Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 95
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    ik moet een gematcht kwartet eindbuizen bestellen om van de 100Hz brom af te komen.
    Dat is geen garantie, de 100Hz kan evengoed een andere oorzaak hebben. Als de eindtrap uit balans is kun je in meer of mindere mate 100Hz horen. Je kan een trucje uithalen om te kijken of mismatch de oorzaak is door de bias bewust uit balans te brengen om de verschillen op te heffen. Fender doet dat tenslotte ook.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Je kan een trucje uithalen om te kijken of mismatch de oorzaak is door de bias bewust uit balans te brengen om de verschillen op te heffen. Fender doet dat tenslotte ook.
    Wat nou als ik een trucje uithaal door 2 buizen te trekken en er een gematcht paartje in te laten zitten en de amp op 8 Ohm naar mijn 16 Ohm cab zet? (vergeet altijd welke kant de impedantie op verandert )

Senior Member

Standaard

Wat nou als ik een trucje uithaal door 2 buizen te trekken en er een gematcht paartje in te laten zitten en de amp op 8 Ohm naar mijn 16 Ohm cab zet? (vergeet altijd welke kant de impedantie op verandert )

Dat kun je doen als je zeker weet dat je twee buizen hebt welke gelijk gedrag vertonen. Zelfs de impedantietruc kun je voor deze test achterwege laten. Er gebeurt echt nix. De impedantie gaat idd omhoog als je twee buizen trekt. Een 8 Ohm uitgang wordt dan 16 Ohm.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Dat kun je doen als je zeker weet dat je twee buizen hebt welke gelijk gedrag vertonen.
    Mijn 4104 combo is "vrij" * van 100Hz brom. Daar zit een gematcht paartje EL34L's in van Tone Factory.

Over 10 minuten weten we meer!

*) nooit opgevallen iig.
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 16 april 2012 om 23:43

Senior Member

Standaard

Daar zit een gematcht paartje EL34L's in van Tone Factory.
    In V5 en V6 meten die 36.2 en 39.6mV. Blijkbaar is dat "gematcht" genoeg?

Senior Member

Standaard

Volgens mij heeft de 2203 met 2 buizen ongeveer even veel 100Hz brom als mijn 4104, maar omdat ik een paar minuten moet wachten voordat de EL34's met een doek hanteerbaar zijn kan het zijn dat mijn geheugen me in de steek laat. De 100Hz brom in de 2203 is wel een heel stuk minder met maar 2 buizen, dus ik vermoed dat de niet-gematchte set de amp wel een beetje uit balans haalt.

Edit: of er moet toch iets anders aan de hand zijn. Ik ga maar eens proberen of ik zelf 4 buizen kan matchen van alle buizen die ik hier tot mijn beschikking heb.

Senior Member

Standaard

Hetis te laat om nog daadwerkelijk iets te doen, dus ik ben maar aan het Googlen geslagen: blijkbaar kan een slechte preamp buis of een slecht aardepunt ook de 2x de "netspanningsHz" opleveren (ik heb o.a. geGoogled op 120Hz -> USA).

Nou loopt mijn aarde van de PI/V3 cap parallel aan de + van die cap, de screen wires en de spanning vanaf de HT fuse tot aardepunt 3 van Larry's layout. Dat is de enige aardedraad die een redelijke lengte aflegt samen met andere draden.

Ik kan wel eens wat experimenteren met het verleggen dan die draad en een verse set preamp buisjes.

Morgen meer!

Senior Member

Standaard

blijkbaar kan een slechte preamp buis of een slecht aardepunt ook de 2x de "netspanningsHz" opleveren (ik heb o.a. geGoogled op 120Hz -> USA).
    Een brommende preampbuis veroorzaakt juist 50Hz. De brom wordt namelijk geintroduceerd door de gloeidraad (50Hz) en niet door de voeding. Als het toch 100Hz is dan heb je een hopeloos slechte voedingscap of een verkeerd berekend voedingsspunt maar geen defecte buis. Verwijs dat google artikel maar naar het land van de niet onderbouwde indianenverhalen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Een brommende preampbuis veroorzaakt juist 50Hz. De brom wordt namelijk geintroduceerd door de gloeidraad (50Hz) en niet door de voeding. Als het toch 100Hz is dan heb je een hopeloos slechte voedingscap of een verkeerd berekend voedingsspunt maar geen defecte buis. Verwijs dat google artikel maar naar het land van de niet onderbouwde indianenverhalen.
    "I've got a 120Hz hum problem on my new build"

> I've found bad tubes do the same thing...so swap in another known good tube for a quick check and elimination

http://vintageamps.com/plexiboard/vi...p?f=28&t=92438
    Daar heb ik het dus van.

Vanavond ga ik toch even buisjes trekken om te kijken of de 100Hz brom verdwijnt. Ook al zit het niet in de buis, het zou dan toch nog wel in dat deel van het circuit zitten? Met zowel de preamp- als de mastervolume kan ik de hoeveelheid 100Hz brom instellen

Senior Member

Standaard

Met zowel de preamp- als de mastervolume kan ik de hoeveelheid 100Hz brom instellen
    Dan lijkt het dus wel uit de preamp te komen en hoef je niet te zoeken in de slecht gebalanceerde eindtrap. Toch denk ik niet dat het in een buisje zit maar in de voeding van die preamp. Geen cap vergeten? Aardlusje? Het laatste is een goede mogelijkheid als je veel verbouwd hebt.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten