Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
    Senior Member

Standaard gretsch corvette, electromatic spanish '54

Hij was al gepasseerd in het "wat ligt er nu op je werkbank"

Maar omdat er wat meer aan is dan enkel binding, en er een paar heel leuke inzichten in het bouwproces naar boven kwamen, ga ik er toch maar een topic over openen !

Dus de gitaar is uit Amsterdam tot bij mij geraakt, om de binding te vervangen, Gretsch staat bekend om zijn rotte celluloid. De slagplaat was er trouwens al aan, dus die zal hoogstwaarschijnlijk ook opnieuw gemaakt worden.

We hebben zowiezo gekozen voor acetaat, ipv celluloid, omdat dat gemakkelijker verkrijgbaar is. Het uiterlijk blijft toch hetzelfde !

Zo kwam ze binnen, de schoonheid:

Maar schoon van ver, en ver van schoon:

Het bewijs dat ze uit Nederland komt :

Dus met een scherpe beitel de binding beginnen verwijderen, de rotte delen kwamen er in poeder en brokken af !

Eigenlijk zat heel de rug los, terwijl de lijmnaad van top naar zijkanten nog perfect stevig was !

En dan maar ineens het hielblok verlijmd, ook dat zat los.

Op naar de volgende post !

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Er zaten een paar sporen in de gitaar waar ik wel mijn wenkbrauwen bij fronste:

Heel de gitaar bestaat uit een laminaat, triplex van poplar / tulpenhout / tulipwood. Enkel de top is naaldhout, maar ook weer 3 lagen.

Zelfs de lijmreepjes, die dus in vorm worden gefreesd als ze al aan de zijkanten waren gelijmd:

Er zaten ook telkens restjes hout aan de uiteinden van de F gaten, soms was er zelfs veel hout uitgebroken.
    Het enige wat ik kan verzinnen is: ze lijmen die latjes erop, om de F-gaten te verstevigen tijdens het uitbuffen van de lak. Daarna werden ze met 'bruut geweld' verwijderd. Zodat het binnenin niet altijd een mooi uitzicht is, maar ja, wie voelt daar nu ook dagelijks?

En nadat ik alles mooi had opgemeten, (bouwplan is in de maak)
    Kon het doosje terug dicht:

De gitaar ligt op een rechte balk, met een 1mm ruler onder de topkam en een 2,2 ruler onder de 12e fret.
    De klankkast zit geklemd met de brug op z'n plaats, zo kan ik de juiste hoek bepalen van klankkast met hals, voordat de rug erop gaat !

Met plastieklijm de nieuwe binding er rond gelijmd (de economy binding van bij een bekende leverancier had de juiste kleur, dus ik heb ondertussen nog wat metertjes liggen )

En na een paar uurtjes drogen kon de binding geschraapt en gevijld worden, in model:

Er moet nog wel wat geretoucheerd worden, maar daar kan je niet rond, ik was al blij dat ik het idee van een refinish uit het hoofd van de eigenaar had kunnen praten !!!

s.
    Laatst gewijzigd door stijnkenens; 22 mei 2013 om 00:30

Senior Member

Standaard

Een stukje vakmanschap mag ik graag zien

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Het bewijs dat ze uit Nederland komt :

Typisch Nederlandse Gretsch, dat zie je zo
    Wat is er trouwens aan de hand met dat staartstuk. Ziet er zo ruw uit, is het gebroken geweest of zo?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Ik zal zeggen dat hij Grolsch moet meebrengen, want het zit er toch al heel lang op, het is ook al verduurd

Dat staartstuk is inderdaad ooit gebroken geweest. We gaan het enkel vervangen, mochten we eenzelfde vinden, er komt niet zoiets van Stewmac op !

s.

Senior Member

Standaard

Mooi aangepakt. Staartstuk kan uiteraard ook nagemaakt worden, of is een nieuwe helemaal ongewenst?

Senior Member

Standaard

Een nieuw komt er niet op !
    Ik ga zelfs de binding relicen.
    Dat is dan toch de enige reden waarom ik mij tot het relicen wend: een nieuw staartstuk / binding op een oude gitaar staan als een tang op een varken !

s.

Senior Member

Standaard

Heerlijk om een keer in zo'n oud beestje te kunnen kijken. Vooral dat ze die binding rond frezen als hij al in de kast zit, vind ik bijzonder.
    Reparatie ziet er goed uit.

Standaard

Ziet er goed uit!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten