Met dat setje buizen zie ik genoeg mogelijkheden tot creatieviteit. Ik heb wel eens gezien dat de EABC80 werd toegepast als gainstage met twee buizen clippingdiodes (met een Vf van zo'n 20-30 volt). Een EM84 ziet er natuurlijk gewoon heel gaaf uit.
Een ECH81 is een lastige buis om een dubbele gainstage mee te maken, eventueel kun je ook alleen de hepthode-kant gebruiken. Wel oppassen voor microfonie, ik verwacht dat dat een nog groter probleem zal zijn dan met een penthode. Niet te veel gain uit zo'n buis proberen te pompen is meestal de juiste oplossing om het stil te houden.
De ECC85, EL84 en EZ80 spreken voor zich qua toepassing natuurlijk.
Je moet ook altijd EERST het schema tekenen en het rekenwerk doen. Dan de ontwerpfase ingaan en dan pas geld uitgeven.... Nu is het de omgekeerde wereld..... eerst kopen.... dan denken..... dan beginnen.... dan tijdje niks..... dan bedenken.... waar was ik ook alweer aan begonnen....
"lijkt mijn man is een klusser wel"![]()
Nouja Nico, niet helemaal. Ik hbou de ampmaker double six als basis aan met buizengelijkrichter en zonder tonestack. Moet dat alleen nog uittekenen. Het rekenwerk zit erin dat ik eem Britse pt heb voor 240v wat mogelijk kleien afwijkkngen geeft.
Nouja, ik wijk wel ietsjes meer af dan in de vorige post aangegeven. Ook wordt de gelijkrichter schakelbaar, dus diode en en buis, 2 inputs ipv 1, dus hi en low maar verder is dat het eigelijk wel.
En mijn aanpak van "we doen maar wat en werken van probleem naar oplossing, naar volgend probleem" vind ik eigenlijk ook het meest leerzaam en het leukst.
Maar hi en lo inputs ipv 1 input zal je wel gain kosten, of je moet een buisje bijplaatsen??
Ik zit te suffen... stelde me twee kanalen voor... laat maar.
Paar tekeningen voor de techneuten:
de voeding (eigenlijk komt deze redelijk overeen met het standaard schema, behalve dat ik een extra 5V trafo heb voor de GZ34 en een extra trafo voor de 6.3v voor de gloeispanning):
de voeding 2 (ik heb de eerste elko verlaagd van 100uf naar 47uf vanwege de GZ34 die daarvoor staat):
Nu is de vraag, waar ik eigenlijk niet geheel uit kom... wat mag ik van de toonregeling gewoon schrappen? En waar zou ik dan de waardes bij aan moeten passen op de missende delen? Kan ik zomaar alles tussen C3 en de volumepot schrappen?, de fatswitch verwijderen? en moet R5 dan weg of niet? C9 dan ook weg? of juist niet.
Midpot verwijderen lijkt me vrij eenvoudig: Potmeter en C14 eruit halen.
Laatste uitdaging. MV staat niet in het schema, maar wil ik er wel in hebben.
![]()
147-c Guitars
Beetje lezen, beetje bestuderen, beetje tekenen en combineren en volgens mij zou dit het moeten zijn tot aan de eindbuizen:
Ziet dit er een beetje logisch uit?
147-c Guitars
De schakeling van de kathode van de eerste trap vind ik interessant. Die weerstand voor de condensator zou ook een potmeter kunnen zijn.
Favorieten/bladwijzers