Project lag al meer dan een jaar in een doos, en door tijd gebrek steeds niet aan kunnen beginnen beginnen.
Na de sneeuw periode iets meer tijd gekregen dus eindelijk de doos onderdelen kunnen pakken
![]()
Project lag al meer dan een jaar in een doos, en door tijd gebrek steeds niet aan kunnen beginnen beginnen.
Na de sneeuw periode iets meer tijd gekregen dus eindelijk de doos onderdelen kunnen pakken
![]()
en t bordje
t gebruikte schema.
layout van het bord heb ik gestolen van ceriatone,
De witte draad gaat straks naar een schakelaar om de tonestack uit te schakelen en via een 2,2uf naar de volumepot te laten gaan,
Wat dit aan volumeboost zou geven moet worden gecompenseerd door de 2uf-25v elco te onderbreken.
Hier door zou ik een standaard versterker kunnen schakelen naar een model van een jaar of 10 eerder.
Voor iets meer gain komt er een 25k pot in serie met de feedback weerstand.
Voor de rest komen er geen aanpassingen, t zal al moeilijk genoeg worden
bij de laatste eyelet links onder werd de soldeerbout niet meer warm, dus eerst een nieuwe halen voor ik verder kan.
Het had allemaal wel kleiner gemogen maar t werk zo wel iets prettiger.
Gisteren eens gekeken wat de waarde zonder buizen is op de gloeidraad,
pilotlamp er in en een T500 mA zekering, ( 120v US schema 1A slo).
Pin 4/5 & 9 van de 12ax7 6v wissel
Pin 2 & 7 van de 6v6 6v wissel
pin 2 & 8 van de 5y3 5v wissel.
dus goed
Nu wilde ik meten hoeveel er op pin 6&4 van de 5y3 staat, dus meter op 750v wissel gezet en meetsnoer verzet.
knalt de 500mA zekering kapot, volgens mij kunnen de draden niet verkeerd zitten (2 rood naar pin en rood/geel massa)
Dus of doe ik iets verkeerd, of komt er door dat er geen buis in zit een veel te hoge piek, als ik er met mijn meetsnoer aan kom?
Dit is dus nog een reden dat ik er zolang mee heb gewacht om te beginnen, geen zin om hoogspanning op mijn sodemieter te krijgen, of m'n huis af te laten fikken, door onkunde of prul werk.
Mag van mij nog best een jaar duren, en dat t dan perfect is en dat ik de volledige werking begrijp.
nieuwe zekering er in en pilot licht weer op, meetpen er bij en weer de zekering er uit, wel zag ik een kleine vonk van de buisvoet naar de meetpen springen, zoals je bij sluiting ziet
De 5y3 buis zat er niet in voor de duidelijkheid, dus die kan niet kapot zijn, maar als ik dan heel snel een conclusie trek
kan ik niet meten zonder de buis?
ik heb hier ook zo véééééél projecten liggen ,.....
.....zo als 't 'r nu uit ziet ,.....heb ik alles af , als ik 174 jaar jong ben![]()
bedankt nico,
ik denk dat je met de ampere stand goed zit,
zodra ik nieuwe zekeringen heb weet ik t zeker. ( had er maar 2 besteld )
Vandaag een paar zekeringen binnen gekregen,En ik kon niet wachten om te proberen.
Nico, ik had de dmm verkeerd gebruikt, nu ongeveer 660v wissel tussen pin 4&6, op het plaatje op de trafo staat 650v
dus dat klopt wel redelijk.
Tot nu toe nog geen fout gemaakt in het bouwen, en een nieuwe soldeerbout dus kan ik weer verder,
bordje zit er in alle draden aan gesloten behalve de groene draad die naar pin 8 van de gelijkrichter gaat
Voor ik deze aansluit wilde ik eerst met de gelijkrichter er in weten hoe hoog het voltage is.
deze is lager dan ik dacht, 305 volt gelijkstroom gemeten van pin 8 naar de massa.
Wat is nu de meest veilige gang van werken?
groene draad naar pin 8 van de gelijkrichter,
voltage op de eind en voor buis meten zonder buizen,
dan speaker inpluggen en buizen er in. nog eens meten en bij goede waarde in een kast bouwen en spelen.
of sla ik dingen over?
groet,
leon
Favorieten/bladwijzers