Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31

Standaard boost pedaal met of zonder buizen?

Hoi,

Je hebt net een mooie amp gekocht, volledig uitgerust met de warme sound dat alleen voortgebracht kan worden door een paar gloeiende buizen. Hoewel er gitaristen zijn die beweren dat de huidige techniek buizen overbodig heeft gemaakt is het overgrote deel verre van overtuigt.

Voor zover de inleiding, nu mijn vraag: We zijn (over het algemeen) het ermee eens dat buizen techniek in versterkers nog steeds onovertroffen is.... Maar hoe zit dat met boost en overdrive pedalen?

Wie heeft er ervaring met boost/overdrive pedalen met buizen? Wat zijn de bevindingen? Voor en nadelen?

Groeten,
    Marcel

Senior Member

Standaard

Een buizenversterker klinkt warm door zijn Eindbuizen... niet door de voorversterkerbuizen. In fact.. gooi je een typische 12ax7 preamp op een solid state hifi eindtrap zodat je het pure 'buizen' geluid van de preamp krijgt. Dan heb je echt geen fijne sound hoor.

Dat even terzijde.. een boost pedaal kan ook keurig op basis van transistortechniek. Ik gebruik daarvoor de CAE Booster Linedriver... Vind ik erg transparant. Als je kleuring wil kun je ook kijken naar een EQ pedaal. Of inderdaad een overdrive pedaal.

De beste overdrive pedalen zijn nog altijd transistor. Denk bijvoorbeeld aan Tubescreamer, Klon Centaur, Fulltone OCD. Een aantal daarvan zijn ook goed als boost inzetbaar.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

Standaard

Zonder enige vorm van onderbouwing heb ik bij pedalen die buizen bevatten altijd het idee dat het meer een gimmick is. Een soort valvestate/hybrid omdat iedereen enthousiast is als er 'buizen' op staat. Daar moet ik bij zeggen dat ik nog nooit op een buizenpedaal heb gespeeld, dus nergens op gebaseerd.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marbles Bekijk bericht
    Zonder enige vorm van onderbouwing heb ik bij pedalen die buizen bevatten altijd het idee dat het meer een gimmick is. Een soort valvestate/hybrid omdat iedereen enthousiast is als er 'buizen' op staat. Daar moet ik bij zeggen dat ik nog nooit op een buizenpedaal heb gespeeld, dus nergens op gebaseerd.
    ja pcies.. ik heb wel eens over een buizenpedaal gespeeld. H&K tubeman. Klinkt goed, en de blackstar series. Klinkt ook wel goed. Maar om nu te zeggen dat dat buisje nu verantwoordelijk is voor de kwaliteit... Verder zijn er nog wat tube kitjes bij tubetown.de als je zelf wil solderen.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie Bekijk bericht
    Een buizenversterker klinkt warm door zijn Eindbuizen... niet door de voorversterkerbuizen. In fact.. gooi je een typische 12ax7 preamp op een solid state hifi eindtrap zodat je het pure 'buizen' geluid van de preamp krijgt. Dan heb je echt geen fijne sound hoor.

Dat even terzijde.. een boost pedaal kan ook keurig op basis van transistortechniek. Ik gebruik daarvoor de CAE Booster Linedriver... Vind ik erg transparant. Als je kleuring wil kun je ook kijken naar een EQ pedaal. Of inderdaad een overdrive pedaal.

De beste overdrive pedalen zijn nog altijd transistor. Denk bijvoorbeeld aan Tubescreamer, Klon Centaur, Fulltone OCD. Een aantal daarvan zijn ook goed als boost inzetbaar.
    Eehhhhh... Heb je het hier over de CAE/MXR 402? Die booster en een aparte knop voor de overdrive?
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

Senior Member

Standaard

Ik gebruik beiden en het ligt er aan waarvoor je ze precies wil gebruiken en wat je terug wil horen. Voor clean boost vind ik buizen omslachtig en een beetje onzinnig. In de huiskamer hoor je misschien verschil maar live valt dat helemaal weg. Voor overdrive klinken buizen, in mijn pedalen, natuurlijker, groter en levendiger dan de transistor counterparts maar zijn wispelturiger met volume en amps. Een Ibanez TS klinkt overal wel redelijk op, met een buizen overdrive kan je ook een enorm kut geluid krijgen als het niet matcht.

Ik heb goede hoop om mijn mooie Marble Blues box voor live gigs te gebruiken maar voorlopig is het een Klon of de Psionic Audio Telos die mee gaat.

Standaard

Een gimmick. Tja het is natuurlijk een leuke verkoopstunt als je 1 buisje in de preamp hebt en kan zeggen dat het geen solid state is. Het moge duidelijk zijn dat je nooit een vette buizenscheur haalt uit 1 buisje maar daar staat tegenover dat een Marshall valvestate (met 1 buisje in de preamp) toch wel degelijk een snufje buizen feel heeft (vergeleken met een solid state dan) In hoeverre dat buisje daarvoor verantwoordelijk is zou ik dan weer niet durven te zeggen.

Ik vind overigens ook voor cleansounds buizen over het algemeen lekkerder dan solid state.

on topic: Een boostpedaal met buizen heb ik geen ervaring mee.
    Laatst gewijzigd door Braindead; 20 mei 2013 om 13:46
    " Great minds think alike"

Senior Member

Standaard

Als je hem enkel als boost gebruikt, denk ik niet dat het buisje ook maar iets uitmaakt.
    Ik denk zelf dat je daarmee je originele geluid een beetje verkracht.

Als stand-alone kan het misschien wel werken.

Heb zo ééntje gehad ( van vox, dacht ik ), zag er het nut niet van in :-(
    Denk dat het ook meer marketing was, om de mensen weer eens te verleiden met iets nieuws.
    Laatst gewijzigd door Useless; 20 mei 2013 om 14:14

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Eehhhhh... Heb je het hier over de CAE/MXR 402? Die booster en een aparte knop voor de overdrive?
    Nee gewoon puur de booster. 401. Die vind ik prima. Die overdrive erbij vind ik niet zo prima In m'n fx loop doet ie precies wat ie moet doen op 18volt. Flinke boost zonder echt wat kleuring.
    Te Koop:

Standaard

Het scheelt gewoon zeer veel aan de amp waar je het pedaal voor zet, los van of er een buis in zit of niet. Maar toch heb ik het gevoel dat een goede overdrive/preamp pedaal met buizen wel iets wat overtuigender (amp-like?) klinkt.

Op het moment heb ik een overdrive pedaal/preamp met buizen, Bad Cat two-tone. Deze klinkt (voor mij) zeer overtuigend (gebruik hem over een oude Vox ac30 JMI), heb het idee dat het pedaal toch meer je echte versterker sound behoud. Maar dit kan ook tussen mijn oren zitten natuurlijk ;-)

Vergelijkingsmateriaal:
    - Crowther Hot Cake
    - Wampler Pinnacle
    - Java Boost
    - Tubescreamer
    - Xotic RC booster

Al blijven sommige overdrive pedalen toch wel altijd op mijn plank naast de Two tone

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten