Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 69
    Senior Member

Standaard 2 Dummyloads met line outs in 1 behuizing

Hallo iedereen,

voor mijn ultieme setup heb ik 2 dummyloads nodig met allebij een line out (liefst in 1 behuizing).
    Eigenlijk zouden 2 Hotplates of 2 palmers mijn oplossing zijn, maar helaas kan ik dit nu niet betalen.
    De bedoeling is om 2 Tops (JCM 800 en Dual Showman) op deze dubbele loadbox aan te sluiten en dit signaal te reduceren tot line level. Zodoende kan ik dit signaal doorsturen naar mijn FX-units en eindversterker.
    Zowel de Marshall als de Fender hebben een vermogen van 100W of meer. Er hoeven geen speaker sims op te zitten, aangezien het hier alleen gaat om slaven van de amps.

Mijn vraag is: Is dit mogelijk om zelf te maken, of is er iemand die dit tegen betaling kan maken?

Belangrijk voor mij is dat de dummyloads ook erg stil gekoeld worden. Dit aangezien het gaat om mijn studio rig. Ook zal dit systeem groundloop gevoelig zijn, dus daar moet ook een oplossing voor bedacht worden.
    Tot slot zou het het mooist zijn om de dummyloads onder te brengen in een rack unit van 1 of 2 HE.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Greets

flaintlead

Standaard

Het eenvoudigst is om per versterker twee 100W vermogens weerstanden parallel te zetten, te monteren op een flink koellichaam desnoods met een eenvoudig ventilatortje erbij en dit aan te sluiten op de speaker uitgangen van de versterkers.
    De Line uitgangen kun je maken door parallel aan een speaker uitgang een 100k weerstand in serie met een 10k logaritmische Volume potmeter te plaatsen. De "loper" van de potmeter verbindt je met de Line uitgang.
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

Standaard

Hier een schema met daarbij ook een soort speaker emulator: http://www.aikenamps.com/spkrload.html

Ziet er redelijk simpel uit.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flaintlead Bekijk bericht
    Er hoeven geen speaker sims op te zitten, aangezien het hier alleen gaat om slaven van de amps.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epic Bekijk bericht
    Hier een schema met daarbij ook een soort speaker emulator
    Dat is dus precies wat hij niet wil

Senior Member

Standaard

Bedankt voor de snelle reacties!
    Ik zoek inderdaad geen speaker sims. Puur alleen het uitgangsniveau van de versterkers naar linelevel maken.

Is het mogelijk om voor de dummyload (dus voor de 2 100W weerstanden in parallel) een Palmer PDI-09 te gebruiken als Line out?
    Dan gaat de thru naar de dummyload en de OUT dient dan als line-out.

Ik snap namelijk niet helemaal (eigenlijk helemaal niet) wat flo123 bedoelt met de lineout...
    Ik ben op dit gebied nog echt een beginner (en zelfs dat nog nieteens)

greets,

Flaintlead

Senior Member

Standaard

Dat heeft PeeVee mij eens uitgelegd voor een line-out op m'n 1978 VibroChamp:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeeVee Bekijk bericht
    Ja, dat werkt prima. Ik heb de 2e input losgekoppeld van de 1e input en daar heb ik een lijnuitgang op gemaakt. Als ik een ranzig jumpblues sound wil, gebruik ik het kleine Champie dat lekker vastloop in z'n OT wat zo'n leuke fuzzige vervorming geeft. Daarna een Super- or Twin Reverb. Houdt er wel rekening mee dat er het signaal dat naar de speaker gaat aanzienlijk meer hoog zit dan de speaker weer kan geven; de "slave" amp die je erachter plaatst moet je dus wel iets anders instellen dan wanneer je er een gitaar op in zou pluggen maar het gaat prima.

Het is gewoon een 1:5 spanningsdeler. De AC spanning op je speakertje zal ong. 4 a 5 Volt zijn. Parallel aan je speaker sluit je een weerstand aan met een aanzienlijk hogere weerstand dan de speaker. Het vermogen zal voor het grootste deel door de speaker (met lagere weerstand) worden opgenomen. Een heel klein deeltje van het signaal zal door de weerstand naar aarde lopen. Bij de "hete" kant is de spanning (maximaal) 5 Volt, bij massa is de spanning 0. Wanneer je twee gelijke weerstanden zou gebruiken (b.v. 2 x 2k2) dan zou je in het midden dus de helft van de spanning krijgen. Bij het voorstel met een 2k2 weerstand met een 470 Ohm weerstand heb je dus in totaal 2.670 Ohm. De spanning op dat punt is dus (uitgaande van een max. van 5 VAC) maximaal 0,88 VAC (470/2670 * 5). Een lijn signaal is volgens mij 1V. Bij versterkers die iets meer vermogen leveren gebruik je een iets andere combinatie van weerstanden b.v. 10k en 1k voor (ong.) 1:10 spanningsdeling.

Wil je een regelbare line-out, gebruikt dan b.v. een 5k pot (lineair) waarvan je de buitenpootjes aan + en - legt en je signaal pakt vanaf de loper. Om te voorkomen dat je signaal te hard wordt, kun je tussen de (+) en de pot nog een vaste weerstand monteren van 5k om de "hardste stand" te beperken tot de helft van de wisselspanning die de speaker krijgt.
    "In God we trust, all others pay cash."

Senior Member

Standaard

@Flo123:
    Als ik die 100W weerstanden parallel zet, wat voor weerstand moeten deze dan hebben?
    Ik neem aan dat deze overeen moet komen met de output van mijn amps?

Senior Member

Standaard

@Flo123:
    Als ik die 100W weerstanden parallel zet, wat voor weerstand moeten deze dan hebben?
    Ik neem aan dat deze overeen moet komen met de output van mijn amps?
    Yep.......... ook al heet ik geen flo
    Nico

Senior Member

Standaard

Bedankt Nico.
    Klopt het dan dat ik voor bijvoorbeeld een 8ohm speaker out, 2 weerstanden van 16ohm parallel moet zetten?

Senior Member

Standaard

Bedankt Nico.
    Klopt het dan dat ik voor bijvoorbeeld een 8ohm speaker out, 2 weerstanden van 16ohm parallel moet zetten?
    Yep, .....en ook ik ben flo niet, zelfs geen Nico.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten