Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 126 van 164 EersteEerste ... 2676116124125126127128136 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.251 t/m 1.260 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Standaard

Hoi,

Toch nog een klein vraagje:

Op de eerste pagina staat dat je na 6 lagen blanke lak nat kunt gaan schuren. Is dit aantal van 6 vanaf de allereerste laag blanke lak, of vanaf het moment dat je met 400 grit licht geschuurd hebt.

Groet,

Leon

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leonver Bekijk bericht
    Als nieuweling heb ik al veel tips gelezen in de lak-faq.

Toch heb ik nog een vraagje

Ik wil zowel de voorkant als de achterkant van mijn "projectje" stainen met waterbeits van Clou.
    Achterkant mahonie, en de top geel/amber. Daarna wil ik met blanke celluloselak aflakken.

Moet ik beide, na afplakken uiteraard, stainen en daarna de hele body in één keer aflakken met blanke lak?
    Of eerst de achterkant stainen en aflakken en daarna pas de top stainen en aflakken.
    Of achterkant stainen, enkele laag blanke lak. Top stainen, enkele laag blanke lak. En dan de hele body verder aflakken met meerdere lagen blanke lak.

En als ik mahonie kleurige filler van clou gebruik voor de mahonie achterkant is dit dan (storend) te zien door de waterbeits heen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Leon
    Uittesten op een stukje hout. Zoals alles bij finishing. Beide opties zijn mogelijk - meestal stain ik alles (met afplakken) en lak ik alles in een keer blank af.

Verder, qua wanneer nat schuren: ik schuur eigenlijk pas nat als het zo goed als 'klaar' is, dus na een laagje of 9. Soms moeten er dan enkele lagen bij, soms maar een of twee. Hier zijn geen harde regels voor.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    Uittesten op een stukje hout. Zoals alles bij finishing. Beide opties zijn mogelijk - meestal stain ik alles (met afplakken) en lak ik alles in een keer blank af.

Verder, qua wanneer nat schuren: ik schuur eigenlijk pas nat als het zo goed als 'klaar' is, dus na een laagje of 9. Soms moeten er dan enkele lagen bij, soms maar een of twee. Hier zijn geen harde regels voor.
    Thanks voor de tips!

Ik ben al druk in de weer met een test plankje.

Daarna voor het echie.

Senior Member

Standaard

Korte vraag: ik heb gister even een teststukje gespoten met primer (nitrocelluloselak). Dit heb ik even opgeschuurd met 600 grit schuurpapier (droog). Nu zie ik in de grondlaag (lichte) krassen van het schuurpapier. Is dit normaal? Ik weet dat ik aan het eind met fijnere grits ga opschuren, maar toch. Als het nodig is kan ik even een foto uploaden.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shibby Bekijk bericht
    Korte vraag: ik heb gister even een teststukje gespoten met primer (nitrocelluloselak). Dit heb ik even opgeschuurd met 600 grit schuurpapier (droog). Nu zie ik in de grondlaag (lichte) krassen van het schuurpapier. Is dit normaal? Ik weet dat ik aan het eind met fijnere grits ga opschuren, maar toch. Als het nodig is kan ik even een foto uploaden.
    best de primer ook fijner opschuren, tenzijn je veel kleurlagen wil aanbrengen. al je een perfect gladde krasloze primerlaag hebt, hebt je maar een of twee kleurlagen nodig.

Senior Member

Standaard

Oke, bedankt voor de tip. Ik heb verder 800,1200,1500 grit schuurpapier dus daar zal het vast wel mee lukken.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leonver Bekijk bericht
    Ik heb nu 5 spuitbussen van 400ml gebruikt voor 16 (dunne) lagen lak.

Holy Crap!!! Ik weet niet wat je gedaan hebt, maar daar kan je een heeellleee grote gitaar mee lakken. Wat bedoel je met `dunne` lagen?
    147-c Guitars

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

voordat ik leerde een body te preppen (filler, grain raisen, eerste lagen lak nevelen etc) wilde ik ook wel een bus of 4 gebruiken om een glad oppervlakte over te houden, uiteindelijk na het vlakschuren van de lak hou je waarschijnlijk maar een laag of 6 over dus het kan op zich geen kwaad
    als je dus niet prepped dan kun je na 1 spuitbus in de eerste maand een mooi glad oppervlakte overhouden echter nadat de lak verder uitgehard en ingeklonken is krijg je gegarandeerd na die maand de nerven en lijmnaden van die body weer te zien en is de lak ook heel kwetsbaar
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

Opzoek naar een praktische tip voor het aanbrengen van de blanke spuit lak (na de kleur lak).
    Ik heb de body gelakt, de kop gelakt. de achterkant van de nek blijft blank. (toets netjes afgeplakt natuurlijk)

Kan ik het best eerst alles in elkaar zetten en dan lakken, of juist alles los lakken en dan in elkaar zetten?
    Wellicht eerst de delen los lakken en de laatste laklaag aanbrengen als het in elkaar zit?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul Schermer Bekijk bericht
    Opzoek naar een praktische tip voor het aanbrengen van de blanke spuit lak (na de kleur lak).
    Ik heb de body gelakt, de kop gelakt. de achterkant van de nek blijft blank. (toets netjes afgeplakt natuurlijk)

Kan ik het best eerst alles in elkaar zetten en dan lakken, of juist alles los lakken en dan in elkaar zetten?
    Wellicht eerst de delen los lakken en de laatste laklaag aanbrengen als het in elkaar zit?
    Gitaar geheel kaal houden tijdens lakken. na uitharden pas weer opbouwen.
    Toooooooooooooooone!!!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten