Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 30 EersteEerste ... 2101112131422 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 296

Standaard

Stel, je hebt een zekeringhouder aan de achterkant van je chassis, met zo'n schroef- of bajonetdopje.
    Probleem, versterker doet het niet goed, de paniek slaat lichtelijk toe bij de gemiddelde trotse ampbezitter.
    Zonder na te denken wordt de zekeringhouder open geschroefd met de netsnoer in de WCD. Stel dat de spanning via de achterkant van de zekeringhouder wordt aangevoerd, komt dus de kant van de zekering die open en bloot ligt onder spanning te staan.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Stel, je hebt een zekeringhouder aan de achterkant van je chassis, met zo'n schroef- of bajonetdopje.
    Probleem, versterker doet het niet goed, de paniek slaat lichtelijk toe bij de gemiddelde trotse ampbezitter.
    Zonder na te denken wordt de zekeringhouder open geschroefd met de netsnoer in de WCD. Stel dat de spanning via de achterkant van de zekeringhouder wordt aangevoerd, komt dus de kant van de zekering die open en bloot ligt onder spanning te staan.
    Kijk, in deze sectie van het forum kan je nog eens iets bijleren. Leuk om te zien dat er tóch nog mensen met ervaring rondlopen hier. Bedankt iedereen voor de nuttige info !

Standaard

Nee hoho!! Het is een veronderstelling waarmee ik rondloop, wacht even op reactie van één der techneuten hier!

Standaard

Klopt als een bus. Vanaf de voeding of de netspanning altijd de zekering aansluiten op de achterkant van de zekeringhouder en nooit op het schroefdraad.

Net als bij een lampfitting van een gloeilamp: altijd de blauwe draad aan het schroefdraad (0 lijn) en nooit de zwarte. Dat is bij het uitschroeven van de lamp een stuk veiliger!

Senior Member

Standaard

Beetje zinloos om daar over te peinzen:
    a) Stel je zet de net lijn op de binnenkant van de zekering.
    b) Op het moment trek als je de zekering eruit trekt dan is hij al los van het net voordat je hem aanraakt
    c) Heb je echter de schakelaar aanstaan dan kan je via de trafo alsnog een jetser krijgen.
    Simpel weg
    Als je niet weet wat je doet, blijf er met je tengels vanaf. Die zekering springt niet vanzelf. En bij de nieuwe versterkers, lees een keer de instrucites door die erbij gegeven worden (= verplicht).
    Nico

Senior Member

Standaard

Meestal blijft de zekering toch in het dopje zitten? op deze manier verbreek je dus de spanning zodra je het dopje verwijderd.

Nog even mijn vraag overgenomen van de vorige pagina:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Nog even een vraagje over de 'jose master volume'. Het is gewoon diode clipping gevolgd door een volumepot. Nu zat ik te de denken dat je altijd een vaste waarde van clipping krijgt en je daarna het volume regelt wat wordt doorgegeven naar de tonestack.
    Wat krijg ik nu als ik de diode clipping achter de potmeter zet? In principe bepaal ik dan toch het input signaal van de diode clipping? En aangezien die altijd op hetzelfde voltage clipt krijg je meer vervorming (of saturation) zonder toename van volume toch? of is dit een verkeerde gedachtegang?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Meestal blijft de zekering toch in het dopje zitten? op deze manier verbreek je dus de spanning zodra je het dopje verwijderd.
    Als de schakelaar aanstaat, dan loopt de spanning nog wel door de trafo. Als de zekering aan het dopje blijft zitten EN de zekering is heel dan komt de zekering langs het buitenste contact die aan de trafo zit en hang je alsnog aan het net.
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Als de schakelaar aanstaat, dan loopt de spanning nog wel door de trafo. Als de zekering aan het dopje blijft zitten EN de zekering is heel dan komt de zekering langs het buitenste contact die aan de trafo zit en hang je alsnog aan het net.
    True. Ik maak mezelf er ook niet zo druk over. Gewoon spanning eraf en stekker eruit voordat je zekering controleerd. Better safe then sorry

Senior Member

Standaard

Ter aanvulling op mijn vraag even een afbeelding. Dit is wat ik bedoelde en dan gewoon met de 1M potmeter en de twee zeners in serie.

Nog even een vraagje over de 'jose master volume'. Het is gewoon diode clipping gevolgd door een volumepot. Nu zat ik te de denken dat je altijd een vaste waarde van clipping krijgt en je daarna het volume regelt wat wordt doorgegeven naar de tonestack.
    Wat krijg ik nu als ik de diode clipping achter de potmeter zet? In principe bepaal ik dan toch het input signaal van de diode clipping? En aangezien die altijd op hetzelfde voltage clipt krijg je meer vervorming (of saturation) zonder toename van volume toch? of is dit een verkeerde gedachtegang?

Laatst gewijzigd door Thiez; 19 februari 2013 om 15:45

Senior Member

Standaard

Weer even een update. De looks beginnen er op de lijken! Als de sound er net zo uit komt als de looks, ben ik dik tevreden.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten