Waar is het voor, een resonancefilter voor de lage frequentie?
Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
Aangeboden: niets
Interessante materie, maar klinkt het wel goed?
Zo is het denk ik als de 'deep-switch' op een DSL?
Lezen vanaf: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...=1#post2886199
Handig zo'n forum!![]()
![]()
, dank je
MM maar zal wel te duur zijn (net onder de 200 of zo dacht ik)
Sinds 2005 gebruik ik niet of nauwelijks andere merken.
Als je weleens een gitaar-element hebt vervangen (slechte door een hele goeie) kun je iets vergelijkbaars verwachten.
Jammer dat Shinrock dus niet lukt, heb er wat gebruikt en die waren echt zeer ok.
Laatst gewijzigd door Chris Winsemius; 20 september 2012 om 17:29
Ja ik heb nog wel een aantal suggesties:
Ik zou op de eerste plaats de oplossing niet gaan zoeken in een andere uitgangstrafo. Het hele topic doorlezend ben je steeds van alles aan het veranderen op een soort 'trial and error' manier zonder goed te weten wat het effect zal zijn. Dit geld niet alleen voor de modificaties die je toepast of de waarde van componenten, maar ook voor je component keuze. Op de foto's zie ik dat je erg netjes bouwt, maar bijvoorbeeld wel weer flinke stukken afgeschermde draad gebruikt voor je PPIMV en dan ook nog van van 'koptelefoondraad' kwaliteit. Een uitgangstransformator met een mooie grote bandbreedte tovert je verlies in deze bekabeling echt niet meer terug.
Je wil een dikker geluid met meer mids en gaat vervolgens experimenteren met je feedback loop wat juist zorgt voor een lossere eindtrap en meer laag.
Misschien dat je het bouwen van een versterker zou kunnen vergelijken met het bereiden van soep. Je voegt smaken toe om een gebalanceerd geheel te krijgen. Teveel van de ene smaak gaat ten koste van een andere die erdoor overheerst wordt. De andere smaak is niet weg, maar je proeft hem niet meer of minder sterk omdat de ene overheerst. Zo gaat het niet alleen met smaak maar ook met je oren: Meer laag klinkt als minder mid, meer hoog klinkt als minder mid, meer mid klinkt als minder schel en hoog. Dit geld niet alleen voor je tonestack, maar voor de versterker als geheel. En dan zijn er nog de hele hoge frequenties (>18Khz) die niet eens echt duidelijk hoorbaar zijn, maar wel een flinke invloed hebben op je geluid en verantwoordelijk kunnen zijn voor een dun klinkende toon en/of een smerig schel hoog.
Natuurlijk kun je allerlei truuks toepassen om je geluid te vormen / je soep een lekkere smaak te geven, maar je kunt ook kijken naar de gebruikte onderdelen / ingredienten. Gebruik je verse knoflook of poeder, gebruik je SM caps of keramische en welke en waarom?
Door eigen experimenten weet ik bijvoorbeeld dat de keuze van je bright cap (met name de cap die over je 470K mengweerstand zit, maar ook die in je tonestack) van hele grote invloed is op de toon. En dan heb ik het niet over andere waardes, maar gewoon een ander type. Een druppelvormige keramische cap met kleurbanden klinkt vele malen beter en geeft een veel dikkere toon dan bijvoorbeeld zo'n bruine schijf over de 470K mengweerstand terwijl ze qua waarde het zelfde zijn. Het verschil tussen keramisch en SM is ook erg duidelijk.
Experimenteren is op zich een heel goed idee, maar probeer het eens subtieler en in plaats van dingen te modificeren en het schema om te gooien gewoon een ander component met de zelfde waarde te proberen. Zo ontdek je de verschillen tussen materialen die op zichzelf misschien soms subtiel zijn, maar over het geheel wel het verschil maken tussen moaw en WAUW!
Experimenteren in de oefenruimte en op verschillende volumes is inderdaad een goed idee. Verschillende luidsprekers / speakerkastjes is ook een aanrader.
Favorieten/bladwijzers