Even een korte update:
Ik ben vrijdag naar het werk van Daniel gegaan, gewapend met de hierboven al getoonde platen met de 3mm RVS ringen + de houten persmallen die ik gemaakt had om de vorm in het metaal te persen. Ik mocht de zware pers gebruiken van de werkgever van Daniel

Laat ik maar gelijk met de tegenvaller beginnen : het is niet gelukt.

Het verhaal :
Ik had al eerder een kapje gemaakt van 0.5mm en dat wilde heel redelijk maar het is net te dun (je kunt het met wat kracht indrukken/indeuken). Dus ik wilde een nieuwe poging doen met liefst 1.5mm

Dus ik heb 2 dikke planken genomen en er 2 RVS ringen van 3mm dik in gefreesd. En vervolgens houten 'mannetjes' gemaakt.

Vervolgens heeft Daniel dus de pers er op gezet. Helaas is het hout niet sterk genoeg, het deukt in onder het geweld en zelfs die 3mm rvs ring wordt helemaal het hout in geperst en vervormd.

Een tekeningetje om het duidelijker te maken (de teksten zijn in het Engels omdat ik ook met John regelmatig hierover mail)

De randen van het gemaakte kapje zijn dus niet scherp en staan wijd uit : het kapje is daardoor ook niet hoog genoeg

Ik had ook nog een iets andere vorm geprobeerd:

Daniel was al na 2 pogingen er zeker van : dit lukt alleen met een stalen matrijs. Onbetaalbaar. En om zelf een aluminium mal te frezen moet ik eerst mijn ombouw naar cnc van de metaalfrees af hebben (en dat gaat nog heel lang duren). Dus helaas, ik vertrok vrijdag met het gevoel 'dat was het dan'.

Maar ik kan eigenlijk slecht tegen opgeven. Dus het zit me dwars. Dit weekend heb ik 5 verbeterpunten bedacht die volgens mij toch nog kunnen maken dat het kan lukken. Ik geloof dat het gewoon thuis kan, zonder speciale apparatuur (behalve een persje misschien). Ik ben het dus weer aan het voorbereiden. Word vervolgd