Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41

Standaard Epiphone Les Paul gevallen.

Hoi,

vandaag speelde ik op m'n LP en toen ik hem even los liet viel hij van de strap af. Even eerder had ik hem al los gelaten en toen bleef 'ie wel gewoon zitten.
    Eerste zichtbare schade : dunste e-snaar gelijk eraf.
    Als ik vanaf de brug langs de snaren naar de topkam kijk, zie ik dat deze scheef staat. Kijk ik van boven, zie ik hetzelfde. Zou misschien dus ook de kop kunnen zijn ( Ga ervan uit van niet, de B en E raken nu de pick-up, terwijl ze dat voor de val niet deden..)
    Bespeelbaarheid is veranderd, bij sommige frets heeft het weinig tot geen zin om de snaar in te drukken, daar er amper geluid uit komt op die plaatsen (6e fret o.a. ).
    Ik ben nu heel erg bang dat m'n halspen het begeven heeft, vooral ook omdat hij op het deel van de topkam viel en dat toch het zwakste punt van de gitaar is..
    Heeft iemand enig idee hoeveel het zou kosten om een halspen te laten vervangen, en waar je dat het beste kan laten doen ( mocht de halspen stuk zijn.. ).

Alvast bedankt.

Senior Member

Standaard

Ik zou eerder zeggen dat het afbreken van de kop de zwakste punt is in plaats van de halspen, misschien even opnieuw afstellen.
    Gebruik je straplocks of misschien zelfs grolsch ringetjes?

(misschien om dit in de toekomst te voorkomen)
    Laatst gewijzigd door nickofzo; 22 oktober 2012 om 00:53
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Stratjes zijn voor watjes 

Senior Member

Standaard

Ik denk niet dat de halspen stuk is.
    Uit je verhaal lijkt het wel, of de hals minder hol cq rechter is geworden, waardoor de actie lager is geworden, waardoor de snaren op verschillende posities aan lopen, maar het blijft moeilijk oordelen, zonder de gitaar te zien.

Is de brug, bij de val ook geraakt?, zo ja, is die misschien is naar beneden geschoven.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door geert1976 Bekijk bericht
    Ik denk niet dat de halspen stuk is.
    Uit je verhaal lijkt het wel, of de hals minder hol cq rechter is geworden, waardoor de actie lager is geworden, waardoor de snaren op verschillende posities aan lopen, maar het blijft moeilijk oordelen, zonder de gitaar te zien.

Is de brug, bij de val ook geraakt?, zo ja, is die misschien is naar beneden geschoven.
    Ik zou willen dat ik een duidelijke foto kon maken van de huidige situatie.. Weet niet zeker of de brug is geraakt, het gebeurde allemaal zo snel en plotseling..

Standaard

Probeer even een foto ( of beter nog meerdere) te maken en die hier te posten. Zo'n diagnose op afstand op basis van een verhaal is wat lastig. Kijk ook even op je hals (achterkant zijkant) of je scheurtjes ziet die er voorheen niet waren.
    Laatst gewijzigd door Braindead; 22 oktober 2012 om 00:55
    " Great minds think alike"

Senior Member

Standaard

Is de topman heel en zit die nog op zij plek?
    hoe is de staat van de hals en headstock?, zie je breuken, of scheuren in de lak?
    Kijk ook aan de zijkant van het fretboard, zijn hier scheuren, waarneembaar, ter hoogte van de eerste drie frets?

Standaard

Ik zie nu wel dat de hals nogal extreem naar achteren is gaan hellen in vergelijking met een gitaar die wel goed is afgesteld. Heb m'n oude gitaar naast deze gelegd, en deze ( LP ) stond gewoon bol. Dit is hoe 'ie er nu bij ligt :

Topkam lijkt overigens scheef te zitten, met een helling erin dus. Verder geen waarneembare scheuren.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oriël Richaards Bekijk bericht
    Ik zie nu wel dat de hals nogal extreem naar achteren is gaan hellen in vergelijking met een gitaar die wel goed is afgesteld. Heb m'n oude gitaar naast deze gelegd, en deze ( LP ) stond gewoon bol. Dit is hoe 'ie er nu bij ligt :

Topkam lijkt overigens scheef te zitten, met een helling erin dus. Verder geen waarneembare scheuren.
    Misschien ligt het aan mij, maar staat de brug niet erg scheef.
    Haal de trussrodd cover er een af, en probeer met een inbussleutel de trussrodd een kwartslag naar rechts te draaien en dan weer een kwartslag naar links, doe dit heel rustig en langzaam en let op of je bij het draaien een gelijkmatige spanning voelt.
    Laatst gewijzigd door geert1976; 22 oktober 2012 om 14:18

Senior Member

Standaard

Gibson gitaren hebben altijd een neck angle (geloof iets van 18 graden? Hebben ze volgens mij zelfs een octrooi op) dus daar is niks mis mee, kun je ook wat foto's van boven maken. Misschien zelfs not wat detail foto's van de brug, topkam etc.

Succes!!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oriël Richaards Bekijk bericht

Sowieso is dit de verkeerde manier om een les paul neer te leggen. je ziet het al, hij leunt op de buitenste punten. alle gewicht momt nu op de hals te staan.

Ontopin: ik denk dat inderdaad je brug iets naar beneden is geschoten.
    Toooooooooooooooone!!!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten