Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41

Standaard Welke elementen voor je akoestische gitaar?

Ik was wel benieuwd wat de hedendaagse mening is m.b.t keuze van elementen voor je akoestische gitaar:

Mijn twijfels liggen tussen:

- Stand-alone montage mic zoals DPA4099G
    - Undersaddle piezo met of zonder mic in de klankkast (bijv. Fishman Rare Earth blend)

Het is voor thuis en af en toe een live optreden....
    Laatst gewijzigd door tnijland; 17 mei 2013 om 23:17

Senior Member

Standaard

Thuis (voor opname): losse microfoon ervoor. Waarvoor zou ik voor thuis een element nodig hebben?
    Live: klankgatelement.

In géén geval een piëzo, dat geluid hou ik niet van.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Standaard

Thuis klein membraam condisator microfoon + piezo (L.R.Baggs EAS Element Aktive System) ... Live microfoon als dit mogelijk is en ook piezo.
    Piezo had/heeft een onterechte slechte reputatie, ook daar zijn erg goede in.
    luister hier maar eens naar een sample :http://www.lrbaggs.com/pickups/eleme...-guitar-pickup

Standaard

Ik heb in mijn Eastman een Misi acoustic trio laten zetten. http://mi-si.com/products/
    Laadt in 60 seconden op voor 8 uur speeltijd. Geen feedback, en zeer ok geluid,

Voor thuis gewoon een goede mic ervoor zetten.

Standaard

Bedankt voor jullie informatie. Ik beluister dat een goed afgestelde microfoon uiteindelijk het beste resultaat oplevert.

Als ik dit met praktisch gebruik zou willen combineren zou ik dus een element (piezo of pickup) kunnen combineren met een kleine condenser microfoon in de klankkast?

Senior Member

Standaard

Zo'n soort combinatie heb ik nu ook in twee van mijn gitaren: Een klein microfoontje binnenin, en dan bij de archtop een magnetisch element er bij. Op mijn nylonsnarige heb ik een piëzo onder het zadel.

Het achterliggende idee is, dat de hoge tonen via het microfoontje gaan (want als je die met de piëzo oppakt, krijg je dat blikkerige geluid van piëzo's waar niet iedereen over te spreken is.) Maar het microfoontje gaat vooral rondzingen bij lage tonen, dus die gaan dan juist weer via het andere element. Zo kun je leuk mengen, en komt er een heel aardig geluid uit.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Als je er ook mee wil gaan optreden zou ik oppassen met microfoontjes en zo. Als je alleen speelt gaat het soms wel goed maar zodra het volume hoger wordt of als je met meerdere muzikanten optreed wordt feedback al heel snel een groot probleem.

Het is ook van belang wat je wil versterken, hoe beter de gitaar is betekend ook meestal hoe resonanter de gitaar is en dat betekent weer dat je veel sneller geluids-ellende kan verwachten. Ik heb zelf laatst voor dezelfde keuze gestaan voor mijn Gibson AJ (zeer resonant!!) en heb om die reden gekozen voor het Fishman Matrix Infinity systeem. Niet omdat dit het beste is wat er te koop is maar omdat dit een goed compromis is tussen kwaliteit en bruikbaarheid in realistische omstandigheden. Als je later die perfecte opname wilt maken zet je gewoon ook nog een grootmembraam microfoon op 20cm voor je 12e fret en mix die 2 signalen tot je er blij van wordt.

Standaard

Interessante keuze voor de piezo. Ook het blenden van zowel microfoon als piezo is interessant.

Het gekke is dat op de websites van Fishman, LR Baggs etc. allerlei soorten systemen worden aangeboden echter zonder te zeggen wanneer en waarvoor je dit nou het beste kunt toepassen.

Bij Tonika in Groningen claimde men dat een losse DPA 4099G microfoon het beste klonk. Ik neig zelf nog steeds een beetje naar een mooie combinatie omdat je die dan ook sneller toepast. Maar wanneer zou je nou kiezen voor een piezo of pickup in combinatie met een microfoon?

Senior Member

Standaard

Met dit soort discussies loop je altijd aan tegen het feit dat er niet één perfect systeem is dat alles het beste kan.

Je keuze begint al bij "wat wil ik versterken", een jumbo stelt andere eisen dan een parlour modelletje gewoon omdat ze heel anders klinken. Een 2e keuze is "wil ik verbeteren/aanvullen of wil ik zo natuurlijk mogelijk klinken".

En als je al deze zaken en nog meer hebt overdacht en voor thuis een perfect klinkend geluid hebt gevonden ga je vervolgens vol zelfvertrouwen naar je eerste optreden......... om er achter te komen dat daar alles toch wel erg veel anders klinkt. Punt hier is dat je dus eigenlijk niets perfects kan kiezen en dus een compromis probeert te vinden wat in alle omstandigheden waar jij met je gitaar komt (of graag zou willen komen!) werkt en bruikbaar is.

Microfoons zijn geluid-technisch de beste oplossing maar de nachtmerrie van iedere geluidstechnicus. Zelfs in een simpele kroeg heb je al een flink volume nodig om boven het geroezemoes uit te komen. Als jij vooral in theaters met stil publiek speelt is die microfoon een meer dan welkome aanvulling maar het element/piëzo wat er bij zit moet van voldoende kwaliteit zijn om het ook zonder de microfoon nog acceptabel weer te geven want soms lukt het gewoon niet met die dingen.

In mijn geval was die piezo volgens mij de beste keuze en die dingen zijn tegenwoordig van een kwaliteit die echt een plezierig geluid geven (we hebben het hier niet over zo'n goedkoop plak-dingetje hé). Dan nog, in de band gebruik ik meestal nog steeds de Ovation, gewoon omdat die een niet resonante body heeft en dus veel beter tegen volume en bassisten kan dan de Gibson.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Het gekke is dat op de websites van Fishman, LR Baggs etc. allerlei soorten systemen worden aangeboden echter zonder te zeggen wanneer en waarvoor je dit nou het beste kunt toepassen.
    Die systemen zijn altijd bedoeld voor op het podium, daarom staat het er niet specifiek bij.
    Zo'n DPA 4099G is mooi, maar op het podium lijkt het mij nog steeds lastig qua feedback. Voor opnames staat ie net iets te dichtbij, bovendien is zo'n dure microfoon pas interessant als je ook voor een goede akoestiek zorgt.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten