Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 35 EersteEerste ... 67891018 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 344
    Senior Member

Standaard

stoer zeg, ziet er strak uit!
    Aluminium is ook interessant, ik heb van Daniel wat dunne plaatjes rvs gekregen dus vandaar dat ik het telkens over rvs heb, maar het ging mij dus om een metaal die te verchromen is of van zichzelf mooi glanzend gepolijst kan worden. Ik heb ook nog een dun plaatje messing (bij conrad besteld), daar ga ik ook een proef mee doen. Messing kun je goed verchromen volgens google.

Tips & trucs zijn altijd welkom uiteraard. Ik ga (en dat bedoel ik niet eigenwijs) natuurlijk wel deze week de proef doen op de manier die ik voor ogen heb. Ik wil gewoon zelf zien wat het metaal doet als je het gaat buigen. Leerzaam!

EDIT : ik had geen idee wat een cafe-racer is, maar even googelen op afbeeldingen en nu zie ik wat je gemaakt hebt
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 31 december 2012 om 19:11
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Standaard

dank je , ik snap dat je dat van rvs wilt maken ,...
    roest niet , goedkoop (verchromen is superduur, ik zie ze zo 200/250 euro vragen)

mocht je het eens van alu maken , dan zou ik het eerst ff alu uitgloeien , dat kan al
    op het gasfornhuis , met streepjes gezet van beukenhout kun je zien wanneer hij
    heet genoeg is ; dan branden de strepen weg
    een bijzonder feit : alu blijft dan een WEEK zacht....... koper 6 weken(precies/exact)

ik zou het proberen op een boomstammetje met een kuiltje en een bolhamer ,of rvs
    uitgloeien zin heeft weet ik niet zeker , maar het lijkt me waard om ff te doen
    (kersenrood)

handig zo'n daniel lijkt me ! ,
    lange halen snel thuis

Senior Member

Standaard

Gisteren ben ik begonnen met het maken van mallen voor het buigen van het rvs plaatmateriaal voor de brug-cover. Ik vind het wat lastig uitleggen, wellicht dat de foto's het zo duidelijker maken. Laat ik vast verklappen dat de eerste test nog niet goed is gegaan maar ik weet wel waar het fout ging dus ik heb nog steeds goede hoop

Ik had het er een tijd terug met Daniel over gehad, en hij had dacht toen dat het waarschijnlijk verstandig zou zijn om een metalen ring aan weerszijden van de mallen te bevestigen om te voorkomen dat de mallen kapot gedrukt zouden worden door het RVS. Dat zou zeker kunnen, maar ik was erg nieuwsgierig of het met een harde houtsoort of trespa of zo ook zou kunnen. Naar mijn idee zou dat voor een paar kapjes goed genoeg zijn. En het maken van metalen ringen is toch weer een opdracht geven aan een bedrijf en het liefst wil ik dit soort dingen zelf kunnen in mijn eigen werkplaats zonder speciaal gereedschap.

Ik heb gisteren dus mallen gemaakt. Ik heb gekozen voor 2cm dik HDPE. Dat is een behoorlijk harde kunststof en had ik nog in huis (ik had geen dik trespa helaas). Of dit HDPE verstandig was, blijkt straks

Eerst een houten blokje gemaakt met de vorm van het kapje (dit is de 'duw-mal'). Hierbij heb ik de vorm net iets kleiner gemaakt, rekening houdend met de dikte van het RVS wat dus nog bovenop het hout erbij komt.

Eerst ruw uitfrezen in de richting

Daarna met de ballnose frees er overheen en dan is het ineens een mooie gladde bobbel:

Het HDPE heb ik 2 'vrouwtjes' en 1 mannetje van gefreesd (als je goed kijkt zie je het naadje van het mannetje zoals hij strak in het vrouwtje valt).

Het houten blokje heb ik nu op het HDPE vastgezet.

Het nu nog vlakke plaatje RVS heb ik op maat geslepen zodat het tussen de 2 HDPE mallen past maar NIET op de plaats van die draadeinden zit. Let op : ik had op dit punt dus het RVS rondom een centimeter of 2 groter gehouden als de ovale vorm. Dit, omdat het metaal straks rond geperst gaat worden en dat metaal moet ergens vandaan komen nietwaar?

Hier krijg je denk ik een goed beeld bij het idee: De bovenste mal met het houten blokje moet rustig naar beneden geperst worden. De draadeinden hebben op dit punt alleen als functie om het houten malletje goed te blijven positioneren! Deze draadeinden houden hier dus nog niets vast. Wat ik wel had gedaan is op iedere hoekpunt een schroef gezet zodat het plaatje RVS tussen die 2 witte HDPE platen strak geperst zit.

Hier begin ik met 4 lijmklemmen de bovenste mal met het houten bobbeltje rustig naar beneden te klemmen. De draadeinden zorgen dus er voor dat alles een beetje in de richting blijft gaan. Kijk goed, het "bierdop-effect" begint al zichtbaar te worden bij het persen in het midden van het blokje.

(max. foto's bereikt, ik ga hierna verder)
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

(vervolg)

Ok, bierdopje effect dus. En ik snap wel waar het door is gekomen.
    Ik had de 2 onderste mallen met schroeven aan elkaar gezet op de hoekpunten! Daar gaat het ook wel goed. Maar in het midden van de mallen zitten ze niet aan elkaar geklemd. Het HDPE is wel hard maar kan een beetje buigen. Het is dus onvoldoende stijf. Dus in het midden drukt het rvs dat tegenstribbelt het HDPE omhoog. Zie de volgende foto, daar kun je het in het midden zien. Ik had er op deze foto intussen kleine klemmen op gezet maar dat werkt niet goed genoeg en bovendien zaten die klemmen in de weg omdat ik e.e.a. nog verder moest persen.

Op deze foto zie je dat ik nog probeer met een grote lijmklem voor staal de schade wat te beperken, maar het is al vervormd.

Het resultaat als het uit de mallen is

Naast z'n polyester broertje (ik moet hem nog even verder op maat maken en de randen zou ik nog plat kunnen hameren/persen, maar het heeft toch geen zin want hij is ook net iets te laag)

Ok, veel geleerd. Ik denk nog steeds dat het goed mogelijk is. Wat heb ik fout gedaan
    - het RVS moet dus op meer plaatsen geklemd zitten ter voorkoming van de kreukels
    - ik had de mallen te smal gehouden en kon daardoor alleen op de hoekpunten schroeven kwijt.
    - De overstek van het rvs van 2cm is niet nodig, kan een stuk minder. Hierdoor had ik misschien wel al de schroeven kwijt gekund (de schroeven mogen uiteraard NIET door het rvs heen)
    - persen met lijmklemmen is lastig maar gaat wel (zwaar).
    - het HDPE kan de grote druk van het rvs wel aan wat hardheid betreft maar niet wat stijfheid betreft. Als er een schroef door zit zou het echter nog wel eens kunnen meevallen
    - ik heb de houten mal misschien nog iets te klein gehouden, het kapje is eigenlijk net te laag omdat ik dit kapje ONDER de slagplaat wil vastklemmen met die vlakke rand terwijl het polyester kapje OP de slagplaat bedacht was.

Al met al leerzaam. Beetje jammer van al het werk maar ik ben van mening dat het dus toch allemaal haalbaar is. Maar ik moet weer even nieuwe energie (en tijd) vinden voor proef nummer 2

EDIT : ook het in 1 keer persen van 2 kapjes is niet handig: eigenlijk zou de vorm in het midden nog net even iets verder moeten doorlopen in plaats van weer teruglopen voor het andere kapje. Want hierdoor kan het materiaal ook niet weg.
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 4 januari 2013 om 20:25

Senior Member

Standaard

he marco,

ziet er veel belovend uit man! echt gaaf dat je een begin gemaakt hebt.
    ik ben wel van mening dat een houten mal met rvs ringen beter werken omdat dat erg stijf is.
    doordat je geen ondermal hebt blijft de buitenkant mooi strak en krijg je geen krassen.
    erg mooi, ik kom binnenkort wel weer ff kijken

gr daniel

Standaard

stoere klus

(en neem mijn woorden terug)
    lange halen snel thuis

Senior Member

Standaard

Marco: you're tha man !!!

s.

Edit: ik bedacht me net: waarom zo'n volledige ovaloïde maken, als je maar enkel de helft nodig hebt.
    verlies je niet al meer stress door 1 kant open te houden?
    Laatst gewijzigd door stijnkenens; 6 januari 2013 om 01:13
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

2e testrun gedaan. Dit keer met een half plaatje, extra maatregelen zodat het rvs materiaal het HDPE niet weg kan duwen. Alleen heb ik dit keer het (houten) duwblokje niet op die dikke plaat gezet. Hierdoor kan dat bobbeltje schuiven als je hem mer een klem in de vorm perst. En daardoor kreeg ik op een bepaald moment door het scheef zittende houten bobbeltje teveel buiging. Staat wel op een van de foto's.
    Maar goed, het IS dus mogelijk om het strak te krijgen, ik moet nog wat extra dingen weer aanpassen aan de mallen en dan denk ik dat het perfect is.

Hier zie je de ontstane speling door het scheef-gedrukte malletje

Ik heb nog een beetje met een hamertje e.e.s. proberen platter te slaan maar dat is ook vragen om problemen, dan is het gewoon minder strak dan zoals het direct uit de mal komt. En het plaatje is toch een kleine beetje onevenredig verschoven, daardoor zit aan de ene kant meer "flange" (hoe noem je dat, een lipje?) dan aan de andere kant.

Ik moet hem nog even fatsoeneren, de randjes dus gelijkmatig slijpen en de voorkant moet haaks op de middenlijn geslepen worden. Maar ook dit is nog niet de definitieve brugcover dus waarschijnlijk doe ik dat niet meer.

Eigenlijk heb ik op dit punt van de bouw en voor dit model helemaal geen RVS brugkapje nodig. Maar het is zo leuk om te doen en is bedoelt voor een ander model, dus vandaar dat ik nog even door ben gegaan. Maar voor de Marz-6 moet gewoon een in kleur gespoten kapje komen en dan is mijn bestaande oplossing met polyester vermoedelijk vele malen beter (en ook enorm sterk) om in kleur te spuiten. Dus waarschijnlijk stop ik nu even het RVS geëxperimenteer anders gaat er teveel tijd verloren (en tijd is altijd een probleem helaas).
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 6 januari 2013 om 13:39

Senior Member

Standaard

Geweldig, al die trial runs (en mèt resultaat!!). Dit soort mad professor-geëxperimenteer zit niet in me maar boeit me erg om het te zien doen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Geweldig, al die trial runs (en mèt resultaat!!). Dit soort mad professor-geëxperimenteer zit niet in me maar boeit me erg om het te zien doen.
    (voor de phineas & ferb kenners onder ons, professor doofenschmirtz, mad professor)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten