Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 21 EersteEerste ... 31112131415 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 201

Standaard

Je spreekt nu over een AxeFX, zorg dan zeker eerst of je de klank wel goed vindt. En als je dan toch al modeling gebruikt zou je kunnen overwegen je pre-amps ook via modeling in te stellen, die zitten vast wel in de AxeFX gok ik.Voor de G-Major geldt dan weer hetzelfde... de AxeFX heeft massas effecten die al dan niet beter/slechter klinken, en bijgevolg misschien zelfs je G-Major kunnen vervangen. Conclusie: de AxeFX zou je hele setup misschien wel eens kunnen doen inkrimpen... als je de klank goed vindt. (Heb zelf geen ervaring met de AxeFX)

Merk trouwens wel op dat de AxeFX post-speaker-effects misschien niet zijn wat je verwacht... zie deze wiki.

Senior Member

Standaard

Cool, ik zie dat je doelt op deze zin:
    The cab is a linear time invariant effect (unless you add drive) so effects like delay and reverb will sound the same before or after it.
    Da's interessant en zeker iets om rekening mee te houden. Het maakt de setup ietsje makkelijker.
    Het voornaamste verschil is dat een gitaarspeaker wél kleuring geeft en je daarbij duidelijk het verschil hoort tussen amp>fx>speaker en amp>speaker>fx. Met de Lexicon of Axe worden die effecten niet over een gitaarspeaker maar over een FRFR afgespeeld en dat verschil is heel duidelijk, of de IR placement nou uitmaakt of niet. Ik weet niet hoe het zit met de Lexicon maar dat zal ik vanmiddag eens gaan testen.

Je hebt absoluut gelijk dat de Axe wel van toegevoegde waarde moet zijn. Als de Axe inderdaad evenveel kwaliteit biedt als mijn huidige set zou 'ie die zelfs kunnen vervangen.

Senior Member

Standaard

Even een korte update. Ik heb de split geprobeerd en de Lexicon kan inderdaad over de eerste output Dry+Wet en over de andere output Wet-only. Het klinkt in mijn oren (en huiskamer) met de interne cab sim best lekker en ik vind het beter dan standaard w/d. Qua mogelijkheden ben ik ook enthousiast: volledig rig met poweramp en twee cabs naar 'grote' gigs, en het rack zonder poweramp en cabs naar kleine gigs. In de laatste stuur ik het Dry+Wet signaal ook naar mn eigen monitor.
    Wel wil ik nog even denken over randapparatuur, want anders gaat de boel over een maand weer over de kop.

Senior Member

Standaard

De kleinste WET DRY WET setup zou zijn een cabinetje met 3x10 of 4x10. Nu heeft Blackstar ook een 4x8 cabinetje. Als daar je rack bovenop past en je hebt bijvoorbeeld een mesa 2x20 of marshall 2x20 en bijvoorbeeld een tweaker, dan heb je een bescheiden setup die goed te transporteren is en die alles doet wat w/d/w nodig heeft.

Je kan ook aan drie speaker simulatoren denken. Dus PALMER PDI3. (en dan 3 van die dingen). Dan hang je al die versterkers aan een mengtafel zo je computer in en kun je daar lekker inspelen en monitoren op een stereo paar monitors. Wat ook kan om de kosten te drukken, de 18 watter van Hughes & Kettner heeft een DI die je aan kan zetten terwijl de H&K geen speaker nodig heeft en dan van je Lexicon direct de tafel in. Dan kun je in de pc wat amp simulaties op die kanalen zetten en dan kun je geheel gecontroleerd je patches op maat snijden...

De Blackstar HT408 kost 199 euro... (voor een 4x8 cabinet wat je dan modificeert voor 2x8 voor centrum en 1x8 voor 2x wet.)
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Cool, ik zie dat je doelt op deze zin:

[The cab is a linear time invariant effect (unless you add drive) so effects like delay and reverb will sound the same before or after it.]

Da's interessant en zeker iets om rekening mee te houden. Het maakt de setup ietsje makkelijker.
    Het voornaamste verschil is dat een gitaarspeaker wél kleuring geeft en je daarbij duidelijk het verschil hoort tussen amp>fx>speaker en amp>speaker>fx.
    Ook een cabsim in de Axe-Fx kleurt het geluid wel degelijk. De zin duidt er op dat de cab sim in de Axe lineair is: dus niet varieert met de tijd of volume oid, tenzij je de speaker-drive opdraait. Dan krijg je "distortion"(=vervorming) die non-lineair is en wel verschil maakt. Zonder drive is de cab sim in principe alleen een heel precieze equalizer curve en maakt het niet uit of je een EQ laat delay-en of een delay laat EQ-en.

BTW, amp->fx->speaker is onmogelijk. Tenzij je van een effectapparaat weet die versterker-voltages kan hanteren en ze ook zo hard kan doorgeven aan de speaker. Ik ken er geen. Ik zou dus ook niet weten hoe ik het verschil zou moeten horen, want het bestaat niet.

Wel mogelijk is pre-amp->fx->power-amp->speaker en (wat ik vermoed dat je bedoelt): amp->speaker->microfoon->preamp->fx. Deze laatste fx-chain geeft meteen aan dat er meer aan de hand is dan alleen plaatsing van de effecten: de microfoon, plaatsing daarvan, microfoonversterker etc, doen ook mee. Zo kun je nauwelijks meer zeggen welk element verantwoordelijk is voor welk verschil in toon.
    Je hebt absoluut gelijk dat de Axe wel van toegevoegde waarde moet zijn. Als de Axe inderdaad evenveel kwaliteit biedt als mijn huidige set zou 'ie die zelfs kunnen vervangen.
    Tja...
    Laatst gewijzigd door Dutch; 6 juni 2012 om 16:39

Senior Member

Standaard

Uiteraard hoort er een versterker bij maar ik doel hier op PA-speakers en powered monitors. De bedoeling daarvan is dat ze neutraal klinken, i.t.t. gitaar eindversterkers en speakers. Het is dus cab sim > fx > PA.
    Na komend weekend heb ik een powered monitor en kan ik vertellen of het echt de moeite waard is. Ik ben niet van plan om grote veranderingen te maken (bv de aanschaf van een Axe). Leuk speelgoed, maar eerst maar eens hier iets mee maken.

@ Muziekschuur: een traditionele W/D/W setup kan ik al aanleggen want ik heb drie speakers en poweramps. Maar w/d/w live uitversterken kost veel meer tijd en die tijd is er waarschijnlijk meestal niet. Een direct out naar de tafel scheelt een hoop gedoe en ik heb er hopelijk een fantastische sound mee.

Overigens heb ik harde GAS voor de Liquid Foot 12+. Omdat er een switch van m'n GCP is overleden en het ding met popnagels vast zit (Chiel?) kan ik er niet zomaar bij. Moet de boel uitboren en dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik kijk een klein beetje naar alternatieven (ik ga 'm wel repareren maar de functionaliteit valt me al een tijd lang tegen).

Member

Standaard

Uiteraard hoort er een versterker bij maar ik doel hier op PA-speakers en powered monitors. De bedoeling daarvan is dat ze neutraal klinken, i.t.t. gitaar eindversterkers en speakers. Het is dus cab sim > fx > PA.
    Na komend weekend heb ik een powered monitor en kan ik vertellen of het echt de moeite waard is. Ik ben niet van plan om grote veranderingen te maken (bv de aanschaf van een Axe). Leuk speelgoed, maar eerst maar eens hier iets mee maken.

Heb niet de hele draad gelezen. Maar ik weet wel van de Axe-FX. Knap eind lichter dan waar jij mee bezig bent.

Succes!

Standaard

De GCP zit NIET!! met popnagels dicht!

Dat zijn hele kleine imbusjes (volgens mij ook nog met een rare maat) en als je die eenmaal open hebt is het fixen van de switches erg simpel.

@ Muziekschuur: een traditionele W/D/W setup kan ik al aanleggen want ik heb drie speakers en poweramps. Maar w/d/w live uitversterken kost veel meer tijd en die tijd is er waarschijnlijk meestal niet. Een direct out naar de tafel scheelt een hoop gedoe en ik heb er hopelijk een fantastische sound mee.

Overigens heb ik harde GAS voor de Liquid Foot 12+. Omdat er een switch van m'n GCP is overleden en het ding met popnagels vast zit (Chiel?) kan ik er niet zomaar bij. Moet de boel uitboren en dat heb ik nog nooit gedaan, dus ik kijk een klein beetje naar alternatieven (ik ga 'm wel repareren maar de functionaliteit valt me al een tijd lang tegen).

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ME. Bekijk bericht
    De GCP zit NIET!! met popnagels dicht!

Dat zijn hele kleine imbusjes (volgens mij ook nog met een rare maat) en als je die eenmaal open hebt is het fixen van de switches erg simpel.
    Fabrieksmatig niet, maar volgens mij zijn het bij mij toch echt wel popnagels. Maar misschien is het inderdaad wel een Amerikaans formaat. Daar heb ik ook imbussleutels van dus ik zal het proberen. De nauwst passende Europese imbussleutel deed in ieder geval niets.

Senior Member

Standaard

Nee geen popnagels... heb ze al een keer open gemaakt met gewoon een imbusje ja.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten