Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 62

Discussie: jazz schema 2-5-1

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    12 februari 2012
    Locatie
    Belgie; Menen West-Vlaanderen
    Berichten
    48
    Blog Entries
    3

    Music jazz schema 2-5-1

    Beste,kan er iemand uitleg geven over jazz schema 2-5-1
    MVG Freddy

  2. #2
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.748

    Standaard

    Discussie verplaatst
    Gezocht: Ibanez DE7

  3. #3

    Standaard

    Dit schema bevat de accoorden die horen bij de tweede, vijfde en eerste noot van de toonladder waarin gespeeld wordt. Voorbeeld: Je speelt in A. Dan wordt het accoordenschema grofweg, zonder mineur en majeur in acht te nemen: B - E - A
    Te koop: Ibanez RG320FM Amber

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quadrifoglio Bekijk bericht
    Dit schema bevat de accoorden die horen bij de tweede, vijfde en eerste noot van de toonladder waarin gespeeld wordt. Voorbeeld: Je speelt in A. Dan wordt het accoordenschema grofweg, zonder mineur en majeur in acht te nemen: B - E - A
    Maak er dan ook gelijk septiemen van.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Kan je wat specifieker zijn? Wat wil je weten over dit schema?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #6

    Standaard

    Dat is de in de Jazz meestgebruikte cadens (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cadens_(muziektheorie)).

    Je schrijft eerder II-V-I.
    Waarbij de II een mineurakkoord is, de V een dominant septiemakkoord en de I een majeurakkoord.

    Dus, in de toonsoort C: Dm7-G7-Cmaj7. Kan ook C6 zijn. Soweiso hoeven het geen septiemakkoorden te zijn,
    Dm - G - C is ook een II-V-I.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix Bekijk bericht
    Dat is de in de Jazz meestgebruikte cadens (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cadens_(muziektheorie)).

    Je schrijft eerder II-V-I.
    Waarbij de II een mineurakkoord is, de V een dominant septiemakkoord en de I een majeurakkoord.

    Dus, in de toonsoort C: Dm7-G7-Cmaj7. Kan ook C6 zijn. Soweiso hoeven het geen septiemakkoorden te zijn,
    Dm - G - C is ook een II-V-I.
    Het hoeven ook geen septiemakkoorden te zijn maar klinkt wel meer jazzier.

  8. #8

    Standaard

    De ii-V-i schema komt ook in mineur voor, de ii akkoord is dan een mineur7 met een verlaagde kwint, in Cmin is dat:

    Dm7b5 - G7 - Cm7
    Good, now go back and play it again, S-L-O-W-L-Y.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Makaai Bekijk bericht
    De ii-V-i schema komt ook in mineur voor, de ii akkoord is dan een mineur7 met een verlaagde kwint, in Cmin is dat:

    Dm7b5 - G7 - Cm7
    Alleen zou ik dan Cm of Cm6 of Cmmaj7 als de I willen voorstellen.
    Cm7 is vaak weer een nieuwe II of VI of III. m7 klinkt nl. niet als tonica, want niet statisch genoeg.

  10. #10

    Standaard

    Een lekkere jazzy ii-V-I is bijv. Dm7b5 - G7#9 - Cmaj7 of: Dm7b5 - (G7#9 - G7b9) - Cmaj7.

    Kijk eens naar 'All the things you are' (http://en.wikipedia.org/wiki/All_the_Things_You_Are). Kent bijna alleen maar 2-5-1-tjes:

    Fm7 - Bbm7 - Eb7 - Abmaj7 - Dbmaj7 - G7 - Cmaj7
    Bbm7 - Fm7 - Bb7 - Ebmaj7 - Abmaj7 - D7 - Gmaj7

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top