Amplitube draait op een ipad of iphone? Dan heb je natuurlijk geen aarde. Probeer het even in een versterker die in een geaard stopcontact zit.
Amplitube draait op een ipad of iphone? Dan heb je natuurlijk geen aarde. Probeer het even in een versterker die in een geaard stopcontact zit.
Klopt.
Daarbij vormen de snaren ook een stuk afscherming en door die aan te raken verander je jezelf van een bron van storing eveneens in een stuk afscherming. Nu ligt het open en hebben de elementen geen enkele afscherming.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Bedankt! Het draait op mijn mac, gek genoeg een hum toen hij in het stopcontact zat maar veel minder toen hij niet aan de oplader zat haha. Standje 2 en 4 hebebn helemaal geen hum, alleen 1 3 en 5 nu. Zal morgen laten weten of alles nu goed is.
Was mijn eerste keer solderen, ging mn wel redelijk af. Maar hoe kan ik weten of er een slechte verbinding in zit door het solderen? Als alles het doet dan is alles gewoon goed gegaan? En als er bijvoorbeeld slecht/niet netjes is gesoldeerd maar wel alles 'werkt' kan dat van invloed zijn op de helderheid/toon?
bedankt voor jullie hulp. Leer je nog eens wat van
Zo'n oplader produceert ook een elektromagnetisch veld met een frequentie van 50 Hz. Stand 2 en 4 zijn 'humcanceling' omdat de spoelen andersom zijn gewikkeld cq zijn aangesloten.
Als de soldering goed vast zitten en er is verbinding hoef je je weinig zorgen te maken.
Bij een goede soldeerverbinding verhit je de te solderen onderdelen, niet het tin; het tin moet mooi over en tussen de verbinding vloeien. Tijdens het afkoelen moet je de onderdelen niet bewegen anders stolt het tin dof; een goede soldering glimt, heeft goed gevloeid (niet klonterig), zit stevig vast en heeft een uitstekende elektrische geleiding.
Aaron Stonebeat
Heb hier wat aan gehad. Alle hum eruit. Ground wires opnieuw en beter gesoldeerd en het is nu goed. Hele gitaar klaar, klinkt heerlijk alleen kom ik er nu achter dat BEIDE tone pots pas vanaf >3 het hoog eruit cut en 4 tm 10 gewoon hetzelfde is en 1 tm 3 is ook hetzelfde.. Lijkt me voor jullie een duidelijk iets maar voor mij niet iig.
Potmeters heb je in de varianten lineair en logaritmisch. Vaak worden voor toonregelingen lineaire exemplaren gebruikt; je zou eens kunnen proberen die door logaritmische te vervangen (liefst van tevoren even meten welke van de twee ze zijn).
Aaron Stonebeat
Even tussendoor:
Ik ben er vrij zeker van dat er iets niet klopt in m'n soldeer schema, maar voor ik alles op nieuw moet doen:
Is er een manier waarop ik snel en eenvoudig kan controleren of een pickup nog werkt? kan je zo'n ding doormeten? t is een single coil.
Thanx in advanced!
Te koop aangeboden wegens beëindigen hobby:
Diverse elektrische gitaar onderdelen, body's en halzen.
In totaal zeker 2 complete gitaren + extra's.
Dat kun je meten met een multimeter. Stel die in op een bereik dat groter is dan de te verwachten weerstand van het element (10 of 20 kOhm zou meestal voldoende moeten zijn) en meet de weerstand van het element; je moet het wel minstens aan één kant los maken van het circuit.
Als je een 'normale' weerstand meet (iets rond 6 of 7 kOhm voor een single coil) is alles in orde; als je oneindige weerstand meet, is er iets mis.
Aaron Stonebeat
Duidelijk verhaal.
Bedankt!
*edit*
Kapot!
ik was bang dat ik het hele schema na moest lopen, maar bij de eerste was het raak, nek element stuk.
Ik heb niet het idee dat dit te repareren valt...
Laatst gewijzigd door Paul Schermer; 14 november 2012 om 13:21
Te koop aangeboden wegens beëindigen hobby:
Diverse elektrische gitaar onderdelen, body's en halzen.
In totaal zeker 2 complete gitaren + extra's.
Waar ik opeens aan denk waarom mijn tone pot eigenlijk maar 2 standen kent (10-3 doet hij niks, 1-3 cut hij een groot deel van het hoog eruit maar van 3 tot 1 ook geen verschil). Kan dit liggen aan een verkeerd (gesoldeerde) tone cap?
Favorieten/bladwijzers