Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 35 EersteEerste ... 91011121321 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 344
    Senior Member

Standaard

(vervolg vorige pagina...)
    daarna het balkje eerst maar eens door de helft (beetje grof...):

Op dikte maken

Weer met templates aan de gang voor de vorm en waar de frets moeten komen

en na een lange dag werken is het dan hier geëindigd (nog geen radius, fret slots moeten nog dieper, fretboard zit nog niet gelijmd, headstock moet dunner, hals moet verder afgerond worden, nog dagen werk dus

de 2 versies naast elkaar (misschien dat de jongere bouwers niet snappen wat de grap is met die kerels op de foto )
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 17 februari 2013 om 20:19
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Standaard

Zo schoon (of 'schoewen' zoals ze hier in de Kempen zeggen).

Heb efkes gegoogled, ik weet niet of je dit al wist: http://www.jbacklund.com/

In ieder geval, heel knap!!

P

Senior Member

Standaard

Nou ben ik niet heel erg piep meer., maar ik snap m ook nie!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Senior Member

Standaard

De modellen heten "Marz" om specifiek te zijn, de Marz-6 is zes snarig en de Marz-12 uiteraard 12 snarig.
    Ik bouw er 2, dus dat zijn de Marz brothers. En die kerels op de foto, zijn de Marx brothers. Geen goeie grap, maar ik zit al aan de wijn en vind het al snel leuk

@Starpainter : ja hoor, weet ik : Zij bouwen een paar ontwerpen van John en in ruil krijgt John van ieder gebouwd model 1 gitaar. Het is dus niet ZIJN bedrijf.
    Maar het is nu 6 jaar aan de gang en hij heeft nu van 2 modellen een exemplaar ontvangen (terwijl er in die 6 jaar nu 4 modellen gebouwd zijn). Het schiet niet zo op en John wil juist graag meer van zijn ontwerpen gerealiseerd zien. Ik was dus voor mezelf aan de Marz-6 begonnen en ben nu in contact met John en bouw voor nu ook een Marz-6 en inmiddels ook de JBD-700 "Katalina" (zie vorige pagina). Dit gaat eerlijk gezegd met gesloten buidel : in ruil krijg ik een US-build JBD-100 terug (kun je zien op de website). Als ik naar mijn kosten en uren kijk kan zelfs dat niet uit (ik denk dat ik alleen al aan materiaal + verzendkosten meer betaal dan de JBD-100 waard is), maar ik doe dit omdat het gewoon geweldig leuk is en omdat er erg veel leuke details aan de gitaren zitten die me hoofdbrekens bezorgen (zoals het brugkapje en de brug die er onder moest passen...dat is intussen gelukt). Dus ik heb plezier, en dat is (voor mij) alles waar het om draait.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    @Starpainter : ja hoor, weet ik : Zij bouwen een paar ontwerpen van John en in ruil krijgt John van ieder gebouwd model 1 gitaar. Het is dus niet ZIJN bedrijf.
    Maar het is nu 6 jaar aan de gang en hij heeft nu van 2 modellen een exemplaar ontvangen (terwijl er in die 6 jaar nu 4 modellen gebouwd zijn).
    Wow, eerlijk gezegd redelijk schandalig.

En ja, ik denk dat je er heel veel lol aan beleeft. En waarschijnlijk ook met wat gevloek afgewisseld met een tevreden grijns
    En een heel mooi contact en referentie ook denk ik zo.

P

ps: die JBD-100, standaard prijs is $ 3700 blijkbaar http://www.jbacklund.com/pdf/J%20Bac...ing%202012.pdf
    ps 2 : zoek es op google op John Backlund en klik es op afbeeldingen, je mallen staan er redelijk vooraan tussen
    Laatst gewijzigd door Starpainter; 17 februari 2013 om 22:01

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Op dikte maken
    Alle respect voor je bouw maar ik zit ondertussen wel even met een jaloerse blik naar deze machine te kijken. Die staat ook nog op mijn verlanglijst!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Ziet er allemaal superstrak uit!
    Wat is er nou eigenlijk beter? drum sander of vandiktebank?

Standaard

Ik vind het echt merkwaardig dat je er zo weinig over hoort want deze ontwerper is echt briljant. ( voor dat jij hem introduceerde kende ik hem niet) De eerste gitaren die nu eens echt afwijken van de "gebaande paden" En da ook nog eens naast goed bespeelbaar adembenemend mooi. Ik vind het meer kunstwerken dan alleen maar instrumenten. ik vond de masonite versie al prachtig en een inspiratie bron maar wat je nu doet is echt geweldig. ik ben blij dat je het met ons deelt!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door El_Mano Bekijk bericht
    Ik vind het echt merkwaardig dat je er zo weinig over hoort want deze ontwerper is echt briljant. ( voor dat jij hem introduceerde kende ik hem niet) De eerste gitaren die nu eens echt afwijken van de "gebaande paden" En da ook nog eens naast goed bespeelbaar adembenemend mooi. Ik vind het meer kunstwerken dan alleen maar instrumenten. ik vond de masonite versie al prachtig en een inspiratie bron maar wat je nu doet is echt geweldig. ik ben blij dat je het met ons deelt!
    Backlundt design is toch tamelijk bekend hoor. En er zijn in de wilde sixties best nog wat gelijkaardige raketmodellen geweest. Maar ook die dingen haalden nooit grote productie. Ergens ook logisch. Alhoewel heel knap qua design, dit soort "thema" gitaren zijn voor de meesten te uitgesproken qua look. je zegt het zelf, kunstwerkjes. Af en toe ook inboetend op gebruiksgemak. deze marz zal niet supercomfortabel aan de strap hangen, zo zonder upperhorn.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ... Alhoewel heel knap qua design, dit soort "thema" gitaren zijn voor de meesten te uitgesproken qua look. je zegt het zelf, kunstwerkjes. Af en toe ook inboetend op gebruiksgemak. deze marz zal niet supercomfortabel aan de strap hangen, zo zonder upperhorn.
    Klopt! John is een vormgever en niet echt bekend met exacte gitaarspecs. Hij let dus niet op zaken als ergonomisch, comfortabel,praktisch of haalbaar en al helemaal niet of het ook klopt! Hij tekent wat hij mooi vindt. Dat leidt wel tot allemaal problemen of discutabele zaken als je het gaat uittekenen in cadtekeningen (wat ik nu voor 3 modellen heb gedaan), zoals

- Bij 1 van de modellen die ik heb nagetekend blijkt dat er echt geen hout klopt van de scale, de brugpositie, de pickup grootte en de hoek waaronder ze stonden (zodat de pooltjes nooit onder de snaren zullen vallen) enzovoorts. In het ontwerp stond de brug prachtig midden tussen de 'faceplate' getekend maar als je het narekent komt hij gewoon aan de andere kant uit
    Ik ben er dagen mee bezig geweest zodat de gehele looks het zelfde blijven maar er daarna ook een te realiseren gitaar is (tenzij je het normaal vindt om een gitaar met bijvoorbeeld 21.863" scale + 28 frets te maken ;-)).
    - knoppen die ik in "mijn" Marz-6 precies in het midden van de body heb gepositioneerd zoals op het oorspronkelijk ontwerp : erg leuk dat de gitaar daardoor zowel links als rechtshandig identiek is. Maar of de knoppen daar lekker werken, ik betwijfel het.
    - De brugcover maakte het bijna niet mogelijk de gitaar te maken, het kan nu net door op de millimeter de maatwerk brug te positioneren en de brugcover moet er dan helemaal strak omheen. Dit is nog steeds een probleem m.b.t. wisselen van snaren/elementen/slagplaat openen.
    - Dit model heb ik intussen ook gereed; kijk maar eens goed of je denkt dat je er lekker zittend mee kunt spelen (en kijk ook eens of je iets opvalt aan verhoudingen, of dat je denkt dat de brug op die plek echt kan staan met die scale...)

Maar...who cares! Een Flying V is ook niet echt lekker zittend te bespelen (vind ik) en dat is toch ook puur genieten, zo'n model? Ik denk niet dat er een grote markt is voor deze modellen, maar ik weet alleen dat IK er helemaal verzot op ben

Over de vraag van Jilles "Wat is er nou eigenlijk beter? drum sander of vandiktebank? " :
    - Een vandiktebank schaaft natuurlijk met messen en gaat lekker snel.
    - De drumsander gaat langzaam....erg langzaam. Je schuurt alles weg dus dat duurt voor een paar mm wel eventjes.
    - De vandiktebank is bijzonder riskant bij houtsoorten met wat complexere structuur zoals die kruisdraden (flame maple, curly maple, ....) of hout uit het wortelgebied van de stam (met gaten...al die "burl" soorten) : als je een duur topje hebt van 100 euro dan is hij geruïneerd als de schaaf op het laatst er nog fijn even plukjes hout uit schaaft ('tearout'). Ik heb dat meegemaakt. Een paar keer zo;n geintje en je bent al een klein stukje op weg voor je drumsander.
    - De drumsander durf ik heel duur hout doorheen te gooien, geen tearout.

Het is een duur stuk gereedschap, maar als je hem na lang sparen gekocht hebt, doe je hem nooit meer weg.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten