Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 47 van 72 EersteEerste ... 37454647484957 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 461 t/m 470 van 717

Standaard

Het is inderdaad verstandig dat Vintage Revolutions hierover goed nadenkt want een extra looper functie kan een waardevolle optie zijn. Mensen die extra loops willen hebben betalen een meerprijs en mensen die met 1 loop uit kunnen hebben dan een goedkopere versie.

Ik ben ook geen voorstander van alles in 1 apparaat stoppen maar ben juist gecharmeerd van opties die ik kan bijbestellen. Ik ben ook bereid hiervoor te betalen mits de upgrade toegevoegde waarde heeft (minor upgrades & bugfixes horen gratis te zijn).

Upgradeability geeft een leverancier/fabrikant namelijk de mogelijkheid om iets extra's te ontwikkelen voor veeleisende klanten waarbij de ontwikkel kosten toch kunnen worden afgedekt en het geeft de klanten een mogelijkheid voor een upgrade tegen een extra prijs die echter laag is t.o.v. aanschaf van een nieuw apparaat. Ik heb juist een hekel aan het feit dat ik weer een nieuw apparaat moet kopen dat eigenlijk maar 10% verbetering kent t.o.v. het vorige apparaat. Ik heb liever iets goeds dat ik kan uitbreiden en waarmee ik jaren vooruit kan.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 19 oktober 2012 om 21:46

Standaard

Ik ben naar aanleiding van wat opmerkingen hier en daar over de drive/distortion van de Pedalpro er toch wat dieper in gedoken. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik tot nog toe zo tevreden ben met mijn eigen praamp (Groove Tubes Trio) en daardoor de distortion effecten alleen qua presets heb beluisterd. Ook blijf ik teveel hangen in die mooie chorus, phaser en delay presets waardoor ik niet aan programmeren toekom. Een laatste reden is dat ik misschien een beetje het vooroordeel heb dat een drive pedaal zo persoonlijk is dat wat je ook maakt het meestal niet aansluit bij wat je wil hebben.

Dus heb ik gewoon maar eens geprobeerd om er wat meer tijd voor te nemen en een drive sound te maken die past bij mijn smaak en die ik rechtstreeks uit de Pedalpro kan halen. Nu hou ik heel veel van een typische blues/rock sound ofwel een sound waarbij het mogelijk is om te variëren van een cleane sound met een rauw randje naar een solo sound met body en dat afhankelijk van de plectrum aanslag en evtentueel aangevuld met wat volume regeling.

De drive/distortion van de Pedalpro is gebaseerd op een FET circuit waardoor de oversturing dynamischer is en ook meer druk geeft dan bij bijv. transistors die alleen het laatse gebied voor clipping gebruiken. Hij kent de volgende instellingen:

- Bright (aan/uit): werkt als een exiter op de midden en hoge tonen en werkt voor de vervorming
    - Tone (0-100%): werkt als een tone regelaar die hoge toned vermengt met lage en midden tonen maar zit dus achter de vervorming
    - Out (0-100%): geeft de mate distortion (had misschien beter drive kunnen worden genoemd).
    - Low Pass filter (3 standen): Werkt achter de vervorming en geeft de mogelijkheid om een het laag meer druk te geven, neutraal of het hoog meer presence te geven.

De verschillende regelingen werken nogal op elkaar in zodat je erg veel verschillende sounds kunt maken dus enig experimenteren is onvermijdelijk.

Het overdrive/distortion circuit werkt overigens samen met het preamp circuit dat weer een boost van -6dB tot +25dB kan geven. En juist gegeven dat maakt het dat je een overdrive/distortion effect van heel subtiel tot high gain kunt instellen. Als je namelijk -6dB naar het overdrive circuit stuurt reageert de overdrive dus ook subtieler (en omgekeerd).

Ik heb me bij deze sound voornamelijk geconcentreerd op het overdrive circuit en de boost en nog niet met de ingebouwde filters gewerkt maar ben er van overtuigd dat dit voor sound ontwerpers nog een extra stap zal toevoegen. De Pedalpro is geen apparaat dat 1000+ out of de box sounds geeft maar is juist een apparaat dat veel value for money biedt onder de moterkap en juist de essentie van een goede sound weet te pakken.

Het eindresultaat was uiteindelijk dat ik echt een fantastische vintage Marshall-achtige drive heb kunnen fabriceren die van heel subtiele fills naar een prachtige lead sound is te transformeren. Dat gaf voor mij nogmaals aan dat het dynamische bereik van de Pedalpro ongekend hoog is.

Als conclusie zou ik dus willen stellen dat er zeer goede en bruikbare overdrive/distortion sounds uit de Pedalpro zijn te halen. Wil je echter een Soldano sound of een Fender Deluxe sound dan zul je toch de loop moeten gebruiken en daar je eigen pedaal in de pre-loop moeten plaatsen.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 20 oktober 2012 om 10:16

Senior Member

Standaard

@D3nnis & Roger: dank voor de uitleg van de 4-cable aansluiting. Ik snap-um (en hij's goed! ;-).

In mijn ogen moet een multieffect unit exit en entry points (send/return) hebben op een paar (voor de hand liggende) plaatsen. Er is meestal wel een vaste volgorde waarin je de effecten schakelt (dat zie ik bij mijn G-Force ook steeds weer terug komen - die kan alle effecten op elke manier schakelen hoe je maar wilt - maar dat gebeurt digitaal in de software en is dus veel makkelijker dan een analoog signal path). Op een paar strategische punten zou ik send/returns willen zien zodat ik een eigen compressor, een eigen overdrive en delay etc kan inprikken.

Dat nog nooit iemand dit gebouwd heeft in zijn multieffect unit (voor zover ik weet) wil niet zeggen dat ik niet af en toe denk: damn! kon ik maar... Alle fabrikanten gaan ervan uit dat hun unit de enige in de wereld is die een gitarist wil gebruiken - arrogantie of ontwetendheid? Zo'n zelfde verhaal gaat ook op over foot controllers en hoe de multieffect units daarop werken (Midi PC/CC etc)...

Ik wil niet de indruk wekken dat ik de PedalPro zit af te zeiken of zo - in tegendeel. Ik spui alleen maar mijn gedachten en ideeen die ik de laatste 30 jaar tegenaan ben gelopen...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

Standaard

Ik denk zelf qua concept iets als een TC G-System het meest in de buurt komt van een multi-effect dat heel praktisch bruikbaar is. Mooie grote knoppen die erg duidelijk schakelen en een aantal loop functies zodat hij eenvoudig met pedalen kan worden gecombineerd. Helaas bood de G-System t.o.v. de G-Force ook nog eens minder goede effecten waardoor veel muzikanten de stap niet hebben gemaakt (ondanks een aantal verbeteringen in de buffers en loops).

Juist daarin verschilt Vintage Revolutions. Ze hebben een compromisloze unit met zeer goede analoge effecten gecombineerd met een pre en een post-loop waardoor integratie van eigen effecten ook mogelijk is. Ook de G-Force of Lexicon en de Axe-Fx blijft hier achter. Toch moet ook VR er misschien achter komen dat veel gitaristen graag meerdere eigen effecten willen integreren om zo een perfecte setup mogelijk te maken. Ik zou persoonlijk graag meerdere pre-loops willen hebben zodat ik willekeurig (per preset) pedalen of preamps zou kunnen in- en uitschakelen.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 21 oktober 2012 om 09:54

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Ik zou persoonlijk graag meerdere pre-loops willen hebben zodat ik willekeurig (per preset) pedalen of preamps zou kunnen in- en uitschakelen.
    Dat is looper functionaliteit lijkt me. Dus met 1 pre-loop uit de PedalPro kan je een looper in die je met midi aan elkaar hangt zodat patch changes ook in de looper doorkomen. Probleem hierbij is meestal patch-number mapping (zie mijn eerdere opmerking). Eigenlijk zou je losse Midi mappers moeten hebben waarin je de mapping kan doen - die je ertussen plakt... of zo...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

Senior Member

Standaard

Wat sound betreft is denk ik de Pedal Pro precies het apparaat dat ik zoek!
    Maar met zo'n footcontroller haak ik gelijk af...
    Ik wil namelijk tijdens het spelen niet al te veel hoeven nadenken...

Een footcontroller met de layout van bijvoorbeeld een Behringer FCB-1010 of een Roland FC-100 of Roland FC-200 zou geweldig zijn; 8 of 10 schakelaars voor presets en 1 schakelaar voor de banken of groepen.
    Dan kan je bijvoorbeeld 4 of 5 slaggitaar-sounds (presets) en 4 of 5 solo-sounds (presets) programeren (per bank).
    Dus zonder te hoeven tapdansen kan je dan met 1 click van bijvoorbeeld een clean geluid naar een crunch of heavy geluid schakelen en vervolgens met 1 click naar één van de solo presets (hoger volume).
    Elke sound z'n vaste schakelaar.
    Ik heb nu op de onderste rij de slagitaarpresets geprogammeerd en op de bovenste rij de solo-presets, super makkelijk!

Ik heb trouwens nog zo'n Roland FC 100 footcontroller liggen.
    Die werkt niet met midi maar met RRC.
    Zou die niet werken of werkend te krijgen zijn op die Pedal Pro?

Senior Member

Standaard

Ik zag in een nieuws post op de Vintage Revolution site dat er Midi ondersteund gaat worden. De plug waar de pedalino in prikt is ook din 5 (of 7?) en daar prik je dan je midi kabel in.

Er zijn manieren om van RRC naar midi te gaan. De meest makkelijke is dit.
    Als je zoekt op "roland rrc to midi" vind je nog meer info.

Je kan ook de "service notes" van de FC100 online vinden. Daar staan alle technische details in (schema, print layout, montage, test modes etc).

[2c]
    Laatst gewijzigd door obiwanjacobi; 21 oktober 2012 om 13:31
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Dan kan je bijvoorbeeld 4 of 5 slaggitaar-sounds (presets) en 4 of 5 solo-sounds (presets) programeren (per bank). Dus zonder te hoeven tapdansen kan je dan met 1 click van bijvoorbeeld een clean geluid naar een crunch of heavy geluid schakelen en vervolgens met 1 click naar één van de solo presets (hoger volume).
    Elke sound z'n vaste schakelaar.
    Ik heb nu op de onderste rij de slagitaarpresets geprogammeerd en op de bovenste rij de solo-presets, super makkelijk!
    Volgens mij zijn jouw wensen ook in beperkte mate te realiseren met de Pedalino footcontroller. Die heeft namelijk een "favorites" mode waarbij je bijvoorbeeld met 3 pads en aantal sounds hebt ingesteld als crunch sound. Als je dan nog een keer drukt op een pad krijg je de 2e sound. Deze 2e (solo) sound wordt ook pas actief zodra je de pad na het indrukken loslaat (waardoor je dus alle controle hebt wanneer je een sound wilt activeren). Wil je bladeren tussen de favorite banken, dan moet je de 4e pad gebruiken. Wat ik heel prettig vindt is dat de Pedalpro juist een "favorite" mode kent waardoor je niet hoeft na te denken welke preset je op welke plaats opslaat. Je hoeft hem alleen maar "favoriet" te maken.

Ik vind het zelf dus op deze manier redelijk werkbaar en kijk juist meer uit naar de nieuwe "virtual pedal board" mode waar je binnen een preset effecten aan/uit kunt zetten.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 21 oktober 2012 om 14:13

Senior Member

Standaard

Dat is nou het probleem, 3 of 4 pads is voor mij veel te weinig.
    Vaak gebruik in 1 song bijvoorbeeld al 5 of 6 presets, bijvoorbeeld 3 of 4 slaggitaar presets en 2 of 3 sologitaarpresets.
    Ik heb er een hekel aan om te gaan onthouden dat ik bijvoorbeeld pad 2 nog een keer in moet indrukken om een bepaalde andere preset te krijgen.
    En als je dan weer terug moet naar de vorige preset, moet je m dan weer een keer indrukken?
    Dat is allemaal niet echt overzichtelijk, niet logisch en je moet het allemaal onthouden.
    En dat wil ik niet, ik ben de enige gitarist in de band en ik heb veel te doen en dus veel te onthouden...
    Ik heb al de grootste moeie om alle gitaarpartijen en alle zangpartijen te onthouden...
    Ik wil weer een systeem waar de slagpresets en de solo presets een vaste plek hebben en met een keer indrukken te schakelen zijn...

Ik heb er nu 8 (per bank) en dat zouden er wat betreft 10 mogen zijn. Dan kan ik voor een aantal songs in dezelfde bank blijven.
    Maar goed, met een betere processor als wat ik nu heb met een overzichtelijke footcontroller met 8 schakelaar/presets zou ik ook al heel erg blij zijn...
    En als het systeem ook nog makkelijk te progammeren is ben ik helemaal blij!
    Laatst gewijzigd door jerome; 21 oktober 2012 om 19:35

Senior Member

Standaard

Jerome jonguh, ik wil je nog wel 's spreken als je eenmaal de PP en die "Pedalhomo" hebt getest....

Wat je moet onthouden kun je zelf bepalen. Kijk de GP-8 is een leuk apparaat uit de jaren '80, maar als ik eerlijk ben vond ik het in het niets vallen bij de sounds die ik uit mijn pedalen haal, laat staan de PedalPro.
    Die Pedalino is een goed doordacht, en uiterst praktische footcontroller, bovendien vreselijk sterk ding, die trap je echt niet zomaar kapot. En dat je niet aan zo'n ding kunt wennen is lariekoek....

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten