Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 8 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 71
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EBOUE Bekijk bericht
    Dan wordt het toch anders hoor.
    tuurlijk, maar dat is meer iets voor als je de gitaar los inspeelt.
    als ik nu een mic op een meter van mijn gitaar, zet pakt die meer drums op dan gitaar.
    wordt het dus meer een drums room mic

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    Is dat dan geen idee? Een strakke opname pakken met de band (met clicktrack), die iedereen met headphones op en dan gitaar los inspelen? Een gitaar heeft nogal veel invloed op de rest van de overspraak en dan kan je 'm achteraf ook beter inmixen, handiger me die reverb instelling misschien. Uberhaupt gebruik ik dat vooraf niet tot nauwelijks omdat je nooit terug kunt.

    Maar ja, daar zul je wel al lang aan gedacht hebben.. in het laatste studiootje waar ik in speelde hadden we helemaal niet veel mics. Twee voor gitaar (meestal 1) en een drie of vier voor drums (bassdrum/snare/crashes rechts + room erboven), 1 voor bas. Klaar. Rest is mixwerk geworden. Het resultaat ken je inmiddels.
    You can't be a vet. You rock too much.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ja, als we eigen nummers hebben, ik ga geen 'echte' demo's maken met covers
    dit is met, ehm.. 12 mics opgenomen.
    de zang gewoon een SM58.
    8 op de drums.
    1 op de bas en 2 op de gitaar.
    maar het is en blijft gewoon een opname van oefenen.
    toevallig semi sjiek omdat het kan gewoon

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Party

    blijkt er toch een galm op 1 van de gitaar mics te staan

    remix, met de double truuk..

    http://www.box.com/s/88a863e494687d424606

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Bovendien heb je, als het goed is, de Guckenheimer Sauerkraut Band in je bezit met Stars and Stripes for ever. Track 8 van de 1e kant. Laat haar daar maar naar luisteren, dan weet ze gelijk wat de bedoeling is.
    Heb je m niet? Dan zend ik m effe.
    vroendelijk dank

    edit: filmpje bij

    Laatst gewijzigd door bass blom; 15 april 2012 om 10:56

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    32.826

    Standaard

    De Remix. Strak Bass, die gitaar, goood. De single line solo blijft lastig, je mist een 2e gitaar. Ik zou dat zelf opvangen met meer vanuit de akkoorden spelen en wat delay erbij.. maar dat ben ik.
    De zang klinkt een stuk beter maar... hoe zal ik dat zeggen... haar stem heeft de klankkleur van een rockchick maar haar benadering totaal niet. Dat is geen slecht ding, je kan dat ombuigen naar je voordeel.
    Haar benadering doet me eerder denken aan iemand als Annette Peackock.
    Die zag je niet aankomen he.


  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    oehw ja lekker pepe geen idee nog welke kant het op gaat met deze dame maar spannend in ieder geval.

    die solo is een bitch, (danny speelde hem stiekum deels dubbel op de single..)
    de zanger speelde hem mee met mondharp maar echt lekker ging dat nooit.
    laat mij maar alleen en geef het nog een aantal keren oefenen, dan doe ik er ook meer van mezelf bij

    en de bassist moet niet steeds vergeten dat hij een trapbakje heeft om een wat meer kga kga geluid te hebben tijdens solo's

  8. #38
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    36.105

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EBOUE Bekijk bericht
    Is dat dan geen idee? Een strakke opname pakken met de band (met clicktrack), die iedereen met headphones op en dan gitaar los inspelen? Een gitaar heeft nogal veel invloed op de rest van de overspraak en dan kan je 'm achteraf ook beter inmixen, handiger me die reverb instelling misschien. Uberhaupt gebruik ik dat vooraf niet tot nauwelijks omdat je nooit terug kunt.

    Maar ja, daar zul je wel al lang aan gedacht hebben.. in het laatste studiootje waar ik in speelde hadden we helemaal niet veel mics. Twee voor gitaar (meestal 1) en een drie of vier voor drums (bassdrum/snare/crashes rechts + room erboven), 1 voor bas. Klaar. Rest is mixwerk geworden. Het resultaat ken je inmiddels.

    Laat me raden: je hebt een opleiding gedaan aaan het SAE of iets dergelijks?

    De afgelopen weken heb ik een CD opgenomen met een van de beste bluesbands van dit land. De gitarist loopt over van de ideeën en wilde de mogelijkheid openhouden om alles over te kunnen doen. Dus overspraak van zijn gitaar was verboden, zijn amp moest in de kleine opnameruimte en de andere bandleden konden hem horen via de koptelefoon. Zij hebben hun eigen mengpaneel en kunnen hun eigen mix aanpassen.

    Het laatste nummer werd besloten om dat als band in een keer op te nemen, dus geen dikke Neumann voor de zanger maar een Beyer M88. De bandleden in de grote ruimte, de zanger speelde gelijk mondharp tussen het zingen door, de gitarist naast hem voor het vraag antwoord spelletje tussen zang en gitaar, de tweede gitarist aan de andere kant en bas en drums. En knallen als een bezetene. Dit wordt met grote afstand het beste nummer van de CD.

    En op een ander nummer van 10 minuten zit aan het eind een bassolo, maar dat ging niet naar wens dus dat moest over en dat plak ik er wel aan vast. Drie keer geprobeerd, maar dat ging te snel. Dus ik keek naar het tempo tijdens het deel vlak voor de bassolo en dat ging 85 bpm. Dus 85 bpm ingesteld op de clicktrack, die op de koptelefoon gezet en gaan met de banaan. Al in de eerste maat ging het veel te snel en heb ik de click uitgezet. Dat ging bij herhaling hetzelfde en op een gegeven moment was de solo perfect maar het ging sneller als de rest van het nummer. Met de mix heb ik dat er aan geplakt en gestretched, niks mis mee, maar wel verneukeratief natuurlijk.

    Bottom line: veel muziek moet je opnemen zoals het gebeurt en de overspraak is geen enkel probleem als je weet hoe je dat kunt minimaliseren. Bij een vorige bluesband had ik de percussionist naast de drummer en alles tegelijk ingespeeld inclusief de zang.

    Ik vrees dat ze dit in de opleidingen niet zo doen, maar de percussiemicrofoons zijn perfecte drum roommics als je ze op de juiste plaats neerzet.

    De volgende opname is jazz, vleugelpiano, bas, gitaar en zangerin en dat gaat allemaal tegelijk, inclusief de overspraak wat het zo levendig maakt.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    @Remix: veel beter! Gitaar is wel erg in your face, maar 't galmpje is weg. Mooi! :P

    @Han: Nee, ik heb in het geheel geen opleiding gedaan in de muziek. Ik ben dierenarts (31 jr) met een leuke hobby, maar het had zo andersom kunnen uitpakken.

    Je hebt helemaal gelijk wat betreft dingen laten gebeuren en dan opnemen. Het is mijn 99% voorkeur! Zo hebben wij met de vorige band ook een vette jam eruit gegooid. We hadden drie songs opgenomen, we waren kapot. Toen zei ik: 'kom op jongens, we gaan die adhd jam nog eens doen. Ja, nu ja!' Met kramp in onze vingers hebben we er nog een schep bovenop gedaan en daarna waren we doodop, we konden niet meer staan. Echt, wat een opname is dat geworden, zoveel energie!! We hebben het nooit meer zo kunnen benaderen, juist vanwege de situatie (dat is Sippy Cup geworden op m'n website / zie andere topic).

    Zo heb ik het het zelfs het liefst, maar soms lukt het afschermen van het gitaargeluid gewoon niet goed vanwege de grootte van de ruimte of zijn er geen schermpjes (hoeft niet top-notch te zijn), de instelling is bout of de gitarist kan z'n draai niet vinden. Mike (de eigenaar van de studio) kwam met dat clicktrack gebeuren en ik was eerst schamperend, maar het heeft toch leuke dingen opgeleverd. Zeker als je een nummer gescheiden in moet spelen (we hadden geen bassist meer en ik heb een aantal baspartijen ingespeeld, o.a. Paradise, Henry V) moet je wel natuurlijk. Of ik wilde meerdere gitaarpartijen unisono inspelen om de riffs aan te dikken (tot wel drie lagen bij Henry V halverwege: kon daar goed). Dan is juist net dat kleine beetje verschil lekker, terwijl je zo strak mogelijk probeert te spelen. Dit heb ik met bas niet gedaan, dat rommelt te snel.

    Waar kunnen we die song tzt horen Han? Ben nieuwsgierig!
    Laatst gewijzigd door EBOUE; 15 april 2012 om 15:10
    You can't be a vet. You rock too much.

  10. #40
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    36.105

    Standaard

    Als de CD uit is zal ik wel een linkje posten. Het probleem met opnemen is dat je tussen twee zaken zit: het presteren van de band en de kwaliteit van het geluid. Microfoons zijn er in alle soorten en maten, maar waar het op aankomt is de kennis van de eigenschappen en de toepassing in welke omstandigheid dan ook. Daarom gebruik ik op een gegeven moment liever een Beyer M88 handmicrofoon dan een dikke buizen Neumann en hoewel die laatste beter klinkt, is het in een situatie met een harde band niet de beste keus.

    Daarom hebben studio's soms meer dan 100 microfoons.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top