Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Standaard Reflecties/galm aanpakken: praktische tips?

Heren,

Mijn ruimte (ongeveer 5x 9m) galmt nogal. Er ligt laminaat, de wanden zijn losgekoppelde gipsplaten met steenwol en het balken plafond heb ik opgevuld met steenwol en losliggende gipsplaten. Ik heb een klein stuk muur bekleed met tapijt en er liggen wat vloerkleden. De galm is echter nog (veel) te sterk en er mag ook wel wat demping van de hoge frequenties bij. Nu heb ik wel wat oplossingen, maar ik wil het graag enigzins stijlvol doen. Is er bijvoorbeeld doek dat de mineraal vezels 100% tegenhoudt om te bedrukken of iets dergelijks? Of schuim dat niet gelijk doet denken aan stinkende oefenhokken? Ik zoek naar minder voor de hand liggende oplossingen.

Daarnaast wil ik ook wat clouds in het plafond maken. wederom de vraag: welke materiaal is volgens jullie het meest geschikt? en ziet er niet uit alsof je het uit het vuilnis hebt geplukt?

Dank!

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

die galm hoor je zelf heel duidelijk als je in je handen klapt neem ik aan.
    maar hoor je die ook door je mics?
    ofwel, neem je vaak dingen op waar de mics op een flinke afstand van de bron staan?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    die galm hoor je zelf heel duidelijk als je in je handen klapt neem ik aan.
    maar hoor je die ook door je mics?
    ofwel, neem je vaak dingen op waar de mics op een flinke afstand van de bron staan?
    Nou, dat valt op zich wle mee, ik ben een fan van close micing, maar het is dusdanig erg dat ik er een beetje last van heb bij het afspelen van muziek en veel last van heb als ik repeteer met een volle band. Dus er moet iets aan gebeuren. Ik wil geen dode ruimte, ales behalve zelfs, maar er moet nog wat gedempt worden.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ik heb hier een ruimte van ongeveer 6 x 8, betonnen vloer met kunststof pikhaar vloerbedekking en gipsplaat wanden.
    bij de bouw heb ik mede daarom gekozen voor steenwol systeemplafondplaten, die vreten geluid.
    desondanks kan ik als ik alleen ben en ik klap in mijn handen een flinke echo waarnemen.
    voornamelijk tussen de gipsplaten neem ik aan, krrrrrr..

maar, sinds een dik jaar is die ruimte ook mijn band oefenhok en daarbij heb ik nergens last van.
    dus, zeker als je alles gaat close miken, waar maak je je druk om?
    ja, dat laminaat weerkaatst natuurlijk wat extra.. wat tapijtjes scoren dus

oh en ik heb achter de drums 4 van die retedure akoestische vreetplaten hangen.
    van dat witte spul, 120x 60 5 cm dik, die in de jaren 90 70 gulden ex btw/stuk kostten.
    als ik voor zo'n plaat praat lijkt het of mijn oren verstopt zitten.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    maar, sinds een dik jaar is die ruimte ook mijn band oefenhok en daarbij heb ik nergens last van.
    dus, zeker als je alles gaat close miken, waar maak je je druk om?
    ja, dat laminaat weerkaatst natuurlijk wat extra.. wat tapijtjes scoren dus

oh en ik heb achter de drums 4 van die retedure akoestische vreetplaten hangen.
    van dat witte spul, 120x 60 5 cm dik, die in de jaren 90 70 gulden ex btw/stuk kostten.
    als ik voor zo'n plaat praat lijkt het of mijn oren verstopt zitten.
    Ik heb er wle last van aen daar maak ik me druk om . Enig idee wat voor spul die platen zijn of hoe ze heetten? Dan kan ik eens gaan zoeken...

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

geen idee van naam, ik kreeg er een keer vier..
    google helpt niet echt.
    ff een foto gemaakt..

ik gebruik ze al jaren, vooral als schermen bij stem opname voor films. daar is reflectie galm dan juist wel storend.
    1 plaat voor de stem, 2 links en rechts en 1 er boven, werkt prima.

Moderator

Standaard

Ik heb dikke velours gordijnen die de hele wand bedekken en die kan ik - je raadt het al- naar behoeven open en dicht schuiven. Ik had als ik alleen was ook een flutter echo van plafond naar vloer op een paar plekken en ik dacht al aan dure oplossingen. Tot ik ineens bedacht dat ik een heel stuk van het systeemplafond had verwijderd en nog dozen vol met die plafondplaten had liggen van steenwol.

Daar heb ik er een aantal van tegen het gipsplaat plafond geschroefd en de echo was verdwenen en ook het laag werd beter want die platen zuipen geluid.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

M'n interior decorator (ok ok, m;n vriendin ) is geen fan van gordijnen, maar misschien moet ik dat toch nog maar eens opperen, dat werkte in mijn vorige ruimte ook erg goed, had die ook gewoon via een rail over een complete muur lopen zodat je naar believen kon spelen met het effect.

Die plafond platen ken ik wel, de onderkant is bewerkt (wit gespoten of iets dergelijks) waardoor de stof deeltje niet of nauwelijks gaan zweven toch? Aangezien de gipsplaten losliggen kan ik die tegels zo eronder schuiven of schroeven, dat zou een hoop gezeik schelen idd.

@Bass: iets in die richting bedoel ik ja, alles behalve het bekende noppenschuim, dat vind ik echt te lelijk. Ik heb wle wat dingen gevonden (auralex en zo), maar dat is allemaal peperduur en volgens mij kan dat veel goedkoper. Cheap-ass wat ik ben .

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ja dit is schandalig duur spul.
    maar het is dan wel heel goed, echt een heel maf gevoel in je oren als je er 20 a 30 cm voor staat en spreekt.
    72 FL ex btw begin jaren 90 zal wel ongeveer hetzelfde zijn in euro's nu

Standaard

Nog even opgezocht:

http://shop.merford.nl/particulier_n...ffle-1025.html

die cilinder baffles zien wle geil uit, maar uiteindelijk is het allemaal schuim o0f mineraal wol met een kleurtje en dan de prijs x10. Ik ga dus zelf wel wat maken voor aan de muur. Als ik nu zo;n rol glasvezelbehang koop, is dat dan hetzelfde als die toplaag die zij gebruiken? Dus lucht maar geen glaswol deeltjes doorlatend?

Dank!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten