Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 62

Discussie: jazz schema 2-5-1

Senior Member

Standaard

Het is 2-5-1 omdat het een 2 is die oplost naar een 5 en een 5 die oplost naar een 1, toch?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Het is 2-5-1 omdat het een 2 is die oplost naar een 5 en een 5 die oplost naar een 1, toch?
    het is een cadens en wel hierom:
    I (tonica) heeft de neiging zich als V te gedragen richting IV. (de subdominant) Dus die wil oplossen naar IV. II is een variatie op IV. Dus lijkt 't net alsof we richting IV gaan moduleren. Maar dan komt de V (de dominant) en die lost weer op naar I. Zie daar de basis van de spanning die akkoordprogressies moesten oproepen tot ca Debussy/Ravel etc.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix Bekijk bericht
    Zie daar de basis van de spanning die akkoordprogressies moesten oproepen tot ca Debussy/Ravel etc.
    Wat ik me dan altijd afvraag bij dat soort regels (duivelskwinten uitgezonderd, daar hebben we tenslotte een kerk voor) Is het een gebruik dat voortkomt uit het feit dat veel mensen het prettig vinden klinken, of heeft dan iemand gezegd dat het zo hoort?

Of anders gezegd Verklaren de regels de gangbare praktijk, of volgt de praktijk uit de regels?

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Wat ik me dan altijd afvraag bij dat soort regels (duivelskwinten uitgezonderd, daar hebben we tenslotte een kerk voor) Is het een gebruik dat voortkomt uit het feit dat veel mensen het prettig vinden klinken, of heeft dan iemand gezegd dat het zo hoort?

Of anders gezegd Verklaren de regels de gangbare praktijk, of volgt de praktijk uit de regels?
    Eten de Fransen kikkerbilletjes en slakken omdat ze dachten ' dat lijkt een goed culinair idee', of kwam het omdat ze honger hadden en ze even niks anders eetbaars konden vinden?

Wat het antwoord op jouw vraag nog wat moeilijker maakt, is dat een heleboel van die muzikale wetten ook bevestigd worden door 'wiskundige' formules en de fysica.

Senior Member

Standaard

Effe kijken of ik 't nou goed snap:

Van V naar I is de sterkste oplossing (dominant naar tonica). Dus een G wil oplossen naar een C.
    Diezelfde C is de V (dominant) van F (tonica), dus de C wil op zijn beurt oplossen naar de F.
    Dus de V wil naar I, en diezelfde I wil naar IV. Klopt dat zo?

Maar hoe zit het dan met die II die naar V oplost. Ik dacht dat de II naar I wil oplossen:

1 naar 4
    2 naar 1
    3 naar 4
    4 naar 1 (plagaal)
    5 naar 1
    6 naar 5
    7 naar 1
    Klopt dit rijtje?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Standaard

Waar heb je dat rijtje op gebaseerd? Cadences? Want de VI - IV is een bekende, of de V - vi of de iv - I (ipv IV - I)

Akkoorden kun je opdelen naar hun functie in tonica, predominant (ook wel subdominant, maar mbt functie vind ik predominant wat beter gekozen) en dominant

De akkoorden iii en vi hebben 2 noten gemeen met de tonica en kunnen derhalve als tonica fungeren:
    In C heeft de iii EGB (E en G gemeen) en de vi ACE (C en E gemeen).

De akkoorden V en vii* hebben ook 2 noten gemeen en kunnen als dominant fungeren: GBD en BDF
    De akkoorden ii en IV hebben ook 2 noten gemeen en kunnen als predominant fungeren: DFA en FAC

In het algemeen geldt: predominant > dominant > tonica
    Dus een ii - V - I, of IV - V - I, maar ook ii - vii* - I

Als je dan nog de iii of vi 'toniciseert' kun je bijvoorbeeld krijgen:
    IV - V7 - vi - iii - ii7 - vii* - I ofwel:

predominant - dominant - tonica - tonica - predominant - dominant - tonica

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Vrij naar Tune Up ( Miles Davis )...

Em7/A7/DM7/DM7/Dm7/G7/CM7/CM7/Cm7/F7/BbM7/BbM7/Bbm7/Eb7/AbM7/AbM7/Abm7/Db7/GbM7/
    GbM7/Gbm7/B7/EM7/EM7.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht
    Waar heb je dat rijtje op gebaseerd?
    Iemand heeft een keer een dergelijk lijstje hier geplaatst. Ik dacht dat het Jurgen (Hendrix) was en waarschijnlijk is dit meer op losse tonen gebaseerd en niet op cadenzen.
    Zo van: de 2 en 7 willen oplossen naar 1.
    Bijv: Asus2 wil A worden.
    Of in C mineur wil je G7 horen voor je terug gaat naar Cm, omdat de b (7) lekker harmoniseerd naar c (1).
    Maar ik haal dingen nog al eens door elkaar, nooit les gehad in harmonieleer enzo.

Goeie uitleg trouwens over tonica en dominant!

Edit: dat rijtje kwam hier vandaan:
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...=1#post1020333
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 10 februari 2013 om 00:57

Standaard

Losse noten zeggen alleen niet zoveel zonder een begeleidende harmonie, behalve in het het kader van een modale context welke puur is gebaseerd op melodielijnen zoals het organum, cantus firmus en faux bordon, in de late Middeleeuwen en vroege Renaissance. De harmonie is dan vrij kaal met intervallen van een kwart en kwint (vanwege de stemming van Pythagoras). Naarmate de terts in zwang raakte (doordat een reine terts i.c.m. een kwint die net iets lager wordt 'getuned', ofwel mean tone temperament (kleiner dan 702 cents) consonanter klinkt dan een 'perfect 5th' met een verschrikkelijk lelijke terts) kwam de nadruk meer te liggen op de harmonie dan op de melodie en werd muziek navenant i.p.v. modaal tonaal richting het einde van de Renaissance en het begin van de Barok.

Dus in de hedendaagse harmonieleer kun je beter spreken over cadences dan over afzonderlijke noten. Vandaar dat ik me afvroeg hoe je aan dat lijstje kwam

Als je niet heel bekend bent met harmonieleer, dan zou je het beste de verschillende cadences kunnen gaan verkennen en wáárom het als cadens gezien wordt. Zoals Jimi Hendrix terecht zegt is een akkoordenprogressie niets anders dan spanning creëren welke je op wilt lossen door middel van de tonica. Dit kan gelukkig op vele manieren. Er zijn conventies voor, maar geen regels, dat is het mooie

Senior Member

Standaard

Hier kwam ik dus net achter door het op de piano te spelen, elk akkoord uit de II-V-I reeks heeft een of twee noten van het volgende akkoord in het rijtje:

Dm: D - F - A (II)
    F: F - A - C (V)
    C: C - E - G (I)

Verder piel ik maar wat aan.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten