Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Eerst project ooit. Stratocaster

    Na veel informatie gezocht te hebben over hoe/wat, aangestoken door alle mooie zelfbouwprojecten hier, nu dan echt de eerste stap gezet naar mijn eigen zelfbouw stratocaster. Het wordt een langdurig project ben ik bang, mede door drukte privé maar ook omdat ik het gewoon secuur wil doen, goed nadenken voor het daadwerkelijke doen..

    De eerste stap vandaag gezet, hout voor de body gekocht. Eigenlijk de tweede stap, aangezien ik kortgeleden al een prima hals heb aangeschaft bij "the string" in Amsterdam. Cosmetisch niet helemaal perfect, maar kan er zeker mee door! Het plankje dat ik vandaag op de kop heb getikt is niet alledaags, tenminste kan er weinig over vinden mbt gitaarbouw. Hoop dat ik een goede keuze heb gemaakt, mocht het niet zo zijn en er gaat iets mis, kan ik altijd de hardware nog overzetten naar een nieuw te maken body.. (Zo hou je de verslaving ook een beetje in stand.. Want ik ben bang dat het dat wel gaat worden.)

    Het plankje dat ik heb kunnen kopen is namelijk "swamp Elm". (Moeras Iepen?) Ziet er mooi uit vind ik zelf, maar kan er weinig info over vinden mbt gitaarbodies op internet.. Wellicht dat iemand van jullie er iets meer over weet?

    Ik ga proberen mijn project in foto's weer te geven. Kritisch commentaar is welkom, gezien dit mijn eerste bouw ooit is en ik alleen maar kan leren.

    Fotootjes bij het verhaaltje tot nu toe;
    Plankje body (voor-/achterkant)




    Allparts-neck;


    Met cosmetische "afkeur";

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Nooit gehoord van Shamp alm, maar het ziet er wel super gaaf uit. Prachtige plank. Maakt niet uit hoe lang je over een project doet, als je er maar lol in hebt. Succes met de bouw.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ik heb hier een body gemaakt van Swamp Elm. Het freest prima, hoewel ik op een gegevn moment midden in het blok een soort knoestje tegenkwam, wat wel jammer was.
    Helaas kan ik verder niet meer zeggen want die gitaar is nog (steeds) niet af.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik meen me te herinneren dat Crimson guitars wel es iepen met wilde nerf gebruikt als top, pretty wild

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2012
    Locatie
    Vinkytown, Grunn
    Berichten
    421

    Standaard

    Die hals heb je weg bij "The String" of niet? Ik heb min of meer dezelfde, ook voor een project dat nu al weer veel te lang duurt, maar al wel ergens heen gaat.
    Gitaartjes: Danelectro Pro/GSA60/Guyatone LG50/Squier Mustang Bass
    Versterkertjes: Woodstock G-MP1/Hohner Vendetta 65/Peavey Royal 8/Orange Crush 35B

  6. #6

    Standaard

    @MyGreenLady; de hals komt inderdaad weg bij "the string" in Amsterdam. In eerste instantie wilde ik de hals ook vanaf "0" helemaal zelf maken, maar als eerste project bezorgd de body mij al genoeg kopzorgen..

    @Hedge; Lol ga ik er zeker aan beleven. Alleen van de voorbereidingen, het bedenken van welke hardware etc, kan ik enorm genieten.

    Vandaag eerst maar eens een stuk mdf aanschaffen om zodoende met een goede tekening een mal te maken voor het frezen.
    Wordt ongetwijfeld vervolgd.

  7. #7

    Standaard

    Een vraag die hier wellicht beantwoord kan worden;
    Ik kan een tremolo overnemen die vanaf een USA vintage reissue strat komt. Echter is de string-spacing blijkbaar anders dan die van een standaard strat. Kan ik deze tremolo gebruiken voor mijn eigenbouw, of zal dat niet gaan met m'n allparts hals? Kan ik hiervoor iets opmeten om na te gaan of dit lukt?

    vraag anders gesteld; hoe kan ik controleren of bij de american vintage reissue tremolo de e-snaar niet van mijn fretboard af zal lopen? En ik dus beter een tremolo kan gaan aanschaffen met standaard string spacing?
    Laatst gewijzigd door nutty75; 6 maart 2013 om 10:20

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top