Ik kijk er nu al naar uit welk moois jij uit die boomwortelstronk haalt....
Ik kijk er nu al naar uit welk moois jij uit die boomwortelstronk haalt....
We zullen zien; ik ben zelf ook benieuwd of ik op een bruikbaar idee kom, ik staar al een hele tijd naar die stronk.
Tijdens DGBM had ik nogal fikse problemen met het op stemming blijven van mijn gitaar en ik heb het meermalen hardop geweten aan de goedkope mechanieken (die had ik nog, ik had ze al eerder van een gitaar gehaald omdat ze me niet bevielen maar er moest toch iets op de klapstoel om de snaren op hun plaats te houden).
Die mechanieken zal ik vast vervangen maar gisteren heb ik de schroefjes bovenop de knoppen wat vaster gedraaid, en vandaag heb ik ze nog een flink stuk vaster gedraaid. En voorwaar: de gitaar is nu te bespelen zonder onmiddellijk hopeloos vals te worden; ik kan er nu op spelen zoals ik gewend ben, met flink veel bends.
Dus heb ik me aan het begin van de middag even lekker misdragen op een volume dat iets hoger lag dan ik hier gewoon ben en dan gaat de gitaar rondzingen op allerlei boventonen die variëren met de hoek en de afstand ten opzichte van de versterker. Zo kon ik uit een uitklinkend E-akkoord een melodie van rondzingende boventonen halen door dichterbij de versterker te gaan staan of juist verder er vanaf.
Ik werd er echt blij van. Met de volumeregeling heb ik een dramatische invloed op de diepte van dat effect en met de toonregeling heb ik een zekere controle over welke boventonen gaan rondzingen.
En tegelijk is het heel erg wennen aan en leren omgaan met een 'nieuwe' gitaar ('t is toch pas een paar dagen dat er elektrisch geluid uit komt) en dit nieuwe geluid. Maar wel kicken![]()
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Als het tweede element klaar is komt er vast wel een filmpje (hoop ik)
't Is echt een verrassende gitaar. Ik heb hem even mogen vasthouden op de meeting. Lekker licht, mooi afgewerkt.
Opvallend is de manier waarop de, onorthodoxe, finish naar voren komt. Dat is echt iets om verder mee te experimenteren. Slijtvast, keihard en het geeft een mooie satijnglans. En een stuk goedkoper dat nitro!![]()
Is die PU lijm eigenlijk hoogglans te polijsten, of werkt dat niet?
Ik persoonlijk snap sowieso niet dat er idiote bedragen voor nitro neergelegd worden, maar dat is een ander verhaal..
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Er zijn zo veel goede en heel erg goedkope lakken te krijgen. Nitro is inderdaad erg duur in vergelijking met de lak van de Action.
maar soms kom je er gewoon niet omheen. Als je een traditioneel model bouwt en je wilt dat ie ook een beetje lijkt.... dan moet je haast wel. Niets verouderd als nitro. Als er een goedkoop, minder giftig alternatief was, dan zou ik het zo aanpakken.
Overigens heeft nitro het voordeel dat lagen echt inelkaar smelten en dat het makkelijk te bewerken is.
Het leuke van de lijmmethode van ASB vind ik weer dat het zo absurd lijkt, maar uiteindelijk toch weer helemaal goed uitpakt. Staat wat mij betreft helemaal in lijn met de gitaar zelf en de gebruikte materialen.
Ik heb hem op de DGBM gezien en het is een gitaar waar je werkelijk vrolijk van wordt.
147-c Guitars
Hee Aaron,
Ik wilde toch nog even melden dat je gitaar er prachtig uitzag op de meeting. Heb m even goed bestudeerdMooi gedaan!
d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars
Acryl smelt ook in elkaar,en slijt ook mooi net als schellak. Wil nog steeds iets doen met schellak. Alleen het vullen van de nerf staat me zo tegen.
Nitro celluloselak is een redelijk goedkope laksoort. Alleen je moet grotere hoeveelheden kopen, in een spuitbus is het moeilijker te krijgen omdat het niet meer massa geproduceerd word.
Er zijn allerlei nadelen aan nitro lak. Het grote voordeel is dat het een soort shine geeft die je met geen enkele andere lak krijgt. Mensen die niet echt into vintage zijn, zullen het verschil niet eens zien waarschijnlijk, maar het is er wel.
Favorieten/bladwijzers