Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 102 van 104 EersteEerste ... 25292100101102103104 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.011 t/m 1.020 van 1037
  1. #1011
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Je kan het hem gewoon vragen...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  2. #1012
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Als ik dat soort dingen lees...

    Nou waren de afgelopen 2 optredens van mijn band dus in Doornroosje. Grote zaal in nijmegen, man of 400, en ik kan niet anders zeggen dan dat het zéér verslavend werkt. Lekker gesoundcheckt, helaas moesten er bij de andere bands wat problemen opgelost worden. Zeer dienstbare monitorvrouw, en prima geluid op het podium uiteindelijk. Achteraf kreeg ik vanuit het publiek meerdere keren te horen dat het geluid tijdens het eerste nummer - wij moesten nu helaas openen, maar dat viel uiteindelijk ook wel mee - nog erg rommelig was met vooral teveel drums en bass ofzo, maar daarna was het prima.

  3. #1013

    Standaard

    Afgelopen zaterdag bij een band battle een erg fijne ervaring met meerdere geluidsmensen. Eigenlijk weinig contact met ze gehad. Even vlot overleggen over wat dingen en verder geen omkijken naar gehad. Ik had m'n versterker nog niet neergezet en er werd meteen al een mic voor gezet...beste man vroeg me even wat te pingelen...duimpjes omhoog. Monitor even beluisteren...nog een duimpje. Dan even snel een linecheck tijdens eerste nummer, waarbij één van hun mannen nog over het podium liep en aan elk bandlid vroeg of het goed was zo. Echt super geregeld was dit zeg!
    Nou zaten en liepen er geloof ik iets van 6 of 7 geluidsmannen rond, dus tjah...mocht ook wel ;-)

  4. #1014
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Het is zo dat in elke zaal (als de spullen steeds opnieuw opgesteld worden) (denk aan cafe's) het geluid gesounchecked moet worden. Er zijn nu eenmaal veel parameters die afgesteld moeten worden. En die zaal in Nijmegen werkt dan al weer vanuit een setup die min of meer goed staat. En een professionele band zoals Doornroosje. Wat dacht je van een bassist die superzenuwachtig is en z'n bas staat te aaien tijdens snelle metal. En dan een Iron maiden cover. Die jongen is warm en ineens explodeert zijn aanslag... Baoem... En dan heeft de geluidsman het gedaan...

    Zoals een band als Metallica Big Mick heeft en de Rollins Band Theodoor Rock, zo is het nu eenmaal de band die je met iemand hebt die samenwerking vermakkelijkt. En zoals de situatie hierboven, de geluidsman die op het podium staat te staan... communicatie is alles en elkaar negeren is nu eenmaal 'niet handig'. Overigens wel te begrijpen. En het gedrag van de geluidsman 'niet'.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  5. #1015
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Het is zo dat in elke zaal (als de spullen steeds opnieuw opgesteld worden) (denk aan cafe's) het geluid gesounchecked moet worden. Er zijn nu eenmaal veel parameters die afgesteld moeten worden. En die zaal in Nijmegen werkt dan al weer vanuit een setup die min of meer goed staat. En een professionele band zoals Doornroosje. Wat dacht je van een bassist die superzenuwachtig is en z'n bas staat te aaien tijdens snelle metal. En dan een Iron maiden cover. Die jongen is warm en ineens explodeert zijn aanslag... Baoem... En dan heeft de geluidsman het gedaan...
    Vanaf hier snap ik geen hout meer van wat je zegt.

    Maar ja, Doornroosje is gewoon een professionele zaal met professionele technici die al een tijdje meedraaien. Groot verschil met bijvoorbeeld een café waar we een tijdje terug eens speelden: de eigenaar, waarvan ik vermoed dat zijn gehoor zijn beste tijd heeft gehad, had de dag ervoor dat café geopend. Nogal wiedes dat het geluid niet al te best was, de geluidsman kende de zaal nog totaal niet.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 18 juni 2012 om 13:05

  6. #1016
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Ah. Ik dacht de BAND DOORNROOSJE.... Ik ben dus geheel abuis....

    Nu ja. Ik zie veel coverbands die eigen spullen hebben en vaak de middelgrote zalencomplexen bedienen regelmatig om half 5 opdraven, dan soundchecken om half 6, lekker gaan eten en om kwart over acht half negen met de gesoundcheckte set hun show beginnen.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  7. #1017
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Ah. Ik dacht de BAND DOORNROOSJE.... Ik ben dus geheel abuis....

    Nu ja. Ik zie veel coverbands die eigen spullen hebben en vaak de middelgrote zalencomplexen bedienen regelmatig om half 5 opdraven, dan soundchecken om half 6, lekker gaan eten en om kwart over acht half negen met de gesoundcheckte set hun show beginnen.
    Eens kijken... er waren die avond 4 bands. 15:00 get-in tijd voor bandleden, even een zooitje omdat iedereen z'n spullen naar binnen sjouwt en nog niet iedereen weet wat de volgorde van soundcheck is, dat soort dingen. Maar goed, podium wordt ingericht, er worden beslissingen gemaakt over wie precies over welke versterker met welk cabinet speelt.

    Qua backline was het nog best grappig. Gitarist van een andere band speelde op zijn VHT met een 4x12, en daar hebben 2 andere gitaristen ook gebruik van gemaakt. Ik speelde gewoon over mijn Ampeg, gitarist van een andere band over zijn gloednieuwe Rivera 120 watt via een zelfbouw 2x12. Hoewel hij van tevoren nog aangaf zijn nieuwe amp liever niet uit te lenen, bood hij dat tijdens het opbouwen wel aan maar ik bedank daarvoor. De gitarist van de 3e band speelt over mijn Ampeg. Maar omdat hij anders staat tov de bassist dan bij ons het geval is, besluiten we mijn Ampeg op de 2x12 aan te sluiten. Vervolgens hebben we met z'n allen lopen hannesen om daar een mooi geluid uit te krijgen, gedefinieerd en niet schel. Ach.

    Vervolgens de basversterking: onze bassist en die van een andere band zijn beide zodanig content met hun eigen spullen, dat er die avond zowel een Aguilar 410 als een Mesa Boogie 215 op het podium stonden. De derde bassist heeft dus uitgebreid de keuze en besluit op 'onze' bastop te spelen via de 'andere' kast. So far so good, maar tijdens de soundcheck blijkt één van de bassisten - de eigenaar van de 410 - problemen te hebben met zijn sound. Heel erg kut. Na het eten heeft hij ongeveer alle mogelijke combinaties van versterkers, kabels, bassen etc geprobeerd. Hij is bang dat het zijn bas is... voor de zekerheid speelt hij die avond over zijn eigen top maar onze cab (de 215), zonder zijn overdrivepedaal, en met onze bastop paraat mocht die van hem uitvallen. Tot overmaat van ramp valt zijn bas tijdens het optreden daadwerkelijk uit, zwaar kut dus.

    Hoe dan ook: tussen de optredens door hoefden er alleen maar wat kabels verwisseld te worden, en de optredens liepen relatief gesmeerd - afgezien dus van dat de bassist van één van de bands halverwege ineens op de bas van een ander speelde.

    Noot: halverwege wist ik al niet meer waarom ik het schreef, maar het was zonde van het typen om het niet te posten

  8. #1018

    Standaard

    Bij het optreden van afgelopen zaterdag had ik weer eens spanning op mijn microfoon. Ik voelde het meteen, al toen ik met mijn hand de microfoon aanraakte en met de andere mijn gitaar. Meteen gemeld en de eerste actie was de microfoon wisselen voor een andere; dat maakte natuurlijk geen enkel verschil.

    Ik heb nu standaard mijn multimeter bij me en begon meteen te meten; maar de geluidsman had kennelijk de microfoon weer uitgezet en ik mat niets. Toch was het probleem binnen korte tijd opgelost en ik kon spanningsvrij zingen en spelen. Ik weet niet wat hij heeft gedaan en ik ben het achteraf helaas vergeten te vragen.
    Ik denk dat de multimeter indruk heeft gemaakt
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #1019

    Standaard

    Om de één of andere reden laat het me maar niet los: vrijdag speel ik in een tent waar ik een paar maanden geleden een fors spanningsverschil tussen microfoon en gitaar had. Ik heb er net nog wat over zitten lezen en testen met één hand aan de gitaar en één aan de microfoon schijnt wel het minst raadzame te zijn om te doen (alhoewel ik het niet bewust deed om te testen).

    Tegelijk heb ik ook wel een wat morbide voyeurisme. Het incident met Keith Richards in Sacramento in 1965 is gefilmd en de beelden zijn in 2005 geveild; onderstaande plaatjes zouden uit die opnames komen:



    Ik mag mezelf dan Eddy Current noemen in deze band, het moet toch niet te dol worden. Straks noemen ze me Marc Multimeter
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #1020
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    36.105

    Standaard

    Je kunt je afvragen of de spanning op de microfoon staat of op de gitaar. De installatie van de geluidsman is als hij er verstand van heeft altijd geaard. Elk electrisch apparaat heeft een lekstroompje, ook de gitaarversterker en je ziet vaak gitaristen met een bak pedalen en stekkerdozen van een kwaliteit waar je meteen vraagtekens bij moet zetten.

    Als jouw gitaar onder spanning staat en je raakt een geaarde microfoon aan dan heb je een optater te pakken. Er zijn simpele oplossingen zoals een foam plopkap om de microfoon. Een lange draad met twee krokodillenklemmen en die aan je amp en aan de microfoonplug zodat de stroom via die draad loopt inplaats van via jouw lichaam.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top