelijk in dB = 20 log10 * (Vo / Vi) = 20 * log10 * (18.6 / 0.200) = 39dB.

Voordeel van dB's is dat je ze gewoon mag optellen en aftrekken in ketens. Dus als je nu het originele schema pakt:

dan had je : 39dB - 20db (verzwakking van de tonestack) = 19db op V1B. Nu gooi je daar 39dB op.
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten