Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 21 van 35 EersteEerste ... 11192021222331 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 210 van 344
    Senior Member

Standaard

Wow dit wordt mooi! Echt tof dat je al die onderdelen zelf aan het maken bent. Ik zat net je filmpje te kijken over machine turning, je bent zeker wel blij dat je een CNC hebt, moet er niet aan denken om dat allemaal met de hand te moeten maken!

Het valt me trouwens op dat je veel scheurtjes hebt het esdoorn van de body, hoe komt dat zo?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KoenB Bekijk bericht
    Wow dit wordt mooi! Echt tof dat je al die onderdelen zelf aan het maken bent. Ik zat net je filmpje te kijken over machine turning, je bent zeker wel blij dat je een CNC hebt, moet er niet aan denken om dat allemaal met de hand te moeten maken!
    ...
    Natuurlijk ben ik blij met de cnc machine. Maar engine turning kan ook uitstekend op een kolomboormachine! Ik heb gisteren nog een filmpje zitten kijken waarbij ze een rasterpatroon hadden getekend op een hulpplankje en daarmee waren ze het aan het positioneren. Dus iedereen kan dit nadoen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KoenB Bekijk bericht
    ...Het valt me trouwens op dat je veel scheurtjes hebt het esdoorn van de body, hoe komt dat zo?
    Dat zijn geen scheurtjes hoor, het zijn donkere strepen in het hout, het is trouwens red alder. De donkere streepjes zijn net zo hard als de rest. Ik heb het er met John over gehad of hij het een probleem vond maar omdat het een dekkend gespoten gitaar gaat worden vond hij het totaal geen probleem. Er zijn 2 van deze body's, mijn oorspronkelijke (helemaal in het begin van het topic) is de esdoorn versie.
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 7 april 2013 om 13:50
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Voor de Marz-6 ga ik 3 platen meeleveren
    1) red tortoise met aluminium inleg
    2) Een dichte (zie foto rechtsboven in het hoekje) RVS glad gepolijste plaat zonder versiering. John werkt bij een bedrijf dat ook aan metaal etsen doen, dus daar gaat hij denk ik mee experimenteren (dat ga ik trouwens zelf ook doen, lijkt me erg leuk).
    3) RVS, maar vermoedelijk enigine turned en ook met dat aluminium inleg in het midden.

Helaas zijn de rvs platen allemaal net iets te groot. Dus ik ben een paar uur bezig geweest met de body om het weer passend te krijgen. Dat is gelukt.

Maar omdat de platen te groot waren, is ook de gleuf voor de aluminium strip eigenlijk te groot. En dat is wel jammer, ik weet nog niet wat ik daar aan ga doen. Zie foto's, er zit een mm speling tussen het rvs en het alu. Ik zit te overwegen of ik niet 1 van de dichte platen kan gebruiken en er zo'n soort geribbeld gleufje zelf in frezen. Maar het frezen van RVS is niet echt makkelijk.

En dan is het helaas ook nog zo dat de plaat NET niet over de brug getild kan worden Ik wilde graag dat de plaat verwijderd kon worden zonder de brug te moeten losmaken. Dus daar moet ik ook nog even op broeden. Genoeg te doen!
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Spannende build.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Senior Member

Standaard

Voor de niet-facebook-gebruikers even een foto delen die John gemaakt heeft en welke ik geweldig leuk vind

Senior Member

Standaard

Super cool hoe dit allemaal loopt
    ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิ

Senior Member

Standaard

Ideaal zo'n postzegel om de gitaar op te kunnen sturen. Nu maar hopen dat het genoeg is om zonder strafport er vanaf te komen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht
    Ideaal zo'n postzegel om de gitaar op te kunnen sturen. Nu maar hopen dat het genoeg is om zonder strafport er vanaf te komen.

Ik ben nu bezig met het maken van nieuwe mallen voor een nieuwe poging voor een RVS brugkapje.
    De vrouwtjes zijn klaar, vrijdag ga ik de mannetjes maken en dan mag ik bij Daniel op het werk gebruik maken van hun zware pers.

Dit is 1 van de 2 identieke mallen. De rvs ringen zitten straks op elkaar en de houten blokken zullen op elkaar geschroefd worden. Het te buigen rvs plaatje zit er tussen. Dan gaat bovenin het gat het mannetje en dan de pers er op. In theorie.....

Senior Member

Standaard

Even een korte update:
    Ik ben vrijdag naar het werk van Daniel gegaan, gewapend met de hierboven al getoonde platen met de 3mm RVS ringen + de houten persmallen die ik gemaakt had om de vorm in het metaal te persen. Ik mocht de zware pers gebruiken van de werkgever van Daniel

Laat ik maar gelijk met de tegenvaller beginnen : het is niet gelukt.

Het verhaal :
    Ik had al eerder een kapje gemaakt van 0.5mm en dat wilde heel redelijk maar het is net te dun (je kunt het met wat kracht indrukken/indeuken). Dus ik wilde een nieuwe poging doen met liefst 1.5mm

Dus ik heb 2 dikke planken genomen en er 2 RVS ringen van 3mm dik in gefreesd. En vervolgens houten 'mannetjes' gemaakt.

Vervolgens heeft Daniel dus de pers er op gezet. Helaas is het hout niet sterk genoeg, het deukt in onder het geweld en zelfs die 3mm rvs ring wordt helemaal het hout in geperst en vervormd.

Een tekeningetje om het duidelijker te maken (de teksten zijn in het Engels omdat ik ook met John regelmatig hierover mail)

De randen van het gemaakte kapje zijn dus niet scherp en staan wijd uit : het kapje is daardoor ook niet hoog genoeg

Ik had ook nog een iets andere vorm geprobeerd:

Daniel was al na 2 pogingen er zeker van : dit lukt alleen met een stalen matrijs. Onbetaalbaar. En om zelf een aluminium mal te frezen moet ik eerst mijn ombouw naar cnc van de metaalfrees af hebben (en dat gaat nog heel lang duren). Dus helaas, ik vertrok vrijdag met het gevoel 'dat was het dan'.

Maar ik kan eigenlijk slecht tegen opgeven. Dus het zit me dwars. Dit weekend heb ik 5 verbeterpunten bedacht die volgens mij toch nog kunnen maken dat het kan lukken. Ik geloof dat het gewoon thuis kan, zonder speciale apparatuur (behalve een persje misschien). Ik ben het dus weer aan het voorbereiden. Word vervolgd

Senior Member

Standaard

Ach jammer. Maar wat ik mij afvraag: waarom 3 mm rvs?
    Kan het dan niet in dunnere messing, en dan stuur je die dingen toch gewoon naar onze allerbekende chromeerder?

Ik vind dat het hier er nogal robuust uitziet:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten