Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15
  1. #11

    Standaard

    Niet om het een of ander maar de ladders die je als voorbeeld geeft op ultimate guitar gaan uit van standaardstemming. Gebruik je dan diezelfde vingerzettingen in jouw CFCFGC-stemming of werk je ze om naar die stemming?

    En waarom speel je in die stemming? Alles is natuurlijk mogelijk maar het lijkt me knap lastig omdat sommige intervallen van snaar naar snaar zo ver uit elkaar gaan liggen.

    EDIT:

    In jouw stemming zou een ladder van C er zo uit kunnen zien:

    Code:
    C -----------------------------0-
    G -----------------------0-2-4---
    F ---------------------0---------
    C ---------------0-2-4-----------
    F -------0-2-4-6-----------------
    C -0-2-4-------------------------
    En een ladder van F bijvoorbeeld zo:

    Code:
    C -------------------------2-4-5--------4-5-
    G -----------------------5-------of 5-7-----
    F -----------------2-4-5--------------------
    C -----------2-4-5--------------------------
    F -----4-5-7--------------------------------
    C -5-7--------------------------------------
    (Best mogelijk dat ik me ergens vergis)

    Het leidt natuurlijk ook tot andere mogelijkheden dan standaardstemming, maar voor een gewoon trapje naar boven en beneden moet je hier en daar toch flink heen en weer schuiven.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 16 april 2012 om 20:31
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    181

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Mmm.
    Als ik -naast banjo (gDGBD), mandoline (GDAE) of dobro (GBDGBD)- al eens een gitaar pak (op 0' 55") dan toch meestal EADGBE...
    Touché ;-)
    Een overdrive is een kastje waar het geluid harder uitvlucht dan het erin gaat...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    En waarom speel je in die stemming? Alles is natuurlijk mogelijk maar het lijkt me knap lastig omdat sommige intervallen van snaar naar snaar zo ver uit elkaar gaan liggen.

    Het leidt natuurlijk ook tot andere mogelijkheden dan standaardstemming, maar voor een gewoon trapje naar boven en beneden moet je hier en daar toch flink heen en weer schuiven.
    Wat je niet uit het oog moet verliezen is dat de DADGAD stemming (CGCFGC is eigenlijk hetzelfde, alleen staan alle snaren wat losser, 1 toon lager) het meest werd/wordt toegepast bij begeleiding van folksongs, in (zonder capo) een beperkt aantal toonaarden.
    Omdat de instrumentale muziek vaak in D is door bijv. het gebruik van uileann pipes en/of fiddle leent het gebruik van zo'n stemming zich bij uitstek voor het krijgen van een hele 'dikke' sound.
    Helemaal als je beseft dat de gitaar ook de 'baspartij' moet leveren. Je hebt daarvoor dan relatief weinig vingers nodig.
    Als vocalist dus ideaal als je alleen met je gitaartje op het podium staat.
    Als enige reden om deze stemming in een popband te gebruiken kan ik bedenken, dat de gitarist altijd in DADGAD speelde en tevreden is met de beperkingen die algemeen gebruik met zich mee zou brengen.
    Laatst gewijzigd door RB-1; 17 april 2012 om 14:54

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    181

    Standaard

    Of omdat je een andere akkoordligging kunt maken met bijvoorbeeld losse snaren... Ik maak zelf veel gebruik van losse snaren om complexiteit te maken of dissonante klanken...
    Een overdrive is een kastje waar het geluid harder uitvlucht dan het erin gaat...

  5. #15

    Standaard

    Open stemmingen en alternatieve stemmingen, dat is een groot, heel groot gebied, waar werkelijk alles kan. Denk aan Michael Hedges, die soms gewoon meerdere snaren gelijk had staan. Of een nummer als Suite Judy Blue Eyes. Of iemand als Joni Mitchell

    Maar dat staat natuurlijk helemaal los van de feitelijke vraag. Hoe maak je een goede solo. De stemming van de gitaar bepaalt alleen hoe je je vingers dan moet neerzetten. Een goede solo kun je ook helemaal zonder gitaar bedenken, en dan gewoon uitwerken. En de toonladders zijn het zelfde in elke stemming. Alleen je vingerzettingen zijn anders. Maar een vingerzetting is geen toonladder.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top