"Till I Cadillac"
Zoekt een setje TV Jones of Filtertrons
Nee, maar het moet fysiek wel mogelijk zijn. Overigens vraag ik me af wat er mis is met een goed basisgeluid en toevoeging van een paar effecten. De kracht van de muziek zit wat mij betreft in het spel, niet in effecten. Ik ken de muziek natuurlijk niet, maar heb je echt al die effecten nodig? Kun je niet eventueel wat spelen met de volumeknop van je gitaar en een enkele delay?
De kracht van de muziek - welke dan ook - zit niet puur in mijn spel. Het zit niet in wat ik met mijn vingers op de snaren doe, maar in welke geluiden er uiteindelijk uit mijn speaker komen en hoe dat in de muziek past.
Het grappige is dat ik steeds meer doe met steeds minder soorten effecten. Eigenlijk beperk ik me tegenwoordig tot distortion en delay, alleen varieer ik daar wel flink mee. En of ik nou een pedaaltje in moet trappen of aan m'n volumeknop zit (ik doe allebei), maakt niet eens zoveel uit. Maar wat ik doe, staat in dienst van de muziek. En als mijn hele band een sound fucking vet vindt voor een bepaald stuk, dan blijft die sound erin, toch?
dat is redelijk zoals ik het benader behalve het laatste, ik krijg regelmatig klachten dat ik dingen nooit hetzelfde speel. Onwil en desinteresse.
Herkenbaar, maar ik zit in een band waar hard en serieus wordt gewerkt om elke partij te laten kloppen.
...zo hadden we maandag nog onenigheid over of ik mijn Memory Boy nou aan moest hebben staan in een intro van een nummer. Ik vond dat teveel, maar de anderen vonden clean-met-galmpje te klein. Denk dat ik het wellicht wat subtieler instel de volgende keer.
Ja, je hebt denk ik ook wel gelijk. En voor in de studio maakt het ook echt verschil. Maar live zou ik me niet zo druk maken over een heel licht extra galmpje omdat dat net even iets vetter klinkt. Die nuances raak je in een volle zaal helemaal kwijt.
Ach, eigenlijk kan ik er ook niet over oordelen, ik speel zelf met alleen een overdrive (afhankelijk van het nummer kan ik wel uit twee OD's kiezen) en een GE-7 als boost, en daar probeer ik alles mee te spelen. En dat lukt ook best, aangezien ik vooral ongecompliceerde rock & roll en blues speel.
Betrokkenheid is een mooi ding en over partijen kan je stoeien maar de dag dat ze zich gaan bemoeien met wanneer ik wat moet doen... ik maak daar weinig woorden aan vuil, ik doe van nature het tegenovergestelde.
Ik krijg ook geen verzoekjes meer daaromtrent.
Uiteindelijk ben ik de baas over mijn sound, maar het werkt niet als iedereen alleen maar met z'n eigen partij bezig is. We maken met z'n allen muziek waar we met z'n allen achter staan. Wat ik speel is niet alleen het resultaat van wat ik wil toevoegen aan een nummer, maar is het resultaat van een wisselwerking tussen de bandleden.
En dat geldt natuurlijk niet alleen voor mij, maar voor de hele band.
Hans, ik denk inderdaad dat we niet eens per se een andere visie hebben op muziek, maar we zitten in een ander genre. Daarbij kan ik prima uit de voeten met enkel gitaar en versterker, misschien een overdrive. Maar als het aankomt op muziek die ik met een band maak, speel ik wat in mijn bereik ligt en wil ik me niet beperken om maar te bewijzen dat ik het ook zonder pedalen kan.
Favorieten/bladwijzers