Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 61 van 72 EersteEerste ... 1151596061626371 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 601 t/m 610 van 717
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    De grap van een paralelle loop is dat je droge signaal helemaal nergens door electronica gaat.
    Mee eens, maar als je een parallelle mixer in je seriele effects loop zet, dan heb je nog steeds al die meters kabel + connecties waar je doorheen moet. Als je een parallelle loop in je versterker hebt, lijkt me dat een betere optie, want dan kan je droge signaal meteen door naar waar het naartoe moet.

Aan de andere kant, ik merk bij de versterker die ik het meest gebruik (Mesa Roadster) eigenlijk geen verschil tussen fx loop uitgeschakeld en fx loop ingeschakeld met de PP in een lege preset (alleen external loop geactiveerd, want daar zit de preamp in), dus op zich is dat kabel probleem met goede kabels en/of buffering nog niet zo'n probleem...alhoewel ik dit heel luid nog niet duidelijk 1 op 1 getest heb (maar met de meeste pedalen hoorde ik het wel direct).
    Ik merk wél een verschil tussen de fx loop, master volume, en solo functie aan, of dat deze functies hard gebypassed worden in de versterker zelf, alleen dan heb je deze extra functionaliteiten niet, en die zijn toch wel erg handig, dus dat is toch een concessie.

Ben erg benieuwd naar andere ervaringen!

Standaard

Ik denk dat het helemaal afhangt van de kwaliteit van je loop. Als je een amp hebt met parallelle loop kun je eenvoudig effecten inmengen zonder het directe pad teveel te compromitteren. Dat heb ik jaren gedaan met mijn GT Trio en daarna, toen ik met meerdere preamps ging spelen, met de Ernst Flieck looper met parallelle mixer (2x preamp in een loop + effect in een parallelle mixer).

Omdat een seriële loop 100% door het effect apparaat gaat kan een matig effect de directe sound beïnvloeden. In het geval van de Pedalpro is dat volgens mij niet zo omdat hij tevens true-bypass is (afhankelijk van je switch instellingen zijn effecten namelijk hardwarematig in- of uitgeschakeld).

Ik heb de mixer kwaliteit tussen de Pedalpro en de GT Trio overigens niet vergeleken omdat ik juist een aantal effecten van de Pedalpro voor de preamp wil gebruiken, een aantal Pedalpro effecten achter de preamp en uiteindelijk een externe reverb parallel wil inmengen. Het heeft dus geen nut om de GT Trio loop te gebruiken. Ik verwacht wel dat de kwaliteit vergelijkbaar is omdat beide uitgaan van een analoog signaal pad waar iets wordt ingemengd (analoog of digitaal).
    Laatst gewijzigd door tnijland; 15 november 2012 om 20:39

Standaard

Dat lijkt mij leuk Theo! Btw, je had nog dat topic over die line6 PA aangemaakt, ben je er nog iets wijzer van geworden? Het concept is zeker interessant.
    Hoi Peter, als multi-instrumentalist ben ik inderdaad nog steeds naar op zoek een compacte versterker + mixer + speaker combinatie waarmee ik toetsen, elektrische gitaar (modeler) en akoestische gitaar kan combineren. Compact, praktisch maar wel goed klinkend. Juist de combinatie is erg moeilijk te vinden. Het idee van Line6 met de stagesource L3T is wel aardig maar de kwaliteit laat helaas ook hier wat te wensen over. Als er toch eens iemand kwam met een compacte stereo multi-purpose combo versterker kunnen maken (met goed laag/midden/hoog)....

Anyway, off topic
    Laatst gewijzigd door tnijland; 15 november 2012 om 21:31

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Compact, praktisch maar wel goed klinkend. Juist de combinatie is erg moeilijk te vinden.
    En toch bestaat het, en veel dichterbij dan je denkt: http://www.soundprojects.com/i/1612

Super dingen zijn het! Ik ken ze uit het theater als monitor, maar heb ze ook al eens gehoord als foh/rondom gehangen in een grote tent, klonk geweldig, zeker voor zulke kleine dingen.

Ik meen trouwens dat forumlid paulusdebkb er heeft.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Mee eens, maar als je een parallelle mixer in je seriele effects loop zet, dan heb je nog steeds al die meters kabel + connecties waar je doorheen moet. Als je een parallelle loop in je versterker hebt, lijkt me dat een betere optie, want dan kan je droge signaal meteen door naar waar het naartoe moet.
    Het eigenlijk niet om de kabel, maar om de electronica waar het signaal doorheen moet.

Maar als jij dus geen verschil hoort als je je loop in/uit schakelt ben je klaar!

@ Theo: Als de PP TB is kan ie prima in de seriele loop, maar zogauw je een effect activeert gaat de dry weer door electronica.. In de paralelle loop kan het in dat geval niet, want dan voeg je ongevraagd dry toe tijdens bypass.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Senior Member

Standaard

Het eigenlijk niet om de kabel, maar om de electronica waar het signaal doorheen moet.

Maar als jij dus geen verschil hoort als je je loop in/uit schakelt ben je klaar!
    Maar als je een parallelle mixer in een seriele loop hangt, dan is dat toch ook electronica? Of zit er veel verschil tussen de splitsing van je signaal in een (analoog) effectpedaal, en hoe dat gebeurt in een parallelle mixer?

Was het maar waar dat ik geen verschil hoorde, tussen in- en uitgeschakelde loop. Als ik het hele loop systeem hard bypass (kan op de versterker zelf middels een schakelaar) klinkt ie een stuk opener en vooral ook rauwer.
    Echter verschil bij in- en uitschakelen van de (niet gebypasste) loop hoor ik niet/nauwelijks (met de PP).
    Ik heb dan ook een vermoeden dat mijn fx loop systeem in niet gebypasste toestand altijd ingeschakeld is, en afhankelijk van fx loop aan of uit, het signaal door deze jackpluggen stuurt, of de jacks intern met elkaar verbind.
    Maar, ik ben elektrotechnisch niet zo onderlegd, dus weet helemaal niet of dit waar is, maar het lijkt er wel op in ieder geval!

Standaard

@ Theo: Als de PP TB is kan ie prima in de seriele loop, maar zogauw je een effect activeert gaat de dry weer door electronica.. In de paralelle loop kan het in dat geval niet, want dan voeg je ongevraagd dry toe tijdens bypass.
    Peter, ik heb de PP niet in een seriële loop hangen maar heb de GT Trio als geheel juist in de seriële loop van de PP hangen. Ik ben er als ik het beluister ook redelijk van overtuigd de de effecten in de Pedalpro afzonderlijk true bypass zijn. Uiteraard is het zo dat wanneer ik een effect inschakel, het signaal door electronica gaat maar dat is dan het effect zelf en een eventuele dry mix zal neem ik aan ook het oorspronkelijke of een goed gebufferd signaal zijn.

@Max: Could you maybe provide more detailed technical comment on the signal quality with respect to dry, true-bypass and usage of buffers?

Standaard

[@Max: Could you maybe provide more detailed technical comment on the signal quality with respect to dry, true-bypass and usage of buffers?[/QUOTE]
    Fist we need to dig in to the problems:

1) impedance issue causing signal drop and tone changes. If your output impedance is low below 100 Ohms and complitely resistive (Img(Z)=0), the output signal can basically handle any king of processing/amp/preamp.
    This is the case for Keyboards. BUT NOT THE CASE FOR GUITARS!!!
    The impedance of the a Pickup is quite high and change with the knobs configuration (Tone and Volume). This is why the input stage of the PP has two ultra low noise LSk170C.

2) Impedance issue on effects output causing signal drop and tone changes
    Since there is no standard defining the output effect impedance, you may find stompbox effects with high output impedance especially distortion and compressor. So when you use this effect you may experience signal drop because their out put signal is dependent on what you connect after. This is why there are some loopers on the market with buffers and gains.

In the PP, the effects and the Dry,Mixer are operating with low output impedance. The input stage brings the impedance to a very low value so that can drive any effect. Each effect has a very low output impedance, so that you do not get any signal drops.

3) Noise issue
    So this sound pretty simple, but ..... what is the price we pay for having buffers ?
    Before explaining you this I have to make one extra point.
    As guitar player, we all experience noises.
    It is important to make a distinction about noises:
    The external noises: Hum, RF coupling, Ground loop....
    The internal noise: component noise introduced by semiconductors or active element in your devices.

Each buffer introduces a component noise. If this buffer is before a high gain premp stage (distortion, boost, compressor) the noise level will be multiplied by the post gain.

To conclude:
    True-bypass will avoid buffer noise since there are not buffer, but the output signal depends on the input signal. So if the input signals is high impedance you will experience tone changes and signal drops according to your post connection.

Mixer -The Mix is done using two low impedance output signal and allows for signal blending. Good solution as long the components are selected with low noise and high slew rate !!

Buffer- the way to go if you have stomp box like (Bluese Drive, Big MUFF, Tube Screamer, Zen drive, Wah, Keley compressor etc... ) but noise can be an issue if the component are not selected accordingly.
    Laatst gewijzigd door massi1234; 18 november 2012 om 04:27

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Peter, ik heb de PP niet in een seriële loop hangen maar heb de GT Trio als geheel juist in de seriële loop van de PP hangen.
    Weet ik Theo, maar we hadden het toch over de al dan niet puurheid van de paralelle loop?

Standaard

Weet ik Theo, maar we hadden het toch over de al dan niet puurheid van de paralelle loop?
    Peter, je hebt helemaal gelijk (ben ik in de discussie het oorspronkelijke onderwerp toch even vergeten). Gezien vanuit dat standpunt is er inderdaad geen beter alternatief dan een puur signaal pad.

Beetje gerelateerd onderwerp: ik had vandaag een hele leuke interview sessie bij buizen theoreticus Benno v.d. Veen in Zwolle met de versterker bouwer Dolf Koch. Dat was erg leuk en heel informatief. Dolf liet zien aan diverse schema's dat met name de dynamiek en puurheid van de signaal keten heel snel aangetast kan worden door allerlei factoren en wat hij er aan gedaan had. Hij noemde bijvoorbeeld als grootste probleem dat de aanslag dynamiek van een gitaar signaal enorme eisen aan voedingen stelt en je dat ook direct terughoort. Ik herken daarom ook nu duidelijk waarom de PP met andere voedingsspanning werkt dan een 9V gelijkspanning en begin na dit soort sessie nog veel meer respect te krijgen voor de echter kenners van analoge buizen en transistor techniek. Boeiende materie!

@Max: I appreciate your reply on this issue.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 17 november 2012 om 21:33

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten