Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 35 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 344
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    ...Heeft die festo ook drie kolommen als freesgeleiding? prbleem wat ik met mijn Elu en ook (minder) met mijn dewalt heb is dat de frees niet 1000% verticaal staat tov de zool.
    Nee, hij heeft er 2. Maar ik heb eigenlijk nooit een probleem gehad. Hoewel ik me afvraag bij welke handeling ik het meteen zou merken. Ik zou hem eens recht in een stuk hout kunnen laten zakken en dan daar dezelfde diameter draadeind in steken, kijken of het perfect verticaal staat....
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Als je langs een mal freest en daarna de machine een kwart slag draait kan je het zien.

Senior Member

Standaard

ik had de afgelopen 5 dagen vrij, 4 daarvan stonden bol van verplichtingen voor anderen (daarom moest ik vrij nemen) maar vandaag "was ik aan de beurt" : een hele dag vrij om te gaan bouwen

Echter...ergens aan het eind van de nacht is een van de drie aardlekschakelaars er uit gevlogen. Ik heb het probleem kunnen lokaliseren tot 1 groep en natuurlijk precies die van mijn werkplaats
    Dus ik ben sindsdien bezig geweest om het op te sporen en dat was nog niet makkelijk. Alle stekkers er uit hielp niet (dus geen machine die kortsluiting geeft). Uiteindelijk heb ik achter in de tuin waar nog een oud schuurtje staat eens rondgekeken en daar zaten nog wat stroomkabels voor een buitenlamp en zo. Alle kabels daar los gemaakt en warempel : het lijkt het weer te doen Maar ja, dan ben je 7 uur verder.

On topic :
    Gisteren op jacht geweest naar RVS voor het zelf maken van de brug. Ik heb intussen wel een bestaande telecaster brug in de vorm van het afdekkapje gezaagd (met een decoupeerzaag met een "inox" (=rvs) zaagblad). Dat lijkt te kunnen en moet net passen. Maar nu ik die Callaham brug gezien heb, wil ik eigenlijk mijn brug in die kwaliteit hebben. Uiteraard kun je er over discussiëren of het invloed heeft op het geluid maar dat weet je pas als je het doet. En bovendien : je mag ook soms iets doen gewoon omdat je het mooi vindt toch?

Ok, nu naar de werkplaats, kachel aan, en kijken of ik iets van de verloren tijd kan inhalen.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

nou marco, die brug komt wel goed. ook in die kwaliteit!

Standaard

Misschien mosterd na de maaltijd maar ik loop al een hele tijd met dat kapje in mijn gedachte. Voornamelijk omdat ik deze gitaar zo Cool vind, en aan de andere kant omdat ik op mijn laatste project ook over zo'n kapje heb gedacht, en er zelfs twee van aluminium heb uit geklopt. Om het goed strak te maken kan je een aluminium beker schuin afzagen. Die dingen zie ik bij Xenox, Action en dat soort zaken waar ze thermos bekers en zo hebben. Wellicht heb je er iets aan/

Senior Member

Standaard

Dank voor de tip Best slim eigenlijk, zou best kunnen dat sommige bekers een eind in de juiste richting zijn.

Ik heb met Daniel (Danielw, hij "snapt metaal") al zitten brainstormen over hoe je metaal in zo'n vorm zou kunnen persen. Binnenkort ga ik dat proberen met een mal en contramal van hout. Dan volgen foto's uiteraard, dat zijn leuke experimenten met hopelijk ook leuk resultaat Daniel gaat me ook uitleggen en helpen met zo'n Callaham brug. Ik zou dat graag zelf kunnen met redelijk gewoon gereedschap. Ik kan het natuurlijk ergens laten maken maar wat is de lol daarvan.

Senior Member

Standaard

Hoi allemaal,

Gisteren met DanielW een erg leuke en voor mij leerzame dag gehad in mijn werkplaats. Daniel bouwt af en toe bij mij aan zijn gitaar en hij is een kei met metaalbewerking. Dit vind ik uitermate interessant en wil ik ook graag snappen. Dus hij heeft mij gisteren alle stappen van het bewerken van RVS laten zien en het resultaat aan het eind van de dag was een (naar mijn mening) geweldig mooie brug voor de John Backlund Marz 6 gitaar. Ik ga er hierna nog 1 maken, eens kijken of ik het ook helemaal zelf kan zonder Daniel in de buurt

Een foto impressie :
    Als eerste begonnen met een kokerprofiel van 3mm rvs en daar op de juiste plekken de gaatjes in geboord. Dat ging super strak. Het vooraf goed aftekenen was belangrijk uiteraard en het slaan van een klein putje met behulp van de centerpunt zorgt er voor dat de boortjes niet verlopen

De vorm slijpen

Schuurstuk op de haakse slijper, in verschillende stapjes met schuurpads steeds fijner schuren

Tussenstand

In de kolomboor schuren (ik had een stiftslijper hiervoor maar die loopt te hard volgens Daniel, de boorstandaard bleek ook prima te werken hoewel het iets langer duurt omdat hij niet zo snel draait)

Slijpen met mijn luchttol (excentrische schuurmachine) met schuurpapier grid 600

Polijsten (volgende keer zal ik een grotere schijf kopen, deze was te klein en maakte het lastig werken, zo dicht bij de machine)

Daniel heeft de zadels ook gepolijst, ik heb nu mooie zadels en Daniel kan voorlopig niet meer gitaarspelen (geintje natuurlijk!)

(ik zit aan het max met foto's denk ik, dus ik ga hierna verder in een volgende post)

Senior Member

Standaard

En kijk eens hoe lekker dat gaat glimmen!

Het eindresultaat

Het prototype kapje over de brug.

In de loop van de week ga ik een mal maken voor het persen van het kapje maar dit keer van RVS. Wordt vervolgd.

Daniel, dank voor de leuke leerzame lessen!

Senior Member

Standaard

damn! superprofi! ik wil ook zo'n Daniel in mijn buurt

Senior Member

Standaard

Hij heeft me alle stappen uitgelegd en dan is het nog met redelijk huis tuin en keuken gereedschap zelf te doen! Echt kicken vind ik het.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten