Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 121 van 164 EersteEerste ... 2171111119120121122123131 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.201 t/m 1.210 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Standaard

Je bent dan beter af met een airbrush, IMO. De 'goede' opties zijn ofwel een compressor met HVLP conversiesputpistool, of een HVLP systeem a la Fuji (bij Axminster te koop) als jet fijne afwerking wil. Als je de top politoert, waarom niet de hele gitaar, trouwens? Halzen doe ik zelf zwz in olie (of wipe-on schellak, niet echt politoeren) vanwege de feel.

Member

vraagje

Goedenmiddag "Goed-Gesnaarde Vrienden".... Kan eindelijk gaan starten met mijn DIY PRS-style.... Nu heb ik alleen nog 1 dringende vraag,namelijk: Eerst hals lijmen of eerst alles los kleuren/lakken....??? Heb half youtube al doorgespit maar kreeg geen uitsluitsel helaas.... De 1 doet t zus de ander zo. Ps mijn fretboard is ook blank hout,hoe lak ik die zonder de frets te verwijderen,afplakken??? Alvast bedankt...

Senior Member

Standaard

het lijkt me beter om eerst de hals te lijmen, lak is niet goed voor de lijmverbinding.
    Wat voor hout is het fretboard? pallisander wordt over het algemeen niet gelakt.
    als het esdoorn is kan je doen zoals bij fender: gewoon de frets mee lakken
    no life without music

Member

Standaard

Thanks pueblo... Hier nog wat extra info(stom dat ik dat niet de 1e x heb vermeld...): Neck is Hard Maple,Fretboard Rosewood.

Had zelf t idee om als 1e de body te kleuren en lakken(enkele lagen maar niet tot de uiteindelijke hoogglans),uiteraard met de halsopening in body afgeplakt.

Als 2e de hals lijmen en alles in z'n geheel aflakken...

Mocht iemand hier nog een opmerking of enig advies voor hebben...??? Let me know please....

thnx in advance

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    Je bent dan beter af met een airbrush, IMO. De 'goede' opties zijn ofwel een compressor met HVLP conversiesputpistool, of een HVLP systeem a la Fuji (bij Axminster te koop) als jet fijne afwerking wil. Als je de top politoert, waarom niet de hele gitaar, trouwens? Halzen doe ik zelf zwz in olie (of wipe-on schellak, niet echt politoeren) vanwege de feel.
    ga ik toch eens kijken of ik een airbrush of hvlp kan kopen voor een redelijke prijs. Hoewel ik een schellak afwerking verreweg het mooiste vind, wil ik toch eens wat experimenteren met andere finish. Om ervaring op te doen en ook omdat schellak nou eenmaal niet echt heel erg krasbestendig is (wel goed te repareren natuurlijk). Wie weet ga ik ooit wel eens een gitaar verkopen en dan denk ik dat het praktischer is om ze een hardere laklaag te geven (in ieder geval de steelstrings).

Vwb de top vind ik zelf schellak echt het mooiste en bovendien schijnt het klanktechnisch ook de beste afwerking te zijn, dus dat zou ik niet zo snel veranderen. De hals in de olie zetten vind ik persoonlijk ook wel mooi, 1x gedaan (met danish oil) en hij is erg glad en het voelt lekker aan.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RatiuG Bekijk bericht
    Thanks pueblo... Hier nog wat extra info(stom dat ik dat niet de 1e x heb vermeld...): Neck is Hard Maple,Fretboard Rosewood.

Had zelf t idee om als 1e de body te kleuren en lakken(enkele lagen maar niet tot de uiteindelijke hoogglans),uiteraard met de halsopening in body afgeplakt.Als 2e de hals lijmen en alles in z'n geheel aflakken...

Mocht iemand hier nog een opmerking of enig advies voor hebben...??? Let me know please....

thnx in advance
    ik heb nog een opmerking... : )
    rosewood toets lak je niet. enfin, het kan wel maar is toch echt not done imo. maple toetsen worden bijna altijd gelakt (al kan heel stevige olie beurt ook) maar die worden dan ook al vuil als je ernaar kijkt.

Member

Standaard

Thanks Barno.... Mochten jullie later een gigantische KNAL horen,dan is dat t startschot voor mijn DIY gitaartje....!!!

Senior Member

Standaard

Ik wil mijn kaal geschuurde Epiphone stainen en naturel aflakken met Nitro spuitbussen omdat ik (nog) geen spuitinstallatie heb. Ik lees heel veel berichten over de werkwijze bij dekkende kleuren. Ik snap alle stappen die genomen moeten worden, maar volgens mij zijn de grondlakken wit of grijs. Daarmee verdwijnt de nerf van het hout. De Nitrolakken uit de spuitbus kun je niet op blank hout gebruiken, er is een grondlaag nodig die de poriën vult en ook een basislaag biedt voor eventueel kleurlak en/of aflak. Ik ben dus op zoek naar een grondlak die transparant blijft of een methode om een na het vullen van de poriën met bv clou houtpasta of Timbermate, een geschikte sealer op te brengen...

Excuus dat ik niet door alle 121 posts ben gegaan en deze informatie misschien heb gemist. Ik ben halverwege afgehaakt ;-)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door P-Five Bekijk bericht
    Ik wil mijn kaal geschuurde Epiphone stainen en naturel aflakken met Nitro spuitbussen omdat ik (nog) geen spuitinstallatie heb. Ik lees heel veel berichten over de werkwijze bij dekkende kleuren. Ik snap alle stappen die genomen moeten worden, maar volgens mij zijn de grondlakken wit of grijs. Daarmee verdwijnt de nerf van het hout. De Nitrolakken uit de spuitbus kun je niet op blank hout gebruiken, er is een grondlaag nodig die de poriën vult en ook een basislaag biedt voor eventueel kleurlak en/of aflak. Ik ben dus op zoek naar een grondlak die transparant blijft of een methode om een na het vullen van de poriën met bv clou houtpasta of Timbermate, een geschikte sealer op te brengen...

Excuus dat ik niet door alle 121 posts ben gegaan en deze informatie misschien heb gemist. Ik ben halverwege afgehaakt ;-)
    Wat je moet doen:

1.body glad schuren zodat er van de oude verflaag niets meer is te zien.
    2.laag stain aan brengen (ik gebruik altijd clou) en als je de nerf echt wilt zien eerst zwarte stain,terugschuren en dan de eindkleur.
    3.Eventeel porienvuller aanbrengen (bij els en esdoorn hoeft dit niet).
    4. Aflakken met celluloselak.

ER is geen grondlaag nodig....het cellulose trekt echt wel in het hout en blijft zitten. Mijn main tele is is toch al weer een paar jaar terug zo gedaan,

JJ
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Standaard

Ik zit er over na te denken om mijn SG alstie af is een verfbad te geven...swearl heet dat geloof ik.
    Op youtube ziet het er allemaal leuk uit maar heb mijn bedenkingen er over over het hechten van de lak aan de body.

Iemand ervaring mee?
    Ik heb de rotgewoonte om zo nu en dan een gevoelige snaar te raken...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten