Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 30 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 296
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitaraddict Bekijk bericht
    Dat ziet er prima uit Thiez , zelf maken is veel leuker dan iets bestaands kopen . Die Benjamin Fargen is 12 jaar geleden ( of wat langer) ook als amateur op Ampage begonnen en bouwt nu geweldige amps.

Succes .
    Fargen: Clean ok, scheurkanalen zijn gewoon ERRUG, schel/etc.

Wat betreft het ontwerp v/d topicstarter:
    waarom 6L6 eindbuizen als je de ultieme Marshall wilt bouwen?
    kijk ook eens of je meer into 50 Watters bent of meer into 100 Watters, beiden gaan voluit meestal te hard (ha ha) maar er zitten wel een paar essentiële geluids- en feelverschillen tussen.

Zag trouwens ook 'n rooster in het schema zonder Rg weerstand tijdens het schakelen (rooster is dus heel ff zwevend tijdens het schakelen>meer kans op ploppen en zo en niet goed voor het buisje).

Van de J.A.-mod zijn trouwens tig versies, de tofste staan weer niet op internet...

Ongeacht 50/100Watt en/of type eindbuis: gebruik ook gridstoppers op de pinnen 5 v/d eindbuizen.
    Laatst gewijzigd door Chris Winsemius; 14 juli 2012 om 19:33

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius Bekijk bericht

kijk ook eens of je meer into 50 Watters bent of meer into 100 Watters, beiden gaan voluit meestal te hard (ha ha) maar er zitten wel een paar essentiële geluids- en feelverschillen tussen.

Zag trouwens ook 'n rooster in het schema zonder Rg weerstand tijdens het schakelen (rooster is dus heel ff zwevend tijdens het schakelen>meer kans op ploppen en zo en niet goed voor het buisje).

Van de J.A.-mod zijn trouwens tig versies, de tofste staan weer niet op internet...

Ongeacht 50/100Watt en/of type eindbuis: gebruik ook gridstoppers op de pinnen 5 v/d eindbuizen.
    Bedankt voor je reactie. Ik moet inderdaad nog twee 1K weerstanden aan de screen van de eindbuizen hangen. Maar jij bedoeld de gridweerstand van de preamp buis waar ik schakel volgens mij? Het gaan uiteindelijk EL34 buizen worden maar die stonden niet in de bibliotheek van multisim, dus had ik zolang 6l6 buizen erin gezet. Ik heb een 50watt output trafo kunnen vinden tweede hands dus deze wordt in ieder geval een 50watter. Als hij goed lukt komt er misschien nog wel een keer een 100watt versie

Kan iemand wat meer info geven over het schakelen met VACtrols? Ik zat naar het schema van soldano te kijken maar dan zit er een weerstand in het signaalpad en een weerstand naar aarde. Waarschijnlijk wordt het signaal van het ene kanaal naar aarde gestuurd wanneer het andere kanaal van kracht is?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 15 juli 2012 om 21:12
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Vactrol is nix minder dan een LED en een LDR in één behuizing. Er zijn wat verschillen in diverse typen wat schakelsnelheid of regelgedrag betreft. Daarvoor kun je het beste de datasheet vergelijken. Uiteraard heeft de led een voorschakelweerstand nodig en is de LDR in staat afhankelijk van de impedantie's te regelen of schakelen. Is de uitgangsimpedantie van de sturende schakeling erg laag heb je veel ledstroom nodig om een beetje effect te hebben of gaat het zelfs helemaal niet lukken.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

pandjesbaas

Standaard

Kan je dus supersimpel zelf maken: gele LED en LDR met de voorzijden tegen elkaar, stukje krimpkous erover; klaar!
    Kosten: nog geen euro...

Senior Member

Standaard

Bedankt voor de reacties, het gaat mij een beetje om de werking in het schema. Ik begrijp dat de weerstand afhankelijk is van de LED. Dus wanneer je de LED schakelt heb je veel of weinig weerstand van de LDR. Je zet 1 LDR in het signaalpad die verhoogd wordt bij het schakelen en een LDR naar aarde die verlaagd wordt tijdens het schakelen? (zo begrijp ik het uit het Soldano SLO schema).

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Kan je dus supersimpel zelf maken: gele LED en LDR met de voorzijden tegen elkaar, stukje krimpkous erover; klaar!
    Kosten: nog geen euro...
    Niet echt Frits, hier staat een apart draadje over zo'n aktie.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius Bekijk bericht

Chris, ik heb net nog even zitten kijken naar het switchen. Ik vermoed dat jij doelde op de screen van U8B? Maar hier hangt in principe altijd de 470K (plus de weerstand naar aarde van de potmeter) van het normal channel aan toch? Dus het zweeft niet helemaal tijdens het switchen.

Bij het gebruik van VACtrols heb je hier natuurlijk geen last van, omdat je het signaalpad niet onderbreekt. Maar hebben vactrols geen invloed op je circuit? Aangezien het toch weerstanden zijn die je toevoegd aan je schakeling.

Senior Member

Standaard

Nog maar even een vraag erbij. Ik zit te kijken naar gelijkrichters. In mijn schema heb ik gewoon gebruik gemaakt van twee diodes, op iedere kant van de hoogspanning een.
    Nu weet ik dat je ook gebruik kan maken van een gelijkrichter brug. Wat is hier het voordeel van ten opzichte van twee diodes? Het resultaat is toch hetzelfde in principe?

Op de layout van ceriatone en metro maken ze gebruik van 4 diodes, maar dan niet geschakeld als gelijkrichter brug maar gewoon op iedere hoogspanning twee diodes in serie. Wat is hier het voordeel van ten opzichte van twee diodes?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Nog maar even een vraag erbij. Ik zit te kijken naar gelijkrichters. In mijn schema heb ik gewoon gebruik gemaakt van twee diodes, op iedere kant van de hoogspanning een.
    Nu weet ik dat je ook gebruik kan maken van een gelijkrichter brug. Wat is hier het voordeel van ten opzichte van twee diodes? Het resultaat is toch hetzelfde in principe?
    Je kan dunner koperdraad gebruiken omdat de stroom load over de wikkelingen verdeeld is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Op de layout van ceriatone en metro maken ze gebruik van 4 diodes, maar dan niet geschakeld als gelijkrichter brug maar gewoon op iedere hoogspanning twee diodes in serie. Wat is hier het voordeel van ten opzichte van twee diodes?
    Beetje achterhaald met de huidige diodes. Echter vroeger konden ze vaak maar tot 200V. Dus zet je er meer in serie. Tegenwoordig kan je het zien als een extra beveiliging. Als een diode defect gaat kan hij (vaak) doorslaan en zou je wisselspanning op de elco;s krijgen. Nu heb je nog een extra diode in de lijn zitten.
    Nico

Senior Member

Standaard

Oke bedankt voor je reactie nico!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten