Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 20 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 192
    Senior Member

Standaard

Ik heb de filter caps, de wielen en een paar originele Marshall hoekstukjes vandaag opgehaald bij Tonefactory.
    Wat een aardige en behulpzame zaak is dat zeg!
    Hij adviseerde mij idd ook de F&T caps en deze wielen, en gaf me advies over het afstellen van de versterker e.d.

Ik denk dat ik de caps er zelf in probeer te zetten, maar ben wel een beetje beducht voor het feit dat de caps die er nu nog in zitten, behoorlijk wat (dodelijke!) spanning kunnen bevatten.
    De amp staat nu al zo'n anderhalve week stil. Zullen ze dan nog steeds veel lading kunnen hebben?
    Ik heb een multimetertje van een paar euro's, waarmee ik DC kan meten.
    Kan ik dan gewoon tussen de plus en min met die multimeter de spanning meten, of moet ik tussen het chassis en de plus de spanning meten?
    Moet de (geaarde) stekker dan in de amp zitten of juist niet?
    Ik neem ook aan dat ik de amp niet aan moet zetten, omdat de caps zich dan weer laden.

De reden dat ik het toch zelf wil gaan doen is dat ik mijn amptech verkeerd begrepen heb, en dat hij a.s. week geen tijd heeft.

Senior Member

Standaard

Hadden ze dat niet gelijk bij Tonefactory kunnen uitleggen?
    Nico

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

je kunt het ontladen met een weerstand doen maar dan moet je het juiste punt weten.

is het niet ook zo dat je er een gitaar in kunt doen en dan een vol akkoord aanslaan en helemaal uit laten klinken terwijl je de amp uit zet?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Hadden ze dat niet gelijk bij Tonefactory kunnen uitleggen?
    Ik was toen nog in de veronderstelling dat ik het zou láten doen, bovendien had ik niet veel tijd, dus heb maar 5 minuten gebabbeld ofzo.

@Bass: zou kunnen, maar daar vertrouw ik dus maar niet op.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ik heb het zo onlangs met een ouwe bassman 50 gedaan toen ik de voedingcaps ging vervangen en ik leef nog

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    je kunt het ontladen met een weerstand doen maar dan moet je het juiste punt weten.

is het niet ook zo dat je er een gitaar in kunt doen en dan een vol akkoord aanslaan en helemaal uit laten klinken terwijl je de amp uit zet?
    Meestal is dat voldoende. Zolang de buisjes nog gloeien, geleid er stroom en kun je door signaal toe te voegen, de elco's grotendeels leegtrekken (niet op standby zetten dan). Daarna evt. ff meten of er nog spanning op staat als je hem open hebt. En ff een weerstand erop zetten (10K oid 1-2W) met een paar krokodillen clips tussen de hoogspanning en GND zetten om ze helemaal leeg te trekken. Wederom niet op standby zetten, want dan ontlaad je maar een deel van de voedingsketen. En als je ze daarna toch gaat vervangen kun je ook gewoon een dikke schroevendraaier tussen de + en GND zetten voor het allerlaatste beetje. Je gooit die elco's immers toch weg.
    Als je twijfelt welk punt je hebben moet, gewoon op de standby schakelaar zetten (en de amp niet op standby zetten).
    En last but not least (en zeker in jouw geval). HAAL DE STEKKER UIT HET STOPCONTACT!!!!!
    Gezien je vragen, zou ik er sowieso niet aan beginnen. Maar goed die keuze heb je kennelijk al gemaakt. Als er ergens 230V in die amp staat, zie ik je rustig in staat om daar aan te komen. Dus altijd de stekker uit het stopcontact halen
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 5 mei 2012 om 11:14
    Nico

Senior Member

Standaard

Nico bedankt.
    Ik snap dat als ik de elco's ga vervangen, dat ik de stekker eruit moet hebben, maar ik dacht misschien tijdens het ontladen dat dat via de aarde/chassis moet, maar blijkbaar dus niet.
    Ik weet het nog niet of ik het zelf ga doen, ik kan ook een weekje wachten, maar heb een hekel aan wachten.

Misschien dat ik het morgen ga doen....
    Als ik maandag niks van me heb laten horen, is het mis gegaan.

Senior Member

Standaard

De filter caps zitten erin, en ook de bright cap heb ik toch maar weer terug gezet.
    Ik vind hem erg vet klinken nu, morgen repeteren.

En ja, ik leef nog, heb eerst de spanning gemeten, en die was nog maar zo'n 5 V.
    Dat leek me veilig genoeg.
    Het vervangen op zich was een eitje, behalve die ene die onder de printplaat zit, maar ook die ging goed.

Senior Member

Standaard

nico, klopt het dat je ook kan drainen dmv van een jumperkabel tussen pin 1 van een preampbuis en aarde, of is dat een fabeltje?

Senior Member

Standaard

Gisteren tijdens de repetitie heb ik 'm flink aan de tand gevoeld.
    Ik moet zeggen, hij klinkt gewoon goed, een stuk beter dan met die oude caps.

De volume pot kan ik nog steeds op 2 a 3 zetten zonder dat het te hard gaat met een stevige drummer.
    Op zich vind ik dat niet zo'n probleem, maar ik vraag me wel af of dit normaal is, en zo niet, waar dat dan aan kan liggen.

De tonesuck is nog steeds aanwezig, dat vind ik ook behoorlijk irritant.
    Alleen als alle pedalen uit zijn (eigenlijk m'n favoriete sound) heb ik daar echt last van, dit i.t.t. mijn JCM 800.
    Vooral het feit dat de JMP een bak met punch en helderheid mist door de tonesuck, vind ik erg jammer.

De eindbuizen misschien alsnog?
    Dit zijn EL34 met een sticker van Koch erop.
    Ook de preamp buisjes zijn van Koch (waarvan 2 nieuwe), maar om nu weer €30,- uit te kakken voor een setje eindbuizen, waarvan ikzelf betwijfel of het veel zal uitmaken..... misschien eerst 's de set uit m'n JCM 800 proberen.....

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten