Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 21 van 24 EersteEerste ... 111920212223 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 210 van 231
    Senior Member

Standaard

Hartstikke bedankt Frans!
    Ga ik doen. Alleen wel morgen want nu ben ik moe. Ik zat al wat in te lezen in formules. Hoe ampere te berekenen d.m.v. weerstand en voltage, tja dat moet ik allemaal nog even leren. Maar ik ben het met je eens dat je niet hoeft voor te kauwen hoor .

Heb nog een poos over de amp gespeeld en ik heb het idee dat hij wat settled. Hij wordt wat minder schel/agressief. En wat meer 'Dumble'. Ik speel er ook anders door omdat hij zo gevoelig is. Haast net zo gevoelig als mijn express. Je moet er echt gedefinieerd door spelen. Heel ander beestje weer dan de Marshall bijvoorbeeld. Ik lees dat een nieuwe amp enige tijd nodig heeft om in te spelen? Buizen, Trafo's en condensatoren?

De PT wordt nog wel warm, maar niet zo heet als paar dagen terug. Hij is ook op het chassis geklemd dus dat wordt ook wat warm. Ik weet niet of die Twin PT's daar bekend om staan?
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

pandjesbaas

Standaard

Come to think of it... je hebt "heet" en je hebt "HEET"...
    De meeste mensen kunnen 60 graden Celsius al niet meer aan hun vingers verdragen,
    terwijl 80-90 graden op een dun mensenvelletje al tot brandwonden leidt...
    Si-halfgeleiders (excusez le mot) gaan al gauw tot 120 graden (chiptemperatuur),
    op geen stukken na zo heet als in een buis.

Ik gebruik al sinds jaar& dag zo'n handig klein IR-temperatuurmetertje,
    dat me een indicatie geeft, of iets heet of HEET is.
    Dat scheelt in brandwonden & doodsklappen (wordt die anodeweerstand nou heet?)...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Come to think of it... je hebt "heet" en je hebt "HEET"...
    De meeste mensen kunnen 60 graden Celsius al niet meer aan hun vingers verdragen,
    terwijl 80-90 graden op een dun mensenvelletje al tot brandwonden leidt...
    Si-halfgeleiders (excusez le mot) gaan al gauw tot 120 graden (chiptemperatuur),
    op geen stukken na zo heet als in een buis.

Ik gebruik al sinds jaar& dag zo'n handig klein IR-temperatuurmetertje,
    dat me een indicatie geeft, of iets heet of HEET is.
    Dat scheelt in brandwonden & doodsklappen (wordt die anodeweerstand nou heet?)...
    Klopt, ik heb ook geen referentie of iets te warm is. Mijn PT uit de Marshall wordt ook warm, de PT uit mijn express blijft perfect koel. Maar deze PT werd een stuk warmer dan die van de Marshall.. dus ik dacht hmmm hoort dat zo? Nu genereert een kwartetje ook flink wat hitte, ook op het chassis. En één zo'n buis is ook dicht bij de trafo. Maar de OT blijft keurig koel. Vandaag een poos gespeeld en hij bleef gewoon warm. Een warme kraan waar je comfortabel je handen mee kan wassen zeg maar. Terwijl hij een aantal dagen geleden het meer een kopje hete thee was. Tja ik weet het niet, maar enigste wat ik gedaan heb was de v2 vervangen die lagere spanningen had, wellicht dat die buitensporig meer ampere trok...
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie Bekijk bericht
    ...........maar enigste wat ik gedaan heb was de v2 vervangen die lagere spanningen had, wellicht dat die buitensporig meer ampere trok...
    Kan niet, een pt maak je niet bang met een 12ax... En zoals Frits zegt is heet een vage menselijke aanduiding welke voor iedereen weer anders is. Ook hier geldt dus meten en een trafo kan best op 60 graden werken.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Zal stoppen met plagen en een voorbeeld geven

Als je voor de choke 405 meet en daarna 403 valt er dus 2v over de choke. Nu maak je al een grove meetfout door voor en na de choke tov massa te meten. Dit heb je dus in een hoog spanningsbereik gedaan. Je foutmarge is bv 1%. Dus op 400v kan dat al een afwijking betekenen van 4v. Snap je waar ik heen wil? Als je nu eens begint met de minklem op de uitgaande kant te zetten en de plusklem op de ingaande kant. Je krijgt dan een meetresultaat wat vele malen nauwkeuriger is omdat je meter terugschakelt naar een lager bereik. Stel dat je nu 2v over de choke meet. Zet dan de amp uit, ontlaat de elko en meet de ohmse weerstand van de choke. Als die bv 100 ohm is dan volgt daaruit een stroom van 2/100 is 20mA. Als je nu eens uitgaat van 1mA per triode en 5mA per schermrooster dan weet je ongeveer wat je kan verwachten.
    Ok Frans, ik heb het zo gedaan.

Vanaf de stroomtoevoer (pin 6) richting anode (pin 3) gemeten. Deze pin3 is tevens de OT primair.

V4 122.2 ohm, v5 122.1 ohm, v6 120.9 ohm, v7 120.9 ohm.

Vervolgens de spanning tussen pin 3 en pin 6. Maar dit was millivolts.

V4 370mv, v5 370mv, v6 430mv, v7 420mv. De meter ging wat heen en weer (bv bij v4 van 365 naar 375 en weer terug dus ik heb 370 genomen).

Dus dan kom ik uit op een stroom van:
    V4 0.37/122.2 x1000 = 3.03ma,
    v5 = 3.03 ma
    v6 = 3.55 ma
    v7 = 3.47 ma.

Let wel! Ik heb de biasspanning ondertussen aangepast. Hij zit nu op 55%-60%. Een stuk koeler. Dit heb ik gelezen op ampgarage. Dat dit de standaard is bij dumble amps.

Groeten Karst-Erik.
    Laatst gewijzigd door kassie; 26 augustus 2013 om 18:13
    Te Koop:

Senior Member

Standaard

Wat heb je nu precies gemeten? Pin6 van?
    Nico

Senior Member

Standaard

De eindbuizen. Type 5881... dus pin 6 waar de 1k begint en waar hij ook de stroom van krijgt van de filtercaps... naar pin 3 die richting OT primair gaat.
    Te Koop:

Senior Member

Standaard

Kijk nog eens goed want ik vrees dat er iets niet klopt. Je geeft op dat de stroom net boven 3mA/buis is. Stel dat je voeding 500V is dan kom je op een bias vermogen van 1.5Watt en dat is geen 50%.

Senior Member

Standaard

Voeding schommelt tussen de 400 en 410... Mijn PT staat afgesteld op 240 primair... terwijl ik maar 220 hier binnen krijg.

Edit:
    Inderdaad een spanning van 410..

Net even de biastestpunten gechekt.

v4 = 32.0 ma
    v5 = 32.2 ma
    v6 = 33.1 ma
    v7 = 32.4 ma

Buizen zijn tungsol 5881, dus 23watt.
    Laatst gewijzigd door kassie; 26 augustus 2013 om 18:47
    Te Koop:

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie Bekijk bericht
    Voeding schommelt tussen de 400 en 410... Mijn PT staat afgesteld op 240 primair... terwijl ik maar 220 hier binnen krijg.
    Dat maakt niet veel uit. Ik wil je eigenlijk nog eens na laten rekenen want je doet iets fout. De primaire wikkeling is veel lager dan jij opgeeft dus je meet niet tussen de centertap en anodeaansluiting.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten