Ha, de max, een spie, super idee, idd !!!
s.
Ha, de max, een spie, super idee, idd !!!
s.
Ik maak van oude repro zaagbladen schrap-stalen O.a een aantal met de radius van fretboards er in geslepen dus 12 inch bvb.
die werken geweldig maar een poosje geleden zag ik een tip hier van een dik schrapstaal dat hol geslepen werd en ergens te koop werd aangeboden ( wellicht stewmac maar kan het niet meer vinden) Wel liet het reclame filmpje goed zien hoe dat werd geslepen. Namelijk plat op de aanslag zodat de ronde slijpsteen het slijp vlak hol maakt. Bij mij dwarrelt dat een poos door mijn hoofd want de toepassing zie ik gelijk, maar wil daar altijd eerst een eigen oplossing voor vinden.
Nou na de kerstkrans en net voor de oliebollen bedacht ik dat er nog wel een paar uitgeloeide (lees totaal bot en versleten) bastaard vijlen in de schuur lagen.
Hier het eind resultaat, De haakse slijper op de vijl kanten en de slijpsteen op de zijkanten.
En ik moet zeggen dat het echt heel goed werkt!
Dit filmpje laat zien hoe goed
http://www.youtube.com/watch?feature...v=a7XRbfbpXiE#!
![]()
Laatst gewijzigd door El_Mano; 28 december 2012 om 19:18
Ook ik ga op de custom-tool tour.
Op het moment heb ik dus toegang tot een aantal metaalbewerkingen en ik snap zelfs hoe het werkt.
Vandaar dat er deze winter dus hopelijk een multitoolstationtafelultraveelzijdige unit komt.
De contraptie bestaat uit een tafelblad (staal), een arm en een aantal gaten.
De bovenfrees kan zowel onder als bovenop gepositioneerd worden en zo is het een pin-router in verschillende uitvoeringen maar ook een soort vlakbank voor latten en ik zou er een soort vandiktebank achtig ding van kunnen maken.
De afmetingen zijn 750 x 750 mm. De arm heeft een speling van 150mm met het blad en een overstek van 310mm. Dit geeft lekker de ruimte (voor goed zicht) en de mogelijkheid om producten ook schuin te plaatsen voor bijv. Les Paul neckjoints. Die laffe recht-toe-recht-aan bolt-on neckjes worden we niet meer geil van natuurlijk
Functies:
1. Pin router met frees boven.
Frees bovenop op het hoogteverstelbare plateau (nog niet getekend want hier ben ik nog niet over uit). Door een gat aan de onderkant kunnen verschillende diameters pennen gestoken worden, naar gelang de diameter van het freesbit.
Hiermee kunnen blinde mallen (aan de onderkant van het product) gebruikt worden. Uiteraard kan er ook een conventioneel kopeerbitje in zodat een mal aan de bovenkant toegepast kan worden. Het lijkt me dat ik het laatste meer ga gebruiken.
2. Pin router met frees beneden.
Ook kan de pin aan de bovenkant worden gepositioneerd. Het freesbit steekt dan uit de tafel naar boven. Een mal óp het product bepaald dan de vorm. Het stuk dat de pin vasthoud is op het plaatje te zien. Het gat in de pinhouder kan verschillende diameters pinnen accomoderen. De pinnen zijn vast en los te maken met een simpel klemmechanisme (niet getekend). De diameter dan de pinhouder is 10mm.
De pinhouder wordt ook hoogteverstelbaar.
3. Kantfrees (soort van)
Met de U balk als geleiding kunnen grove kanten zoals zaagsnedes worden verwijderd.
De U balk wordt aan één kant scharnierend bevestigd op de tafel. Aan de andere kant zitten drie gaten in de tafel. De U balk wordt in één van die gaten vastgezet, de gaten corresponderen met het afnemen van 1, 2 of 3 mm hout in één run.
4. Vandiktefrees (soort van)
Met de vandiktefunctie kan een lat op dikte worden gefreesd.
Door de U balk op een zekere afstand van de frees te plaatsen en een lat of plank daar langs te laten bewegen kan een plank met maximaal 1 freesradius smaller worden gemaakt.
Is niet te zien op de tekening.
Hier moet ik niet meelopend gaan frezen want dan heb je een lanceerinstallatie. Ik spreek uit ervaring, de deuk zit nog in de garagedeur van mn ouders. Dat was lachen trouwens, maar doe ik niet nog een keer
Waarschijnlijk ga ik mijn Ferm frees opofferen voor dit project. Aan de ene kant wil ik meer bereik met het bitje dan ik nu heb, en de voet is echt asociaal groot. Maar dan verlies ik wel de hoogte-instel functie van de frees zelf. Dat is wel irritant want dan moet ik een hoogte-instelfunctie verzinnen voor onder de tafel, dat kan allemaal wel maar kost wel veel meer denk en maakwerk. Dus misschien probeer ik het eerst wel met de frees intact.
Verder wil ik nog een goeie freesbak maken. Hiervoor gebruik ik een ander tafelblad, een met veel gaten zodat ik daar klemmen doorheen kan steken. Beetje a la conventionele freesbank werkt (voor metaal). Hierin zitten geulen waar klemschroeven doorheen kunnen worden bewogen. Effe kijken wat 10mm dik staal kost.
Daarnaast komt er een fretbuiger en nog wat dingen die ik had verzonnen.
Dit project duurt nog wel effe. Eerst een goeie waterstraler zoeken die de tafel en zijkanten van de arm wil maken. De vorige, waar ik een stuk of 70 onderdelen liet maken (niet gitaarbouw gerelateerd) was een ontzettende beunhaas. Voornamelijk positie van gaten en randen van dikkere onderdelen waren ruk. Gelukkig heeft dat het project niet in de weg gezeten maar toch...
Deze constructie moet gewoon precies worden gemaakt. En zwaar. En onbeweeglijk. Frees moet gewoon zeer goed op zn plaats worden gehouden en onder invloed van snijkrachten niet afwijken.
De arm-constructie ben ik nog niet helemaal over uit. Sowieso gebruik ik pennen om demontabele onderdelen op hun plek te houden en schroeven om de boel bij elkaar te houden. Maar hierover later vast en zeker veel meer.
I keep you updated!
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
hallo
ik ben bezig met een steun voor een accuboormachine
zodat ik die als frees en ondersteunde boor kan gebruiken
nu moet ik vanaf de motor.. een aan/uit switch plaatsen
en dan als het nog even kan hem op een adapter aansluiten
heeft iemand een idee hoe ik die schakeling moet uit tekenen/
en of het mogelijk is zou ook handig zijn natuurlijk![]()
ben benieuwd ik ga stoppen ik typ via mijn tel. en
deze heeft geen zin vandaag.. alle woorden worden veranderd![]()
Laatst gewijzigd door Just-KonstMade; 10 januari 2013 om 23:22
Draait dat niet wat langzaam voor een frees?
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
geen ide
ik weet wel dat het niet een klopboor is kwa sterkte
maar om te proberen kan t geen kwaat t bovenframe licht
nu tussen 'n lijmklem.. morgen komt de rest en is hij morgen
of overmorgen klaar om te testen dan volgen de foto's!
9,7v accu trouwens heeft dat ding
Mijn bovenfrees gaat tot 30.000 toeren per minuut. Een accuboormachine doet volgens mij niet veel meer dan enkele honderden en voor frezen in hout lijkt me dat niet geschikt; boren kan natuurlijk prima.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
vriendelijke groet, Olav
Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
www.makeyoursongcount.com
Favorieten/bladwijzers