Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 47 EersteEerste ... 6141516171826 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 464

Standaard

nog niets gesoldeerd hoor.....-))

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ah ik meende dat te zien hier

http://i201.photobucket.com/albums/a...8042012411.jpg

maar dat is dus een vertind draadje

Senior Member

Standaard

(zeikmodus)
    Monteren van netstekkers gebeurt meestal met vertinde draadeindjes. Dit is naar mijn beleving een grote fout van de fabrikanten. Vertint draad zal door het schroefje worden ingedrukt maar nooit van zijn leven terugveren, eigenschap van tin. Ik strip altijd zo'n 10mm draad af en vouw het dubbel zonder het in elkaar te draaien. Dan onder het schroefje klemmen. Door trillingen zal er altijd beweging in zitten en als je het draadje vertint zal het op een bepaald moment lostrillen. Voor de nul en fase is dat minder erg dan voor de aardedraad. Deze verbinding mag gewoon niet falen want hij is er voor je veiligheid. Als je hem moet solderen is dat alleen maar toe te juigen mits je het goed doet. Ook hier geld weer (speciaal voor Lars) dat je een zware bout hebt waarmee je kort de verbinding last. Doe je er een minuut over om de boel te verwarmen zal het tin de tijd krijgen om helemaal in de draad te trekken waarmee hij zijn soepelheid verliest en zeker zal breken op het punt waar hij uit de stekker komt. Zo, dat ben ik kwijt.
    (/zeikmodus)

@Lars:
    Op je tweede foto zie ik een bruine draad naar de zekering gaan. Ik neem aan dat die van je netsnoer komt? Van de zekeringhouder zie ik een bruin stukje naar een switch. Van de switch gaat hij over in wit, is dat de trafo? Zo ja dan is dat goed. Nu kan ik alleen niet ontdekken waar de blauwe draad uit het netsnoer naartoe gaat.

Voor je er spanning op zet even het volgende doen:
    Sluit een ohmmeter aan op de pootjes van de netstekker.
    Zet de schakelaar aan en lees de weerstand af, afhankelijk van de trafo meet je tientalen Ohms tot wel 100 Ohm misschien.
    Als je deze waarde ziet staan draai dan de zekering los en kijk of de ohmmeter oneindig aangeeft.
    Zekering terug en nu de schakelaar open zetten, weer moet de meter dan oneindig aangeven.
    Zet nu één meetpen op het chassis en één op de aardestrip van de netstekker. Dit moet minder dan 1 ohm zijn.
    Als dat allemaal gebeurt is hij goed bedraad.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 9 april 2012 om 09:49 Reden: taalvauten
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

thanks cluseau, ik ga er weer naar kijken, dat van die vertinde draadjes wist ik niet. Maakt het nog uit in welke pootje ik blauw en bruin vastzet (links/rechts).

inderdaad rondom zekering zijn dat de aansluitingen (wit gaat naar trafo - BLK WHT 240 50HZ)

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    Maakt het nog uit in welke pootje ik blauw en bruin vastzet (links/rechts).

alleen als het uitmaakt of je de stekker linksom of rechtsom in een stopcontact doet
    en dan moet je ook weten waar blauw en bruin in het stopcontact zitten..

Senior Member

Standaard

Blauw en bruin in de netstekker maakt natuurlijk geen reet uit. Je kan de stekker immers 180 graden draaien .

Mis ik in je antwoord alleen nog waar de blauwe draad van het netsnoer blijft. Deze moet dus op de zwarte uit de trafo. De bruine heb ik gezien, die zit op de zekeringhouder.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

klopt, sorry voor mijn af en toe domme vragen.......ik heb ook besloten een tijdje geen versterkers meer te bouwen, maar weer kleinere te beginnen met pedalen en met de tips van cluseau aan de slag. wat is een weerstand, etc, even terug naar het looprek....

inderdaad blauw zit aan zwart en ik snap nu ook de werking, verbinding van 240 op de trafo met als zekerheid de zekering er tussen. standby om de buizen vast voor te verwarmen.

Senior Member

Standaard

Tip : Layout even uitprinten en vervolgens iedere verbinding nalopen , de nagelopen verbindingen op de layout aankruizen . Als je je helemaal aan de layout houdt kan het niet misgaan . Desnoods loop je hem nog 10 maal na.
    Zo doe ik het altijd en tot nu toe werkt dat prima.

Standaard

oke metingen gedaan op beide pinnen 13,6 ohm, inderdaad geen verbinding als de zekering eruit is of schakelaar uit, hij geef 0,01 ohm aan tussen aarde en chassis. Alles nagelopen en nagemeten volgens mij kan hij aan (zonder buizen).

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    oke metingen gedaan op beide pinnen 13,6 ohm, inderdaad geen verbinding als de zekering eruit is of schakelaar uit, hij geef 0,01 ohm aan tussen aarde en chassis. Alles nagelopen en nagemeten volgens mij kan hij aan (zonder buizen).
    countdown.....

zonder buizen en spanningen meten op de 5Y3

pin 2 - 8 en 4 - 6
    Laatst gewijzigd door cluseau; 9 april 2012 om 10:48
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten