Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 18 van 30 EersteEerste ... 8161718192028 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 171 t/m 180 van 296
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Goed, vandaag even de scope er aan gehangen.
    Allereerst mijn scope instellen. Je hebt calibratiepuntje met een blokgolf van 0.2v. Lijn zonder meting in het midden gelegd, vervolgens aan het puntje gehangen. en vervolgens hoe kleiner ik het meetbereik zet, hoe verder hij uit het midden wandelt. Is dit erg? ik kan hem natuurlijk weer bijstellen naar het midden, maar wanneer ik dan mijn probe van het cal. punt af haal ligt de lijn uit het midden.

Vervolgens de tonegenator goed instellen viel niet mee. Ik had mijn toongenerator ingesteld op 400Hz, 300mV. Even met mijn multimeter de 300mV nagemeten, iets bijgesteld dat ik netjes 300mV had. Dit zou dus 600mVpp zijn, aangezien je tussen + en 0 meet.
    Toen ik hem aan de scope hing, en mijn scope instelde op 0,2V per CM, kreeg ik een Vpp van 0,85V. Kan het zijn dat de scope zo veel afwijkt of doe ik iets verkeerd?

Daarnaast heb ik hem even aan mijn versterker gehangen. Eerste versterking trap krijg ik een versterking van ongeveer 30x. vervolgens over de volumepot van de normal preamp gemeten met 2 kanalen. En dan zie je als je hem omhoog draait het kanaal na de potmeter groter worden uiteraard, en als je hem helemaal open draait zie je langzaam ook het ingang signaal kleiner worden.
    Daarna heb ik over de 470K weerstand gemeten en dan heb ik voor die weerstand nog gewoon een mooie sinus en na de weerstand is ineens de top afgevlakt. Dit kan ik niet helemaal volgen hoe dit tot stand komt?
    Zoals Frans al aangaf het verschil tussen een pp meting en rms meting is iets van een factor 2.8.
    Wat er gebeurt:
    - Zolang jouw signaal naar de volgende trap kleiner is als 2x de bias instelling van die trap, dan blijft jouw sinus nog mooi.
    - Zodra het signaal groter wordt, dan wordt de top van de sinus groter dan 0V (bias spanning + 0.5x pp spanning). Hierdoor wordt het stuurrooster ook positief en gaat zich als een anode gedragen. De electronen ga nu ook via het stuurrooster lopen en er gaat dus stroom lopen.
    Die stroom valt over die 470K weerstand waardoor er dus ook spanning over die weerstand valt. Vandaar het kleinere signaal.
    Daarnaast zal doordat er stroom gaat lopen via het rooster, deze ergens vandaan moet komen. De enige manier is via de koppel condensator en de anode weestand van de vorige trap. Dat heeft weer tot consequentie dat de voedingsspanning daalt en dus ook jouw signaal.

Samengevat zijn er dus 2 dingen die gebeuren als jouw ingangssignaal te groot wordt:
    a) het stuurrooster wordt positief en gaat geleiden waardoor de top gaat dalen
    b) door de geleiding wordt er stroom getrokken van de anode weerstand van de vorige trap waardoor de voedingsspanning iets daalt en dus ook jouw signaal.

Dit hele verhaal staat ook in Blencow.
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Zoals Frans al aangaf het verschil tussen een pp meting en rms meting is iets van een factor 2.8.
    Wat er gebeurt:
    - Zolang jouw signaal naar de volgende trap kleiner is als 2x de bias instelling van die trap, dan blijft jouw sinus nog mooi.
    - Zodra het signaal groter wordt, dan wordt de top van de sinus groter dan 0V (bias spanning + 0.5x pp spanning). Hierdoor wordt het stuurrooster ook positief en gaat zich als een anode gedragen. De electronen ga nu ook via het stuurrooster lopen en er gaat dus stroom lopen.
    Die stroom valt over die 470K weerstand waardoor er dus ook spanning over die weerstand valt. Vandaar het kleinere signaal.
    Daarnaast zal doordat er stroom gaat lopen via het rooster, deze ergens vandaan moet komen. De enige manier is via de koppel condensator en de anode weestand van de vorige trap. Dat heeft weer tot consequentie dat de voedingsspanning daalt en dus ook jouw signaal.

Samengevat zijn er dus 2 dingen die gebeuren als jouw ingangssignaal te groot wordt:
    a) het stuurrooster wordt positief en gaat geleiden waardoor de top gaat dalen
    b) door de geleiding wordt er stroom getrokken van de anode weerstand van de vorige trap waardoor de voedingsspanning iets daalt en dus ook jouw signaal.

Dit hele verhaal staat ook in Blencow.
    Heel erg bedankt weer nico! Ik herken je verhaal idd uit Blencow. Het is nog even lastig om de theorie met de praktijk te koppelen.
    Ik ga op mijn gemakje eens wat spelen met de scope en toongenerator. Beetje rondkijken in de versterker wat er allemaal gebeurd met het signaal. Kijken of ik kan achterhalen waar het fuzzy geluid vandaan komt.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

nog even een vraagje, voor het meten met de scope en toongenators. Wat kan ik dat gebruiken als speakerload?
    Ik had tot nu toe mijn speakers er gewoon aanhangen en dan de PPIMV dichtgedraaid dat je niet dat geluid hebt. Maar dan kun je ook niet meten aan de eindtrap met je PPIMV open. Dus ik wil toch iets anders hebben. Kan dit gewoon een groot vermogens weerstand zijn die je er aanhangt?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Kan dit gewoon een groot vermogens weerstand zijn die je er aanhangt?
    Jep, zolang de weerstand maar klopt, hij genoeg vermogen aan kan en niet te heet wordt.

Senior Member

Standaard

Anders ff bij dickbest.nl kijken of hij niet een zooi van die 25 of 50W weerstanden heeft. Die zet je vast op een dik stuk aluminium. klaar. Zo deed ik het altijd. beetje puzzelen dat je evt. 4-8-16 ohm heb (ongeveer) en je kan vol uit pompen zonder dat er iemand last van heeft.
    Nico

Standaard

Of kijk even op eBay voor 50w 100w 8ohm 16ohm vermogens weerstanden uit China. Goedkoop en geen verzendkosten.
    Laatst gewijzigd door flo123; 26 april 2013 om 14:24
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flo123 Bekijk bericht
    Of kijk even op eBay voor 50w vermogens weerstanden uit China. Goedkoop en geen verzendkosten.
    Moet ik ook nog steeds een keer doen.

Standaard

Het eBay item in die link is er niet meer. Probeer deze:
    http://item.mobileweb.ebay.com/viewi...id=20230099832
    Of zoek naar:
    Gold-Tone-Aluminum-Case-Resistors
    Laatst gewijzigd door flo123; 26 april 2013 om 14:21
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

Senior Member

Standaard

Oke top, bedankt!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten