Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 8 van 72 EersteEerste ... 6789101858 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 717

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Correctie.
    De ontwerpers van de VR vinden dat dit een hoorbaar effect heeft.

Van AD/DA conversie stellen dat het hoorbaar is is een mening. Geen feit.
    Nee ik hoor het zelf.
    Jij niet?
    Rogier

Standaard

Hoi Nielsje,

dank je wel. Het is erg fijn om van mensen op dit en andere fora te horen wat ze vinden. Een deel van die informatie wordt gebruikt om het product te verbeteren, zoals al is gebeurd bv met de pressure pads.
    Die midi-aanstuurbaarheid zal ik nogmaals aankaarten.
    groetjes
    Rogier

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door massi1234 Bekijk bericht
    Sorry Peter, I did not make myself clear.
    Once the dynamic of your AD converter is set to the maximum volume guitar (e.g. 0.6Vrms) if you play one note at a much lower volume, such lower note will be represented with less bits. If you have a bar LED input monitor like I have on my Eventide, when you are much below the clipping level you get one or two LEDs on (just an example). So if you keep reducing the guitar volume you will hear the HISS noise due to quantization of your AD conveter.
    To be more precise every 6B you go down with your volume you lose one bit.
    En als je dan niet speelt, gebruik je dan 0 bits en hoor je opeens keihard digitale ruis? Natuurlijk niet.

Wel heb je uiteraard -net als bij analoog- altijd te maken met een ruisdrempel. Die ruisdrempel bepaalt aan de onderkant je dynamische bereik en dwingt je ertoe je input fatsoenlijk in te regelen. Als je dan met een goed ingeregeld signaal zachter gaat spelen hoor je dus echt niet opeens 'digitale ruis' alles overheersen. Zachter gespeelde passages vallen als het goed is netjes in de mix en de digitale ruis blijft gewoon onopvallend op zijn plek, daar waar ie daarvoor ook al aanwezig was. Moet de geluidsman zo'n zachter gespeelde passage extreem veel opschroeven in zijn mix dan kun je wel last krijgen van aanwezige ruis, maar dan doet de muzikant echt iets fout.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roger Axetrample Bekijk bericht
    Nee ik hoor het zelf.
    Jij niet?
    Rogier
    De vraag is wat je hoort. (ook @ Peter)
    Op het moment dat je elektronica in het signaalpad gaat stoppen ga je dat horen, of dat nou actief, passief, digitaal of analoog is. Daarmee is de vraag wat je hoort. De AD/DA converters of andere mut in je signaalpad. Ik durf er op die manier ook een goed ding om te verwedden dat je, op het moment dat je dit hele VR apparaat in een TB looper stopt, je ook een verschil gaat horen tussen bypass en non-bypass.

De converters zijn dus maar een onderdeel van het signaalpad. Het kan daarmee in een digitaal apparaat prima zijn dat je naar heel iets anders zit te luisteren als verstoring van je klankbeeld. Aannemen dat het "de converters" zijn is erg kort door de bocht. je kunt je afvragen waarom hele volsstammen zonder klachten met protools sets en eindeloze hoeveelheden plugins kunnen werken (inclusief produkties met lovende recensies over dynamiek en diepte) maar gitaristen ineens meteen "de converters" kunnen horen. Je kunt je afvragen waarom zelfs verstokte audiofielen in staat zijn audiosets samen te spelen die gedigitaliseerde media kunnen afspelen (met zorgvuldige selectie van die media) maar gitaristen ineens meteen "de converters" kunnen horen.

Zoveel keuze aan converters is er niet. Crystal, Burr Brown en Analog Devices. Lijstje compleet. En die dingen worden overal toegepast, meetal in de 20 tot 24 bit varianten want 16 en 18 bit is zo langzamerhand antiek. Het is dus niet zo dat in een duurder apparaat ineens andere, hele dure en speciale en niet voor het klootjesvolk verkrijgbare, converters zitten.

En dus zit dat verschil ergens anders. En niet per definitie "in de converters".

En daarmee je vraag beantwoordend,
    Hoor ik dat er een apparaat in m'n signaalpad zit (danwel positief, danwel negatief)? Ja. dat hoor ik. Maar neem ik aan dat ik ADDA conversie hoor? Nee. Niet per definitie.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

Standaard

Heb je helemaal gelijk in Barend, maar het staat zoals je het nu beschrijft natuurlijk wel in tegenstelling tot wat je eerder beweerde. Hoe dan ook: natuurlijk hoor je analoge electronica in je signaalpad en dus zal ook de pedal pro niet ontkomen aan dat gegeven. Sterker nog, alleen al een 'tweede kabel plus tb-pedaal in bypass erbij' hoor je al als een amp goed weergeeft wat ie binnen krijgt, los van wat je daar dan van vindt.

Wat betreft de discussie digitaal/analoog. Als je kijkt naar je eigen specialiteit dan kun je volgens mij grof stellen dat pedalen waarbij de 'dry' analoog blijft zwaar de voorkeur hebben boven pedalen waarbij je totale signaal helemaal digitaal is geweest. De uitzondering hierop die ikzelf ken is de m-serie van line six. Ik heb trouwens twee keer een m9 gehad maar die ook allebei verkocht.

Wat betreft rackspul zat ik er al van het begin bij. Ik heb achtereenvolgens de roland sde1000, digitech x?x, quadraverb, intellifex, g-force, en mpxg2 in mijn fx-loops gehad. Bij al die apparaten moest je helemaal door het digitale domein, behalve bij de intellifex en later de mpx. Die kon je ook paralel routen zodat je dry wel analoog bleef.

Vanaf 97 speelds ik met een GT trio preamp met een serieel/paralel regelbare fx-loop waarmee je heel simpel en snel achter mekaar kon switchen tussen:
    1 trio plus mpx wet only bijgemengd
    2 trio serieel door mpx die paralel gerout, analog drypath
    3 trio serieel door mpx die serieel gerout, digital drypath

Het verschil tussen 1 en 2 was al duidelijk, maar het verschil tussen 2 en 3 was echt groot.

Ik heb zelf vanaf het begin -met de sde1000- altijd serieel gespeeld. Dat deed je eerst omdat je niet beter wist en ook weinig keus had. Echter, vanaf de intellifex had ik de keus wel maar koos ik er toch voor om helemaal door de converters te gaan omdat ik de gate nodig had en 'het toch al gewend' was. Pas toen ik de paralelle loop op mijn trio ging gebruiken, gingen mijn ogen open, zelfs met/ondanks de goede kwaliteit converters van tc.

De g-force heb ik uitgebreid geab'd met de mpx waarna ik uiteindelijk voor de mpx koos, ook converterwise. Verder begrijp ik dat tegenwoordig de g-force in dat segment nog steeds min of meer toonaangevend is. Mijn mening: je kunt de mening hebben dat je de kleuring van analoge electronica verkiest boven die van digitale, maar dat maakt niet dat de kleuring door de coverters geen feit is.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    De vraag is wat je hoort. (ook @ Peter)
    Op het moment dat je elektronica in het signaalpad gaat stoppen ga je dat horen, of dat nou actief, passief, digitaal of analoog is. Daarmee is de vraag wat je hoort. De AD/DA converters of andere mut in je signaalpad. Ik durf er op die manier ook een goed ding om te verwedden dat je, op het moment dat je dit hele VR apparaat in een TB looper stopt, je ook een verschil gaat horen tussen bypass en non-bypass.

