Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 20 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 192
    Senior Member

Standaard

Ik heb begrepen dat de filter caps ook met een 1K (1 a 2 W) weerstand ontladen kunnen worden?

Ik zal me eerst 's inlezen in het afstellen van de bias e.d.
    Ik moet toch eerst ff een pas op de plaats maken qua gear-uitgaven. De crisis is hier ook voelbaar, en voorlopig heb ik amps genoeg die goed klinken en functioneren, maar deze JMP wil ik uiteindelijk wel weer tip top in orde hebben.
    Hij klinkt nu al wel behoorlijk, maar het kan nog beter heb ik het idee, voller, vetter, (iets) meer punch.

Senior Member

Standaard

In één van mijn JMP2203's waren na 4 maanden 2 van de 4 JJ EL34 eindbuizen naar de kloten.
    Maar volgens mij is dit exemplarisch en dus gewoon een kwestie van pech hebben...
    Daarna zijn er 4 Tung Sols eindbuizen ingegaan en die bevielen erg goed!
    Erg degelijk en stabiel. En mijn buizentech heeft ze na een jaar doorgemeten en ze bleken nog steeds erg goed en stabiel te zijn en bovendien erg goed gematched!

Mijn andere JMP2203 heb ik al 30 jaar en ik heb er diverse merken EL34 eindbuizen in gehad, Telefunken, Philips, Sovtek, Marshall gelabelde (Groove?) tubes enz
    Met mijn voorlaatste kwartetje gematchte NOS Philips (dure!) eindbuizen had ik ook niet bepaald veel geluk.
    Binnen een jaar 1 buis stuk.
    Maar ik heb gelukkig de andere 3 kunnen inruilen bij mijn buizentech voor een nieuw kwartetje gematchte NOS Philips buizen.
    (Ik hoefde maar 1 nieuwe buis af te rekenen!)
    Als er weer een stuk gaat dan ben ik er klaar mee en dan gaat er ook hier een kwartetje Tung Sol's in...

Senior Member

Standaard

Ik heb overal JJ El34l in zitten. Geen problemen mee.

Senior Member

Standaard

alles op jouw eigen risico:
    versterker aan, in playmode met buizen erin (dus cabinet aangesloten, natuurlijk)
    en dan het spanningsverschil meten tussen chassis en pin 3 (anodespanning) of pin 4 (schermspanning)
    vanaf de onderkant van de buisvoet gezien, zie je een geleidingsbaantje (wat ervoor zorgt dat de buis er maar op 1 manier inpast) kloksgewijs tel je dan vandaar uit naar pin 3
    let op, er staat een flinke gelijkspanning op (400/500 volt)

Senior Member

Standaard

oh ja, mochten er weerstanden zitten (1 ohm) tussen pin 8 en chassis van de eindbuisvoetjes, hoef je geen biasprobe te kopen, dan kun je daar een spanningsverschil meten, wat volgens de wet van ohm gelijkstaat met de hoeveelheid stroom die door de kathode loopt... op die manier kun je ook de bias berekenen

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    ...Mijn andere JMP2203 heb ik al 30 jaar en ik heb er diverse merken EL34 eindbuizen in gehad, Telefunken, Philips, Sovtek, Marshall gelabelde (Groove?) tubes enz
    marshall heeft nooit groove tubes gebruikt naar mijn weten...
    ligt er aan welk jaar dat was... in midden jaren 90 gingen ze over op svetlana's (winged C tegenwoordig) daarvoor hadden ze geloof ik tesla's (eind jaren 80) in de tussenperiode moesten ze het met 5881 en 6L6 doen

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    Ik heb begrepen dat de filter caps ook met een 1K (1 a 2 W) weerstand ontladen kunnen worden?
    Dat kan je uitrekenen:

500V / 1000 ohm = 500mA
    P = I^2 R = 0.5^2 * 1000 = 62.5W. Dus in de eerste fractie van een seconde moet hij 62.5W piek kunnen hebben. Wat denk je zelf
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door big dooley Bekijk bericht
    marshall heeft nooit groove tubes gebruikt naar mijn weten...
    ligt er aan welk jaar dat was... in midden jaren 90 gingen ze over op svetlana's (winged C tegenwoordig) daarvoor hadden ze geloof ik tesla's (eind jaren 80) in de tussenperiode moesten ze het met 5881 en 6L6 doen
    Ok, ik denk dat ik inderdaad het e.e.a door elkaar haal...
    Het schiet mij namelijk ineens te binnen dat Groove ook zo'n merk was dat zelf geen buizen maakte maar ze bij diverse buizenfabrieken liet maken met hun eigen label erop...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Dat kan je uitrekenen:

500V / 1000 ohm = 500mA
    P = I^2 R = 0.5^2 * 1000 = 62.5W. Dus in de eerste fractie van een seconde moet hij 62.5W piek kunnen hebben. Wat denk je zelf
    0.5^2 * 1000 = volgens mij 250W.

Met een weerstand van 22K kom je op 0,5 Watt uit met deze berekeningen, dus dat zou veilig zijn?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    0.5^2 * 1000 = volgens mij 250W.

Met een weerstand van 22K kom je op 0,5 Watt uit met deze berekeningen, dus dat zou veilig zijn?
    Neem gewoon 220k, geeft minder belasting op de voeding en werkt snel genoeg.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten