Dat is inderdaad waar, en ik vind het nog steeds een hiaat in elke lespaul en eender welke andere gibson die de fabriek verlaat.
Was het vergeten, maar heb die mod ooit eens gedaan bij iemand, die er zot van werd
s.
Dat is inderdaad waar, en ik vind het nog steeds een hiaat in elke lespaul en eender welke andere gibson die de fabriek verlaat.
Was het vergeten, maar heb die mod ooit eens gedaan bij iemand, die er zot van werd
s.
Thanks voor de bevestiging Stijn!
Inderdaad een flaw van Gibson en ik snap ook niet dat SD het zo in hun schema zet.
Die schakeling heeft wel een nadeeltje: als het volume op de gitaar helemaal uit staat, blijft er toch iets van een brom over, zeker als je met wat gain speelt.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Thanks Aaron!
Zoals altijd dus: Elk voordeel heb z'n nadeel
Ik heb er wat meer over opgezocht en de meningen over onafhankelijke volumepots verschillen nogal zoals blijkt uit deze discussie op thegearpage: http://www.thegearpage.net/board/sho...d.php?t=865767
en dit filmpje op youtube:
Ik snap het nog niet helemaal maar is het correct als ik zeg: "Bij de standaard wiring hebben beide volumepots, in de middenstand van de switch, invloed op het volume van de individuele elementen BEHALVE als je één pot volledig dicht draait - dan zijn beide elementen dicht"?
En: "Bij de gemodificeerde wiring zijn beide volumepots echt onafhankelijk maar het heeft eveneens (eventueel ongewenste) effecten op de toon"?
Zou je dat 'ongewenste' effect dan niet kunnen omzeilen door een treble bleed mod ?
Dat heet ook greasebucket, dacht ik ...
Daarmee overbrug je het verschil in tone, als je de volume pot dichtdraait !
s.
Het laatste klopt maar los van het verhaal in het filmpje heb ik te weinig eigen ervaring met de schakeling om te kunnen zeggen of er sprake is van een effect op de toon als er geen treble bleed is (anders dan bij de standaardschakeling); bij de gitaar die ik onder handen heb gehad, viel me niets vreemds op.
Wat het eerste betreft: in de middenstand hebben beide volumeknoppen effect op beide elementen; het maakt niet uit of je de ene of de andere volume knop terugdraait, het signaal van beide elementen wordt zwakker.
@ Stijn: bij onafhankelijke volumeregeling veroorzaakt een treble bleed juist problemen; zie filmpje.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Idd, zo had ik het nog niet gezien, ik was op zoek naar een filmpje dat ik via stewmac gezien had, maar vind het niet direct terug ...
s.
Eén voordeel is dat het ook echt stil als het volume uitstaat, geen brom meer; verder zie er niet zo gek veel voordeel aan.
Misschien dit nog: met twee volumeknoppen kun je verschillende volumes voor beide elementen instellen; als je dat met één knop wil, moet je eerst schakelen en dan aan het volume draaien. Maar dat geldt zowel voor afhankelijk als onafhankelijk.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
dear wizzards,
is het mogelijk om via een schakelaar een positie te hebben die zowel volume als tonepot overslaat ?
is voor soort esquire wiring maar ik geloof dat bij de esquires enkel de T pot werd gebypassed
Favorieten/bladwijzers