De converters zijn dus maar een onderdeel van het signaalpad. Het kan daarmee in een digitaal apparaat prima zijn dat je naar heel iets anders zit te luisteren als verstoring van je klankbeeld. Aannemen dat het "de converters" zijn is erg kort door de bocht. je kunt je afvragen waarom hele volsstammen zonder klachten met protools sets en eindeloze hoeveelheden plugins kunnen werken (inclusief produkties met lovende recensies over dynamiek en diepte) maar gitaristen ineens meteen "de converters" kunnen horen. Je kunt je afvragen waarom zelfs verstokte audiofielen in staat zijn audiosets samen te spelen die gedigitaliseerde media kunnen afspelen (met zorgvuldige selectie van die media) maar gitaristen ineens meteen "de converters" kunnen horen.

Zoveel keuze aan converters is er niet. Crystal, Burr Brown en Analog Devices. Lijstje compleet. En die dingen worden overal toegepast, meetal in de 20 tot 24 bit varianten want 16 en 18 bit is zo langzamerhand antiek. Het is dus niet zo dat in een duurder apparaat ineens andere, hele dure en speciale en niet voor het klootjesvolk verkrijgbare, converters zitten.

En dus zit dat verschil ergens anders. En niet per definitie "in de converters".

En daarmee je vraag beantwoordend,
    Hoor ik dat er een apparaat in m'n signaalpad zit (danwel positief, danwel negatief)? Ja. dat hoor ik. Maar neem ik aan dat ik ADDA conversie hoor? Nee. Niet per definitie.
    Hoi Dirk,
    klopt, 'het ligt aan de AD/DA conversie' is te kort door de bocht. Ik weet inderdaad niet wat ik nou precies hoor.

Het gaat me om het verschil tussen wat analoge en digitale effecten met het basisgeluid doen, en nam aan dat dit voor een groot deel in de conversie zit. Maar dat hoeft inderdaad niet zo te zijn.

Natuurlijk verandert ieder circuit iets je signaal. Maar als ik puur luister wat er aan de output kant uitkomt, hoor ik bij analoge effecten het meeste terug van mijn oorspronkelijke geluid.
    En zelfs dat zou tussen mijn oren kunnen zitten, ja.

Rogier

Standaard

Was toevallig weer eens bezig met mijn ideale thuis setup. Na jarenlang tevergeefs hebben zitten zoeken naar een Groove Tube stereo power amp als aanvulling op mijn GT Trio preamp kwam ik een mooie 2x50W versterker Ernst Flieck Traveleler met EL34 buizen tegen op gitaarmarkt die ik voor een leuke prijs kon overnemen.

Nou wil het toeval dat de verkoper ook een Vintage Revolution PedalPro in zijn bezit heeft die hij op mijn verzoek heeft meegenomen naar het conservatorium in Utrecht om er samen eens goed te luisteren hoe het zou klinken over de Traveller eindtrap. Helaas was de aanwezige stereo Marshall box kapot dus dat was jammer. Ik had mijn Haar gitaar met Fletcher/Landau pickups en SSV element meegenomen.

Ik heb de eindtrap zonder preamp gebrobeerd met alleen de PedalPro die ook een preamp circuit aan boord heeft. De sounds waren gewoon enorm goed te noemen en de Pedalpro zit vol met mooie direct bruikbare presets. Ook de controller viel me 100% mee in die zin dat het makkelijk schakelde en je snel van instellingen kon wisselen. Het ding is ook super degelijk. Ik zou eigenlijk nog wel wat extra effect on/off switches willen...

Anyway, de sounds waren gewoon subliem goed en dat mono... Ben nu al benieuwd hoe het stereo klinkt. Nou is die eindtrap van Ernst natuurlijk ook mega goed dus het geheel moest natuurlijk ook wel goed klinken. Het mooie van dit apparaat is toch de mogelijkheid om echt eigen sounds te maken waarbij de filters enorm bruikbaar zijn. Het is verslavend en ook de variatie in drives was zo vet de drukvol dat ik eerlijk gezegd mijn preamp geen moment gemist heb (ahum ;-) Ik heb er 2 uur mee gespeeld en viel van prachtige chorus, analoge delay in een perfecte compressor. En dan die vintage vibe (wow). Vibe & filter fans moet deze doos gewoon aanschaffen want beter word het voorlopig niet. Ik was persoonlijk iets minder kapot van de synth effects omdat ik daar zelf niets mee heb.

De Pedalpro zit ook redelijk doordacht in elkaar want ik kan mijn preamp als insert loop schakelen per preset en je kunt een stereo post-loop parallel inmixen om bijvoorbeeld met een digitale delay te combineren. Het mooie van deze unit is dat het gewoon puur is met een enorme dynamiek die toch altijd muzikaal blijft. Mijn dank is ook groot dat ik dit via via aan de tand mocht voelen (Spyros bedankt). Ik ben zeer benieuwd of er al meer gitaarnetters ervaring hebben opgedaan met dit apparaat.

Als conclusie zou ik willen stellen dat het een zeer geslaagde dag was (behalve het terug sjouwen met een eindtrap van 20 kg). Ik ga denk eens toch maar wat ga sparen voor deze unit...
    Laatst gewijzigd door tnijland; 4 mei 2012 om 22:34

Standaard

Klinkt interessant Theo, ik wordt wel benieuwd zo.

Vraagje: stel je neemt van de pedalpro de drive die in hetzelfde straatje ligt als je bb preamp en je zou ze moeten vergelijken, hoe zou jij dat omschrijven?

Standaard

De BB-preamp is een hele mooie drive maar ik vond de verschillende drives van de Pedalpro gewoon wat opener reageren op mijn spel. Op de een of andere manier zit de sound gewoon echt op je vingers. Ik vond de BB-preamp altijd een beetje vergeliijkbaar met andere pedalen van bijvoorbeeld Barber Electronics maar ze hebben allemaal gemeen dat ze redelijk eenzijdig zijn qua sound karakter (hetgeen overigens ook de reden is om een dergelijk pedaal te kopen ;-) Mijn ervaringen met pedalen is alleen dat alles snel ietswat compressed klinkt en dat had ik hier absoluut niet.

Bij de vintage revolution is er volgens mij maar 1 distortion effect dat gecombineerd wordt met filters o.i.d. Er in de preset lijst iedere keer 3..4 verschillende variatie presets van tube, overdive, distortion en metal. Wat mezelf persoonlijk opviel was dat ik heel snel dat "wow dit is echt vet" gevoel had dat je soms heb wanneer het echt muzikaal begint te worden door een pure, rauwe, in your face sound zoals die uit een goede amp kan komen maar dan eentje die wel goed te doseren is.

Ik was in ieder geval enorm onder de indruk en dat ben ik al langere tijd niet geweest... Ik weet er eigenlijk nog te weinig van af en heb mijn mening nu puur op een leuke try-out gebaseerd die goed uitpakte. Daarom ga ik inmiddels toch maar eens kijken wat dat ding allemaal kan en hoe het is opgebouwd (ik heb net een user manual gedownload).
    Laatst gewijzigd door tnijland; 6 mei 2012 om 19:00

Standaard

Heb nog ff door de handleiding gebladerd en ben inmiddels aardig wat wijzer, De distortion in the Pedalpro is opgebouwd met FET's ipv transistor & diodes waardoor hij meer punch krijgt (ik herken dat want mijn Rocktron Velocity FET eindtrap geeft ook een andere punch als de transistor varianten). Er zit verder een schakelbaar gain-blok voor waarmee je de distortion extra boost kunt geven of toch low-gain distortion kun maken, een bright switch, de distortion zelf, een toonregeling en aan het eind inderdaad een programmeerbaar low-pass filter achter de distortion.

Best wel een sophisticated pedaal dus en dat verklaart voor mij ook dat er zoveel variatie in sound kleuring mogelijk is. De manual is wel een beetje technisch maar dat vindt ik als ras-techneut eigenlijk wel leuk (alleen jammer dat ik die niet voor de tijd heb bekeken want nu heb ik alleen naar kant & klare preset geluisterd).
    Laatst gewijzigd door tnijland; 7 mei 2012 om 21:35

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten