Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 62

Discussie: jazz schema 2-5-1

Standaard

Musician: "America Drinks And Goes Home" (Absolutely Free) has a real jazz standard flavor. Did you write it to pay tribute to that style of music, or was it a parody of that genre?
    Zappa: It's a very scientific parody of that genre. It's so subtle that you almost wouldn't see it as a parody. It's not a bad tune. The whole essence of that kind of music is that moron II-V-I syndrome, where everything modulates around the earth going II-V-I. It's an exercise in II-V-I stupidity.

Musician: You don't write many things in II-V-I.
    Zappa: I've always been against dominant chords resolving to tonic chords. That, to me, is just the bottom line of white person music.

Musician: Isn't that ever present in black person's music?
    Zappa: Mmm ... not always the same way – your old stock V-I. You get a lot of IV-Is in black music, and you get a lot of II-Vs, and other stuff. But that goddam V-I, and those goddamn jazz guys with II-V-I, and modulating the fucking thing around the Circle of Fifths. Why they have their nerve!

Musician: In your use of different chord structures, you come up with some really complex things. Is that a result of an overt attempt to do something more original, or is that just what you hear in your head?
    Zappa: Since I don't like the sound of II-V-I, theoretically I must also like the sound of something else. And there are of course progressions that I like a lot, and I use them all the time. I go for what I like, rather than just a conscious attempt to wage a war against II-V-I. I just don't like II-V-I, unless you want to use it as a joke.

http://wiki.killuglyradio.com/wiki/Zappa,_79/8

Song: http://www.youtube.com/watch?v=-4erJjojjvc
    Laatst gewijzigd door HouseMetalJazz; 4 februari 2013 om 14:53

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Ja, en...?
    Klein stukje tegengas... little red rooster gaat bv. steevast mis op sessies omdat mensen er blijkbaar niet tegen kunnen dat de zang op het IV akkoord begint. Zo zijn er wel meer. Stormy Monday kan ook in een aardige shipwreck uitlopen als je dat met echte bluesmensen probeert. Jazzers moet je dan weer niet op een echte bluesfeel loslaten. Dat is net alsof Jantje Smit death metal probeert in vol volendams ornaat en dialect. Oftewel, soms zou het beter zijn als er ook bij een bluesje gewoon even geluisterd werd naar het schema.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Zappa kan het zich permitteren om kritiek te hebben . Muziek is zoals koken, je gebruikt ingrediënten of je gebruikt ze niet.
    Een Italiaans restaurant die geen pasta serveert, bestaat waarschijnlijk niet : Jazz zonder ii-V-I's waarschijnlijk ook niet.

Senior Member

Standaard

Hahaha, wat een vooroordelen, overtuigingen en misconcepties hier in dit onderwerp.

Ik ga ook effe meedoen: Dus als ik het goed begrijp, houd Zappa niet van Jazz en kan Jantje Smit niet bluezen omdat ie uit Volendam komt.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Zappa HIELD niet van Jazz,de man is al 20 jaar overleden. Zit nu in de hemel geniaal te wezen .

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Hahaha, wat een vooroordelen, overtuigingen en misconcepties hier in dit onderwerp.

Ik ga ook effe meedoen: Dus als ik het goed begrijp, houd Zappa niet van Jazz en kan Jantje Smit niet bluezen omdat ie uit Volendam komt.
    Nee, jazzers kunnen niet bluezen en Jantje Smit kan niet grunten Andre Hazes zou nog best geloofwaardig een bluesje hebben kunnen doen gok ik zo. En Zappa was idd. niet echt een jazz liefhebber. Hij was wel weer blij met wat de net iets virtuozere jazzmuzikanten met zijn muziek konden doen. En realistisch genoeg om te weten dat ze niet lang in zijn band bleven als ze niet ook genoeg ruimte kregen om te improviseren. Iemand als George Duke week toch behoorlijk af van zijn jazz roots onder de invloed van werkgever Zappa.

wat jazzers en blues betreft... Kenny Burrel is een van de weinige uitzonderingen die de regel bevestigd. Kon daadwerkelijk iets van die feel overbrengen. Heb verder weinig mensen gehoord die het lukt, ook niet bij de helden van de jazzrock generatie. En zelf ben ik ook een twijfelgeval. Moet me dan behoorlijk inhouden.

Toeschouwer

Standaard

Als je jazz speelt moet je nadenken over het schema, welke akkoorden, toonladders enz.
    Als je dan ineens een standaard bluesje gaat spelen kun je het beste al die kennis opzij schuiven en je niet laten hinderen door enige kennis. Je kunt dan wel weten hoe je alle kerktoonladders van onder tot boven moet spelen, maar in een bluesje werken drie noten àla BB King veel beter.
    Het leven heeft geen zin.
    Maar ik toevallig wel.
    Maarten van Roozendaal.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Verder over wat Harald zegt over Zappa : wie zijn muziek wil leren kennen in een andere context, raad ik Yellow Shark met groot orkest aan , of de Ed Palermo Big Band CD.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sjoerd5 Bekijk bericht
    Als je jazz speelt moet je nadenken over het schema, welke akkoorden, toonladders enz.
    Als je dan ineens een standaard bluesje gaat spelen kun je het beste al die kennis opzij schuiven en je niet laten hinderen door enige kennis. Je kunt dan wel weten hoe je alle kerktoonladders van onder tot boven moet spelen, maar in een bluesje werken drie noten àla BB King veel beter.
    Mwa, zoals deze jongen hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...lrich-Schadeck) terecht schrijft komen de pentaatjes je wel eens de oren uit en zijn die aparte ladders errug leuk om toe te passen. In die langste gitaarsolo worden alleen maar pentaatjes gespeeld; hij is de enige die wat anders deed...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten